Magdalena Anderssons besked om ovaccinerade
Idag var Magdalena Andersson gäst i SVTs morgonprogram och diskuterade där det svenska beslutet att ta bort restriktionerna från och med nästa vecka. Dom kom också in på den ovaccinerade gruppen och vägen framåt relaterad till den.
Reportern:
– Om vi just tittar på vaccination och dom som då inte är vaccinerade vad tänker du om den gruppen, vilka medel kan du använda för att sätta ännu högre tryck på dom, om det nu är en prioriterad fråga?
Magdalena:
– Ja, det handlar ju, jag menar är man ovaccinerad, nä men då är ju risken fortsatt stor för att man blir allvarligt sjuk och kanske till och med dör så att där är ju information väldigt viktigt till dom som ännu inte är vaccinerade. Det handlar både om ens egen säkerhet och trygghet och ens egen hälsa så det är ett väldigt gott argument, men det handlar också om att skydda andra för endel kan ju av hälsoskäl inte vaccinera sig men då riskerar ju dom att bli sjuka om det är en massa ovaccinerade som springer runt och sprider det här viruset, så att det är ju ett annat argument.
Reportern:
– Vi ser andra länder i Europa, Italien, Österrike som tar till ganska extrema åtgärder för att få folk att vaccinera sig, det är ingenting ni sneglar på?
Magdalena:
– Nej verkligen inte och i Sverige har ju vi alltid jobbat med frivillighet men också med tydlig information och där ser vi ju på vårt barnvaccinations-program att vi har ju väldigt väldigt hög vaccinationstäckning med vår, den svenska metoden nämligen mycket information, så att alla vet vilka fördelar som finns, och så vill vi ju jobba med det här också.
Ovanstående är hämtat från SVT Morgon, 1 timme och 39 minuter in i sändningen:
https://www.svtplay.se/video/33801518/morgonstudion/morgonstudion-4-feb-06-00-4?position=6026&id=eowaQpk
Måste medge att jag därmed känner en avsevärd ökad lust att vaccinera mig… :)
// Staffan
- Redigerat 2022-02-04 14:17 av Staffan
Långsiktigt bra modell.
Mvh // Johan
Önskar det skulle fungera lika bra här i Österrike också, det där med frivilligheten.
Österrike försökte ju med frivillighet, men eftersom det sprids så mycket falskinformationer om vaccinet vaccinerade sig inte tillräckligt många så att vi nu kunde ta bort alla restriktioner som länder gjorde där fler är vaccinerade.
Vilka alternativ finns det om frivillighet inte fungerar?

#3 Condor
Alternativet till frivillighet är: Tvång
Alternativet till tvång är: Frivillighet
Så, då har vi utrett det en gång för alla… :)
// Staffan
#4:
Men vi har ju inget tvång. Jag citerar ur lagen:
https://www.sozialministerium.at/Corona-Schutzimpfung/Impfpflicht/Allgemeine-Informationen.html
"Keinesfalls kann eine Ersatzfreiheitsstrafe verhängt oder die Impfung durch Ausübung unmittelbaren Zwangs (und damit auch nicht mit Beugestrafen) durchgesetzt werden."
På svenska:
"Under inga omständigheter kan ett ersättningsfängelse utdömas eller vaccinationen verkställas genom utövande av direkt tvång (och alltså inte heller med straff)."
Ovaccinerade betalar bara en liten avgift till sjukvården för att de orsakar mer kostnader inom sjukvården.
Alternativet skulle vara att inte kunna ta bort restriktioner och vi därför inte kan leva i frihet och att allla, oavsett om vaccinerad eller ovccinerad, måste betala mycket mer än den lilla avgiften som ovaccinerade betalar.

Det borde vara svårt att hävda att alternativet till "tvång" inte är "inget tvång" men du fortsätter försöka och jag lyfter på hatten för din energi… :)
// Staffan
- Redigerat 2022-02-04 16:21 av Staffan
#5 Måste den diskussionen verkligen tas igen? Uppenbart kan folk uppfatta något som tvång även om det ordet inte används i lagen.
