Corona iFokus

Corona

Etikett: vaccin
Läst 191 ggr
Staffan
4

Tillräckligt många vaccinerade?

I flera trådar har jag sett en medlem skriva att vaccintvång är nödvändigt eftersom inte "tillräckligt många" vaccinerar sig frivilligt.

Min fråga är nu därför:
Hur många procent är tillräckligt just nu?

I början talade man om att 60% kunde räcka för att stoppa sjukdomen. Sedan höjde det till 70%. Nu är vi uppe i över 80% vaccinerade och det är fortfarande inte tillräckligt många.

Det känns som att målstolparna hela tiden flyttar på sig…

// Staffan

[Jimmy.L]
2

I Sverige drygt 85% med två och ca 45% med tre doser.

• Redigerat 2022-01-28 14:19 av [Jimmy.L]
OberonsMatte
12

Ja, tänk vad bra det hade varit om det fanns ett facit för allt som mänskligheten aldrig drabbats av tidigare… Då hade det ju bara varit att kolla där …och ge den otåliga befolkningen 100-procentiga (!) svar på hur händelseförloppet kommer att se ut.

Du är inte ensam om att inte veta.

Sajtvärd Katter iFokus

Condor
5

#0:

Hur många % vi behöver beror på vilken virusvariant som just härjar. Jag har inte följt med i alla länder, men i Österrike hade vi i Burgenland 70 % vaccinerade när delta varianten tog över och de uppvisade ganska bra siffror. De hade inge problem med överbelastade sjukhus.

I Oberösterreich och Salzburg var det bara omkring 50 % som var vaccinerade. Där hade de en triage på sjukhusen. Det betyder att läkare var tvugna att välja vem som får en behandling på en IVA och vem som inte får band de som behövde en. Folk som inte fick en IVA plats hamnade på normalstationer och det dog fler på normalstationer än på IVA. Operationer blev uppskjutna och folk dog t.ex. av cancer.

Nu har vi för tillfället 75 % som blev vaccinerade med 2 doser och bara 48 % som har fått 3 doser. 2 doser är otillräckligt mot omikron. Skulle vi ha 80 % som har fått 3 doser, skulle det nog räcka.

Men man vet ju inte vad som kommer. Det finns nu väldigt många smittade, men pga vaccinationerna och att omikron inte drabbar lungorna lika mycket hamnar inte så många på IVA. Men de många smittade är en grogrund för ett virus att mutera.

Det hamnar mindre på sjukhus nu i relation till antalet smittade. Men antalet döda i relation till antalet som hamnar på sjukhus är fortfarande hög.

Staffan
3

#2 OberonsMatte

Vi är många som håller med dig OberonsMatte -
jag har också röstat på ditt inlägg.

// Staffan

kamera0710
0

#0 Får ibland intrycket att du är smått frustrerad över att det inte går att få tvärsäkra svar på allting. Rätta mig om jag har fel.

Staffan
2

#5 kamera0710

Inte alls. Är väl medveten om att det finns en massa frågor jag aldrig kommer få svar på och har full förståelse för det. Det måste vi alla lära oss att leva med.

Ville med mitt inlägg bara belysa det knasiga i att säga att vaccintvång är nödvändigt med anledning av att inte tillräckligt många vaccinerar sig frivilligt - samtidigt som man inte kan säga hur många som måste vaccineras för att det ska vara tillräckligt.

Då ribban successivt höjs känns det annars som att målet är 100% och då var det ju ett tvång från första början… :)

// Staffan