Snabbtester/pcr
Hej
I lördags hade sonen hög feber och ont i kroppen. På söndagen testade han positivt med snabbtest. Det är flera i hans klass som också varit positiva, både lärare och elever.
Vi föräldrar bokade ett pcr-test som vi tog på tisdagen, då hade jag ytterst lite symptom.
På onsdagen vaknade jag med mer halsont, ont i kroppen, huvudet och kände mig allmänt dassig med feber (inte haft feber på typ 9 år). Tog då ett snabbtest som visade positivt.
Idag kom resultatet från pcr-testet som till min förvåning var negativt…
Någon som varit med om liknande? Blev helt förvirrad 🤔
#0:
Falskt negativa resultat kan till exempel uppstå om provet har samlats in på ett felaktigt sätt eller transporterats till laboratoriet. Även om PCR-testet utfördes vid en tidpunkt då knappt något virus fanns (till exempel mycket tidigt efter infektion) kan resultatet bli falskt negativt.
#1 så då kan jag räkna med att snabbtestet stämmer?
Tänker att pcr testerna ska vara mkt mer känsliga för att samla upp covid-virus.
Vore liksom på nått konstigt sätt lika skönt att kunna sätta ett check i "covid-rutan". Det kommer ju förr eller senare 😅
#2:
PCR tester är mycket säkrare än snabbtester, men det kan hända att du i tisdags när du gjorde PCR testen inte hade en tillräckligt hög viruslast ännu, utan först i onsdags.
Man kan inte utesluta att det är snabbtesten som är fel, men eftersom kontakt med inficerade i skolan har ägt rum och symptomen inte passar ihop med en vanlig förkylning är det mer sannolikt att det är covid. Ont i kroppen är ett typiskt omikron symptom, men kan även förekomma vid influensa. Bäst att göra en till PCR test och bete sig som om det vore corona.
Hur var förresten sonens PCR test?
- Redigerat 2022-01-27 16:27 av Condor
#3 Tack för dina svar! =)
Angående sonen ringde vi Vc i måndags och sa att han fått pos på snabbtest och om vi nu skulle gå vidare med pcr test. Men det fanns ingen anledning till det tydligen, utan ett pos snabbtest skulle räknas som positivt. Så vi brydde oss inte om att bråka med vår 6-åring å göra ett sånt test.
Jag agerar absolut som om det är covid, jag orkar ändå inte gå ut på några utflykter ;p
Gjorde nyss ett snabbtest till som även det var positivt, dock med starkare teststreck än vad jag fick på snabbtestet i onsdags.
Så bör ju ha testat med pcr för tidigt, eller inte topsat i halsen ordentligt kanske, vad vet jag. 🙈
#5:
Jag antar att det var för tidigt när du gjorde PCR testen. Att teststrecket blev starkare nu visar ju att viruslasten fortfarande stiger. Nu skulle säkert PCR testen också vara positivt.
#6 Ja så är det säkert. Men känns ändå skönt på nått sätt att veta om det är en ilsken förkylning eller faktiskt covid, tänker även för sambon. Som konstigt nog fortfarande är negativ. Än så länge… 🙈
Tack återigen för Dina svar.
Trevlig helg! =)
Sparven88, krya på dig och hoppas att det ger med sig snabbt och att din sambo klarar sig 😎
Ett tips om du är osäker är att ta ett antikroppstest när du blivit frisk då får du veta om du haft det men förmodligen är det så med tanke på vilken spridning det här har eller ta ett till PCR om du känner sig osäker.
Hur som helst hoppas du kryar på dig snart 😎