Högerextrem sekt tog över coronaprotesterna

#0 Condor
Yes! Äntligen en tråd om högerextremismen. Det känns verkligen som att det behövs fler sådana trådar här… :)
Den senaste tiden har jag bland annat sett dig nämna:
QAnon, Gottfried Küssel, FPÖ, Identitära rörelsen, Querdenker, wake-up-rörelsen, Max Winter, Sovereign citizen-rörelsen, Reichsbürger-rörelsen, NMR, Den Nordiske Modstandsbevægelse (NMB), Pohjoismainen vastarintaliike (PVL), Norræna mótstöðuhreyfingin (NMH), Nordiske motstandsbevegelsen (NMB).
Vore det inte bättre att istället fokusera på fördelarna med vaccinet och de åtgärder de styrande beslutar om? Då skulle jag lyssna på vad ni har att säga.
Som det är nu får jag intrycket att de bästa argumenten ni har för vaccinet och den förda politiken är att om man har något att invända så är man förd bakom ljuset av högerextremister… :-/
// Staffan
Kan man inte samla sånt här i en eller ett par trådar? Måste varje ny artikel eller uttalande om någon av alla de grupper Staffan nämner ha en egen tråd?
// Harley
#2: bra idé med en egen tråd.
#1: Det har jag redan försökt med. Jag har i otaliga trådar försökt att fokusera på fördelarna med vaccinet och t.o.m berättat om hur vaccinet inte kan ställa till med mer skada än själva virusetJag har berättat om vad vaccinet innehåller och vad mRNA egentligen betyder osv, men det var heller inte uppskattat. Jag fick t.om flera inlägg bortröstade när jag skrev om det.
”Som det är nu får jag intrycket att de bästa argumenten ni har för vaccinet och den förda politiken är att om man har något att invända så är man förd bakom ljuset av högerextremister… :-/”
Tror de på sammansvärjningar ?😉
#1:
Jag bara länkade till en tidningsartikel. Du länkade ju också just till ett videoklipp som handlade om vilka straff man får i Österrike för brott mot Verbotgesetz. Vad är skillnaden?
Sen är det ju klart att jag nämner det som det diskuteras om. Får det inte diskuteras om vilka det är som är bakom falskinformationerna om covid och vaccinet? Ska folk inte få veta det?
Nils Littorin och Agnes Wold diskuterar Covid-19.
PS Nej, jag påstår inte att de sitter inne med den absoluta sanningen, men lyssna kan man alltid. De allra flesta av oss är vuxna nog att ta till oss olika synpunkter och dra egna slutsatser.
#8 Om du förstått min kommentar så förstår du också innebörden. Dvs att många är de experter som suttit inne med sanningen huggen i sten. Och lika många var oeniga.
#10 Vilket är en helt annan diskussion.
Trovärdigheten får varje lyssnare själv ta ställning till, vi är vuxna nog att göra det.
När man inser att även de som har väldigt hög kunskapsnivå i ämnet inte, sinsemellan, är överens om vad som är absolut sant eller inte. Är det inte då även den glade amatören börjar undra? Jo.
#11 Citerar åter detta:
"När människor förtvivlat utbrister ”det känns som att kartan ritas om varje dag!” och påstridiga reportrar frågar Folkhälsomyndigheten om de har ”lärt sig mer under den här veckan” blir jag lika förbluffad som jag tror att statsepidemiologen blev: Naturligtvis ritas kartan om hela tiden, och naturligtvis lär vi oss mer, inte bara varje vecka, utan varje dag. Vi befinner oss mitt i en Pandemi, med ett nytt och okänt virus som orsakar en ny och svårbegriplig sjukdom.
Långsamt har det gått upp för mig att de allra flesta inte har en aning om att det är så här det går till när forskning pågår och kunskap skapas. Det vi trodde i går kan då mycket väl visa sig vara fel i dag, när vi vet mer. Och att försöka ställa forskare till svars för att de inte visste i går vad vi vet i dag är bara meningslöst."
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/maria-gunther-valkommen-till-vetenskapens-verkstad/
#12 Jag gissar, utan att veta, att de allra flesta i vårt land är kapabla att ta information från olika håll och bilda sig en egen uppfattning.
Men, som tidigare nämt, svensken är ett lydigt folk som anförtror sig åt myndigheter och styrande. Säger de åt oss att ställa oss i kö, då gör vi det. Just därför blir det ett mentalt kaos när vi inser att landets ledare och myndigheter vacklar med beskeden. Vi vill ju bara veta exakt hur, när och var.
Det visade sig att de inte visste precis allt.
Vilken besvikelse…
- Redigerat 2022-01-23 14:01 av [Hayabusa]
#7: Tack för länken, intressant diskussion.
// Harley
Det är inte lätt att hänga med i svängarna. Ena stunden vet andra inget för att dom inte lever i Österrike och ser det, andra så länkar folk från Österrike till saker gällande Sverige.