Sen används "direkt tvång" i ditt citat, enligt din översättning. Såvitt jag har läst är det ingen som tror att Österrike kommer vaccinera någon med våld, alltså direkt tvång. Men att man annars får böter/avgift/ekonomiska konsekvenser kan fortfarande ses som tvång. Ett indirekt tvång. Ditt citat motsäger inte det.
Och oavsett kan du inte bestämma vilka ord andra använder. Jag tror alla har uppfattat din åsikt i frågan. Om något tror jag faktiskt att du riskerar att få fler att använda ordet tvång av trots.
Leder fortsatt diskussion om det verkligen till något vettigt?
//Jessie
- Redigerat 2022-02-04 16:01 av Scorpio97
Informationskampanjer är bra för att öka på frivilligheten. Men vad gör man om det finns fler falskinformationer på social-media än äkta informationer? När plattformar som Youtube och Facebook kämpar mot falskinformationerna och plockar bort falska medicinska påståenden så finns det många som upprör sig och ser det som att åsiktsfriheten försvinner. Så det är ju också ett problem som vi har.
På TV har vi nästen dagligen intressanta dokumentationer och program med många forskare, professorer och doktorer som informerar om coronan och vaccinet, men jag har en känsla av att folk snarare sitter framför sina datorer och läser på social-media i stället för att se på dessa program. Det står i artikeln i huvudinlägget "den svenska metoden nämligen mycket information, så att alla vet vilka fördelar som finns, och så vill vi ju jobba med det här också." Därför undrar jag, hur gör man i Sverige för att nå ut till så många som möjligt med mycket information? Och hur arbetar man mot alla falskinformationer i Sverige?
- Redigerat 2022-02-04 16:05 av FataMorgana
#6:
Men alternativet leder till mindre frihet för alla, mer dödsfall, fler sjukhuspatienter och ekonomiska förluster som gör att vi alla måste betala mer än den avgiften som ovaccinerade betalar.
Tycker du verkligen att det är ett bra alternativ?
#7:
Avgiften betalar de också om det inte är vaccinplikt, fast i en annan form och då är det inte bara ovaccinerade som betalar.
Here we go again , suck orka liksom tvång hit tvång dit jag hade något att tillägga angående Magdalena sa men jag ger faktiskt upp och hädanefter kommer jag att scrolla ner fort vid vissa inlägg för dom inläggen kan jag gott vara utan.
Jag översätter ur den här artikeln:
"Coronakrisen och den åtföljande ekonomiska nedgången kommer sannolikt att kosta Österrike dyrt under de kommande åren. Enligt beräkningar av Agenda Austria kommer det att ske en förlust av välstånd på cirka 140 miljarder euro de kommande åren fram till 2024.
Räknar man in kostnaderna som staten fick lägga på olika biståndstjänster ökar skadorna till över 175 miljarder euro, enligt den branschnära tankesmedjan i en sändning på måndagen."
Det är pengar som vi alla måste betala. Ju fler som vaccinerar sig, ju mindre kostar det.
Ska vi i stället införa en annan sorts skatt, t.ex. en corona skatt för alla som kanske är högre än avgiften som ovaccinerade betalar?
#11:
Jag kan också vara utan dina inlägg.
#7: Fast nu är väl det här ett diskussionsforum för utbyte av tankar och åsikter och kanske inte det direkta "stället" där ute som man möter varandra i ren fysisk form. Jag har iallafall kommit till många insikter genom att bara skriva här om hur jag förhåller mig bäst där ute i samhället vad som gäller coronan och vaccinet. T.ex har jag kommit fram till att det är bättre att använda sig av ordet vaccinplikt än av ordet vaccintvång, men att det inte lönar sig att diskutera det närmare. För somliga känns det som en plikt och för andra som ett tvång helt enkelt och det kan man nog inte så lätt ändra på.
#14 Ja, det är ett diskussionsforum och syftet är såklart att på olika sätt dela tankar och information. Men diskussionen om ordet tvång känns det som att vi redan haft flera gånger. Coronadiskussioner verkar av olika anledningar lätt bli infekterade och då var min tanke att det kanske är bättre att inte fortsätta ta upp ett ämne där folk uppenbarligen tycker väldigt olika och det (åtminstone som jag ser det) lätt blir tråkig stämning men man inte kommer någon vart. Ibland kanske det är bättre att släppa det och agree to disagree.
