Pfizers nya vaccin
Jag läste att Pfizers nya Vaccin ska komma ut på marknaden i slutet av mars eller början på april. Vaccinet är färdigt, men måste gå genom olika tester innan det kommer ut. Men Pfizer har redan börjat med tillverkningen, så att det kan levereras i stor mängd när det blir godkänt.
Det nya vaccinet verkar mot alla varianter, dvs. både de äldre varianterna och delta och omikron. Det betyder, att om viruset verkligen skulle mutera till worst case fallet, dvs. till "deltakron", är man skyddad.
Det låter ju bra. Man får bara hoppas att det stämmer också.
#1:
Det hoppas jag också, framför allt att det inte blir en försening tills det kommer ut.

Vad betyder det i praktiken? Att man efter 3 "vanliga sprutor" fortsätter med en omgång till?
#5:
Vaccinet kostar, jag kommer inte ihåg det exakta priset, ungefär mellan 15 och 20 euro.
Vet du vad medicinerna kostar för att behandla en covid patient? En dos av antikroppsmedicinen som används kostar 2.000 euro!!!
https://www.dw.com/de/wie-funktionieren-die-corona-antikörper-medikamente/a-56332682
Vad tjänar man mest på?
#6 - Det beror väl på förhållandet mellan antalet vaccindoser och patienter som behöver antikroppsmedicin? Har du några bra siffror vi kan ta del av? Jag misstänker spontant att vaccinen är mer lönsamma.
#7:
Utan vaccindoser skulle de sälja mer av medicinen mot covid. Hur många som får antikroppsmediciner vet jag inte, men kanske Draknästets Reptiler vet mer.
#8: Vad jag vet (enligt intranätet) så får inneliggande patienter antikroppsmedicin OM de är bekräftat positiva för Covid, oavsett variant.
Det har varit diskussioner fram och tillbaka huruvida man skall erbjuda alla konstaterade inneliggande medicin, eller om man skall ändra på det, och utgå från allmäntillståndet på patienten.
Ledningen är mycket knapphändiga med just den informationen, så jag vet inte säkert var det står just nu.
De som ligger på IVA (tror det är 2 eller 3 i hela regionen just nu) får antikroppsmedicin .
- Redigerat 2022-01-26 11:48 av Draken
#10:
Tack för svaret. Jag har funderat på om det är så att bara de svåra fallen får den här dyra medicinen. Men å andra sidan måste den ju ges i ett tidigt stadium, när man inte ens vet om det blir ett svårt förlopp eller inte.
#11: Jag skall inte säga tvärsäkert att det är så, men jag TROR att alla konstaterade får medicinen i dagsläget. Men som sagt, ledningen är mycket knapphändiga med informationen.
#5 Vad är det som är "chockerande" med det? För katter har rekommendationen varit årlig vaccinering mot kattsnuva så länge jag som kattägare kan minnas. För fullgott skydd mot kennelhosta måste hundar vaccineras årligen. Finns väl ingen som tycker att det är chockerande.
Sajtvärd Katter iFokus
#14: Samma med kaninernas Vaccin mot Myxomatos och RVHD 1 och 2, det är en årlig vaccination (förr behövdes dessutom vaccinet mot Myxon tas två gånger per år och då var vaccinerna separata, numera finns kombo Vaccin så de bara behöver en spruta årligen).
Kennelhostevaccinet, trots att det rekommenderas så ofta till hundar, har inte uppdaterats på länge för det inte finns någon vinst hos tillverkarna för det (även om det skulle behöva uppdateras precis som våra influensa vacciner görs för att ge ännu bättre skydd).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu