Behöver nytt hjärta – nobbas för vaccinvägran
Tvåbarnspappan DJ Ferguson är i desperat behov av ett nytt hjärta – men han kommer inte att få det trots att hans familj hävdar att han står först i kön för en transplantation.
Orsaken: Han vägrar vaccinera sig mot covid.
– Tiden håller på att rinna ut, säger hans pappa David Ferguson till CBS Boston.
https://www.expressen.se/nyheter/behover-nytt-hjarta-nobbas-for-vaccinvagran/
Det här är en utveckling man inte vill se, ska det verkligen stå och falla med vaccination för att få hjälp och kanske rädda liv som i DJ Fergusons fall.
Med den här inställningen har dom fel jobb och borde byta omgående för deras uppgift är att rädda liv och göra sitt bästa för dom som behöver vård vad har dom annars i yrket att göra ?
Sjukhusets tillbakavisningar ger jag inte ett dugg för det är enbart klena ursäkter och handlar om en ovaccinerad människa som kanske får livet tillbaka men nekas ett nytt hjärta enbart för han inte vill vaccinera sig.
”Vaccinet mot Covid-19 är en av flera faktorer som vi ställer krav på för att kunna skapa bästa möjliga chans för en lyckad operation och patientens överlevnad”, skriver sjukhuset i ett uttalande.
Dra mig baklänges, innan pandemin gick det minsann bra att ge vård och transplantera det har väl knappats förändrats med pandemin men avstå Vaccin så får du kalla handen.
Tvi vale vad är det som händer med världen i pandemins spår. Blir vi så omänskliga och kalla i sinnet så vi stöter ut ovaccinerade och nekar dom vård när dom behöver. Det är fruktansvärt hemskt så jag finner inga ord för den väg vi nu tar där medmänsklighet och rättigheten att bestämma över sin kropp försvinner mer och mer och alla oavsett dom är vaccinerade eller ej har rätt att få vård vid behov.
Man blir förfärad över vilken väg det här tar för en ovaccinerads liv är lika mycket värt att hjälpa som en vaccinerad.
#0 "innan pandemin gick det minsann bra att ge vård och transplantera det har väl knappats förändrats med pandemin"
Jo, det har förändrats. Innan pandemin fanns inte pandemin, det är klart det har påverkat. Det är en ny faktor att ta med i beräkningen.
Vad gäller att neka någon vård pga de inte tagit Vaccin, jag vet inte hur det är i USA, är det lagligt? Det kanske borde gå att anpassa själva vården i så fall.
Men sen tänker jag, det är i USA. Sjukhuset kanske aktar sina löss för snuva så att de inte blir stämda ut i omloppsbana ifall patienten får covid under deras vård och avlider.
"I'm too old for this shit."
Det är ju alltid så att man prioriterar dom som har störst chans att överleva. Ålder, övervikt, rökning, etc, har alltid spelat roll. Att vägra öka chanserna att överleva covid tycker jag är rimligt tillägg till dessa gamla regler.
Mvh // Johan
Man transplanterar t.ex inte lungor till de som försätter röka.
/Maria
#1:
Instämmer med dig. Jag hade en släkting som hade en cancerform som går att bota med en operation. Men hon fick inte operationen, eftersom det sjukhuset som skulle ha kunnat genomföra operationen var full med covid patienter. Det var en kvinna med lite över 50 år som dog för ungefär ett år.
Hennes dotter bor i samma hus som jag. Hon har inte klarat av det psykiskt och lider av svåra depressioner. Förr var hon överviktig. Nu är hon ett benrangel med mörka ringar under ögonen.
Jag tycker att det är helt fel, men samtidigt så förstår jag även sjukhusledningen.
I USA kan man bli stämd på miljonbelopp om man har otur, och det kan vara som Syntium skriver, att sjukhuset aktar sina löss för snuva.
Visst absolut det här är från USA men ändå det är liv och jag kan inte annat än tycka att det är fruktansvärt hemskt det kommer jag inte från och det har blivit en sån hård kall värld i dom här frågorna och jag kan inte annat än tycka det är någe fruktansvärt hemskt för dom som drabbas både dom sjuka och anhöriga. Var är medmänskligheten tänker jag.
#4: Tragiskt att höra om din släkting Condor och det är så många såna här saker i pandemins spår. Tänker på hennes dotter och hoppas att hon repar sig och hittar styrkan tillbaka till sitt liv trots den traumatiska hon varit med om.
#6 Som #2 säger så prioriterade de ju redan innan. Detta är en till grej.
#8 Jag kan inte låta bli att ställa frågan, hur skulle du känna om du Gud för bjude hamnade i just den situationen ? vad skulle du tänka då, hur skulle du se på vården och deras prioriteringar ?
Svår fråga jag vet men alla kan vi ställas inför den och själv är jag helt obrydd vad gäller mig själv men jag är trygg i mitt och har aldrig vart rädd för död men alla är det inte trygga eller orädda och känner både fruktansvärd ångest och rädsla att befinna sig i en situation där dom blir bortvalda och det är dom människorna som jag känner en sån oerhört stor sympati med.
Man kan ju för fasen inte prioritera liv, kan liv räddas så ska dom räddas punkt. Jag har 17½ år bakom mig inom säkerhetstjänst där jag bland annat jobbat som brandman och jag har fått lära mig att liv ska alltid räddas no matter what det tummas det inte en sekund på och ska så aldrig göra för kan du rädda liv det är av högsta prioritet oavsett du är inom yrke eller som helt vanlig människa i samhället.