Men det är såklart bara min åsikt och min uppfattning. Jag tycker det ofta är tråkig stämning i coronadiskussioner, och jag önskar att det vore annorlunda. Men vill folk fortsätta diskutera det så varken kan eller vill jag hindra det förstås. Men personligen har jag inget mer att tillägga i den frågan för tillfället åtminstone.
//Jessie
#13: Jahaja nu handlade det om dig igen, ingenstans skriver jag vilka inlägg som jag scrollar förbi men du sitter och tar åt dig i vanlig ordning när det inte ens behöver handla om dig och kan röra vilken tråd och medlem som helst.
Är du så van att få mothugg överallt på internet så du tror att hela nätet handlar om dig ? säger som Maria sagt flera gånger det är synd om dig och jag menar det faktiskt för som du sitter och tar åt dig på flera ställen det måste vara ett heltidsjobb.
#16:
Jahaja, du menade inte mig. Bra att veta. Gällande mothugg, tror du att du är internätet eller representativ för internätet?
#17 Är du representativ ?
#18:
Varför skulle jag vara det? Det var ju du som skrev som om du skulle vara det. Jag citerar dig: "Är du så van att få mothugg överallt på internet".
Du gör ju inget annat än att hoppa på mig för att spela ut andra människor mot mig. Lär att stå på egna ben och om du inte har något att bidraga till diskussionerna förstår jag inte varför du skriver här. Är det någon sorts terapi för dig att hoppa på mig? Har du försökt med psykoterapi för att hantera dina aggressioner?
#16: Det finns ingen anledning för varken dig eller Maria att tycka synd om Condor. Han klarar nog av era mothugg utan problem. Så det går ingen nöd på honom. Det finns människor där ute, fattiga och sjuka och människor som lider som behöver era omtankar mycket mer.
#20:
Ja, dom måste känna sig mycket viktiga om dom tror att jag tar åt mig pga det som dom skriver. 😄

Kan vi hålla oss till trådens ämne? Please?
// Staffan
#22:
Det gjorde vi ända tills urskogen blandade sig in. Jag skulle ju gärna endast diskutera sakligt och skulle önska mig att andra också gör det.
#23 Du diskutera sakligt jo tjena sluta skyll på mig dina misstag för dom är många. Nästa vecka är jag i Wien och jag får se hur situationen där är och vet ni jag hoppas innerligt på att vi inte möts för jag vill bevara Vienna som det är utan möten med er .
#24:
Men du ser ju att det var en saklig diskussion om ett ämne innan du dök upp för att diskutera om mig i stället. Var har du bidragit till diskussionsämnet? Läste du inte att Staffan vill att vi återgår till ämnet?
#24: Om du i stället för att prata om oss och om hur du innerligt hoppas på att vi inte ska mötas i Wien, utan vill övergå till ämnet i stället, så har jag ett par funderingar i inlägg #8 som du gärna kan svara på. Det skulle intressera mig så mycket mer än vad du tycker om Condor och mig.
Klart och koncist av Magda, det gillas.
I nästa vecka släpper alla restriktioner, våren är i sikte och snart kan vi förhoppningsvis lägga denna Pandemi bakom oss. Mycket skönt 😀
Snälla kliv upp ur sandlådan och återgå till trådens ämne.
#27 Magdalena:
– Nej verkligen inte och i Sverige har ju vi alltid jobbat med frivillighet men också med tydlig information och där ser vi ju på vårt barnvaccinations-program att vi har ju väldigt väldigt hög vaccinationstäckning med vår, den svenska metoden nämligen mycket information, så att alla vet vilka fördelar som finns, och så vill vi ju jobba med det här också.
Är inget fan av sossarna ( har aldrig varit, kommer aldrig att bli), men jag gillar hennes resonemang här.
- Redigerat 2022-02-06 15:48 av Draken