#8: Ja dom har väl knappt några resurser kvar på sjukhusen längre pga alla covidfall, att de måste prioritera vem som dom räddar och vem dom opererar även när det handlar om andra än om covidfall.
#9: Lever man i verkligheten och förstår att man nog att man måste prioritera och då är det väl rimligt att hjälpa dom som har störst chans att leva längre.
Finns det tre donerade hjärtan och tio som behöver nytt hjärta, tycker jag det är rätt att välja dom tre personer som har störst chans att leva länge.
Jag tror inte det finns en läkare i världen som tycker om att tvingas göra dessa prioriteringar.
Och nu när man för första gången lyckats med transplantation av modifierat grishjärta kanske det finns hopp om att slippa prioritera och hjälpa fler. Om man nu anser att människor är mer värda än grisar förståss.
Hoppas dock att alla anmäler sig till Donationsregistret.
Mvh // Johan
Så med andra ord Johan skulle jag gå förbi dig i mitt uppdrag som brandman låta dig brinna inne ? det finns ingen jämförelse någonstans däremot finns det rädda liv och det är alltid högsta prio oavsett.
Jag har gjort så många rökdykningar i mitt jobb så jag kan inte ens räkna dom, och för mig handlar det om att rädda liv oavsett man är vaccinerad eller ej.
Är det ingen som förstår allvaret i det här ?? eller spelar ni bara dumma allihop ?
#12: Vad gör man om det inte finns tillräckligt med hjärtan? Ska man ge den till den som har bäst chans att överleva eller till den som har sämst chans? Det är lite som med alla covidfall på sjukhusen, att om det inte finns tillräckligt med respiratorer för alla som behöver en, så måste man också prioritera vem som får den och då brukar dom med minst chans att överleva prioriteras bort.
#13: Kanske dumt formulerat det där sista som jag skrev. Menar iallafall att det är dom med mest chans att överleva som prioriteras.
Klart att det finns krav på att de patienter som erbjuds donerade hjärtan aktivt medverkar till att öka överlevnadschansen.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-01-26 18:13 av OberonsMatte
#12: Om du visste att du som rökdykare bara hade möjlighet att rädda en person pga av att branden utvecklat sig så och du behövde välja mellan ett barn och en 98-åring, så menar du alltså att du inte sett ett större värde i att rädda barnet?
Mvh // Johan
#14: Tycker inte det var fel formulerat tvärtom en bra fråga men då hamnar vi i ett helt annat läge om det är brist på organ. I trådstarten handlar det om att välja bort en person för han inte är vaccinerad det är det jag reagerar starkt mot.
Det är en utveckling jag innerligt hoppas slippa se sprida sig och låt oss spekulera ett scenario där exempelvis ambulans kallas till plats och en hemsk utveckling där det bestäms av ledningen dom får inte ta hand om ovaccinerade bara vaccinerade får åka ambulansen och som i trådstarten mannen som nekas vård för han är ovaccinerad.
Det är det här som gör mig både lack och förtvivlad samtidigt för tydligen är det skillnad på folk och så kan jag inte se på människor för oavsett man är vaccinerad eller ej så har man rätt att få vård vid behov.
#16: Allt handlar om vilken situation du möter, är inte kvar i yrket idag men man gör inte skillnad på liv och förhoppningsvis får man ut alla ur en brand.
Hur ett brandförlopp utvecklar sig vet man inte och mycket finns att ta hänsyn till. Vart brinner det, spridning, våning, höghus, villa, tåg, båt, flyg osv och finns risk för rökgasexplosion eller annat explosivt med mera och räddningsledaren avgör om han eller hon kan skicka in sin personal.
En brand är oförutsägbar och förloppen olika men man står inte och gör skillnad på liv tvärtom man riktar in sig på att rädda alla liv oavsett ålder sen hur ett förlopp utvecklar sig vet ingen.
Ser vi på den tragiska branden nyligen i Sandviken där två vuxna och två barn brann inne så kunde dom inte skicka in rökdykarna för fara för deras eget liv men när personalen åker ut på ett larm är fokus på att rädda liv både människor och djur sen hur det ser ut på platsen är avgörande för räddningsarbetet.
Vet inte riktigt om man kan jämföra ett brinnande hus rakt av men lite samma är det ju. Man gör en riskbedömning. Kommer denna personen "förvalta", rent krasst, ett hjärta. Har den de fysiska och psykiska förutsättningarna för att transplanteras? Hjärtan växer ju inte på träd så då får man göra en bedömning. Hade det varit större tillgång på organ kanske det inte varit lika noga.
#9 Det är svårt att veta men i just detta fallet är det ju lätt att påverka själv, till skillnad från att behöva till exempel sluta röka eller gå ner i vikt. Jag förstår att de måste prioritera men det skulle ju inte suga mindre om man själv var i situationen.
Här ser vi människorna bakom artikeln i TS , far till två barn och ett på väg. Förälder, flickvän mf.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ovaccinerad-smabarnspappan-nekas-hjarttransplantation-doende/
Vad jag blir fundersam över är vad dom säger om att immunförsvaret stängs av vid organtransplantation det är jag inte så förvånad över däremot om nu vaccinet ger immunförsvar stängs inte det av också då vid en transplantation ? nån inom vården här som kanske har svar på det.
#21: Jobbar inte inom vården, men poängen är nog att eftersom immunförsvaret blir en så viktig del av en lyckad operation, vill man absolut inte att det ska behöva jobba med att överleva en covid-infektion utöver det. Det är min gissning.
Mvh // Johan
Jag gissar att man försatt kroppen i ett läge med väldigt lågt imunförsvar för att inte kroppen ska stöta bort det nya organet och då är man såklart extra känslig.
/Maria