Corona iFokus

Corona

LĂ€st 630 ggr
Condor
5

Haha.... bra gjort! 😁

Telegram Ă€r en trĂ€ffpunkt för konspiationsteoretiker, högerextremister antivaxare och dom som gĂ„r och demonstrerar mot pandemibekĂ€mpningen. Dom som blev utkastade frĂ„n seriösa plattformer trĂ€ffar sig pĂ„ telegram. Nu har en annan grupp skojat sĂ„ mycket med dom att flera telegram grupper har löst upp sig. 😄

Jag översÀtter frÄn den hÀr artikeln:

https://www.5min.at/202201471713/die-macht-der-fans-grazer-instagram-seite-legt-telegram-gruppen-lahm/

Allt började med en historia i gÄr morse: "grazwellness" presenterade nÄgra uttalanden frÄn anvÀndare av en telegramgrupp. Enligt egna utsagor hade kvinnan "Àntligen lyckats" bli smittad av Corona genom att dricka vatten med spott av en sjuk person.

Om du vill skÀmta

Det var nog lite för mycket av Corona-galenskapen för grazwellness-sidans operatör, för i sin nĂ€sta story bjöd de in sina fans till den drabbade telegramgruppen med orden: "Om du vill skĂ€mta i gruppen: HĂ€r Ă€r inbjudningslĂ€nken ”. Vad som sedan hĂ€nde skulle ingen ha anat. Inom nĂ„gra timmar anslöt sig hundratals Grazwellness-anhĂ€ngare till telegramgruppen för att "tillĂ„ta sig sjĂ€lva ett skĂ€mt". Resultatet: de ursprungliga medlemmarna i gruppen hoppade av en efter en.

TelegramanvÀndare lÀmnar grupperna
"TyvĂ€rt att det finns nĂ„gra galningar som ansluter sig till gruppen. Det Ă€r dĂ€rför jag lĂ€mnar gruppen nu”, skriver en deltagare. En annan anvĂ€ndare Ă€r med henne: "Jag lĂ€mnar gruppen nu ocksĂ„ – pĂ„ grund av de proler som Ă€r dĂ€r nu". "BrĂ„kmakarna" kontrade direkt och anklagade motstĂ„ndarna för Ă„tgĂ€rderna: "SĂ„ kĂ€nner vi nĂ€r ni förlamar all trafik med era demos". "Ett öga för ett öga", kommenterar grazwellness diskussionen i deras berĂ€ttelse.

Äntligen ett meme
Slutet pÄ lÄten, eller snarare slutet pÄ telegramgruppen, var att ingen lÀngre kunde skriva nÄgot i den. Men det Àr inte allt: Sajten lyckades paralysera andra telegramgrupper samma dag med ett liknande tillvÀgagÄngssÀtt. För att avrunda historien lade Grazwellness upp ett meme i slutet som ska illustrera situationen frÄn igÄr pÄ ett roligt sÀtt.

Alles begann mit einer Story gestern Vormittag: Dort prĂ€sentierte “grazwellness” ein paar Aussagen von Usern einer Telegramm-Gruppe. Die Frau hatte es laut eigenen Aussagen “endlich geschafft” sich mit Corona zu infizieren in dem sie Wasser und Spuckte einer Erkrankten trank. Wer sich einen Scherz erlauben möchte 
 Das war den grazwellness-Seitenbeitreiber wohl etwas zu viel [
]
johan
12

Telegram Àr en kommunikationstjÀnst.

DÀr pratar folk om allt möjligt. Precis som i vardagsrum. Det gör inte vardagsrums enda syfte att prata om konspirationsteorier.

Tycker du gör ett klassiskt misstag att dra slutsatsen att nÄgot du inte förstÄr eller anvÀnder, men som anvÀnds av folk du inte gillar, per definition Àr dÄligt.

I princip var enda kommunikationstjĂ€nst anvĂ€nds OCKSÅ av idioter. Det gör inte tjĂ€nsten till en tjĂ€nst för idioter. Det gĂ€ller lika vĂ€l iFokus, som Facebook, som telefon, som Telegram.

Guilty by association Àr trams.

Mvh // Johan

johan
11

För övrigt tycker jag det inte Àr bra gjort att hindra folk att kommunicera sÄ lÀnge dom inte bryter mot lagen. Oavsett var dom diskuterar eller vad dom diskuterar.

Mvh // Johan

Maria
2

Första reaktionen nĂ€r jag lĂ€ste Ă€r ju att det var himla bra
men Johan har rĂ€tt.
Även de som har helt knasiga uppfattningar har en röst och mĂ„ste sĂ„ fĂ„ ha.

Antingen fÄr jag ge mig in i debatten eller sÄ fÄr jag stÀnga öronen.

/Maria

FataMorgana
2

Med tanke pÄ vilka falskinformationer som dessa konspirationsteoretiker sprider ut dÀr ute pÄ telegram och med tanke pÄ vad dom kallar oss vaccinerade för, sÄ kan jag sjÀlv inte hÄlla mig för skratt av hur folk nu skojar med dem.

Condor
2

#1:

Det Àr vÀl ingen som hindrar dom att kommunicera, utan det var en satirgrupp som skojade med dom. Jag kan inte lÄta bli att skratta, för det Àr ju pÄ telegram som dom organiserar sig för att demonstrera, attackera vaccinstÀllen och dÀr folk hjÀrntvÀttas med falskinformationer.

HÀr kan man lÀsa varför telegram just anvÀnds av högerextremister:

https://www.mdr.de/nachrichten/deutschland/politik/telegram-messenger-100.html#sprung3

Jag översÀtter med google:

Varför finns det sÄ mÄnga högerextremister pÄ Telegram?
Det speciella med Telegram Ă€r de offentligt synliga grupperna, dĂ€r det praktiskt taget inte finns nĂ„gon reglering – till skillnad frĂ„n till exempel Facebook som nu vidtar Ă„tgĂ€rder mot hatkommentarer. Endast islamistiska grupper har raderats under nĂ„gra Ă„r. Det finns inte heller nĂ„got riktigt namnkrav. Det Ă€r detta som gör messenger-tjĂ€nsten sĂ„ intressant för mĂ„nga grupper.

Vissa kanaler erbjuder droger, medan andra sprider konspirationsteorier. De flesta grupper pÄ Telegram Àr ofarliga, men mÄnga utnyttjar friheten Telegram ger dem. Men oppositionsgrupper i autokratier som Iran, Vitryssland och Hongkong har ocksÄ anvÀnt Telegram för att organisera protester.

Statsvetaren Christoph Meißelbach frĂ„n Saxon Police University ser flera anledningar till varför Telegram Ă€r sĂ„ populĂ€rt bland grupper i ytterkanterna. Dels finns det ett speciellt utbud av funktioner med chattar, grupper och kanaler, samt utbredd anvĂ€ndning och profilering som en förment sĂ€ker men oreglerad plattform. PĂ„ Telegram kunde sĂ„dana grupper lĂ€tt samlas och sprida innehĂ„ll.

Auf dem Messengerdienst Telegram werden nicht nur private Nachrichten geschrieben. Auch viele Rechte und Querdenker nutzen den Kanal, um ihr Gedankengut zu verbreiten. Doch warum gerade dort? Die wichtigsten Antworten.
johan
8

#5: Är hela Telegram-plattformen högerextrem för att högerextrema anvĂ€nder den?

Jag gissar att du aldrig anvÀnt Telegram, Signal eller liknande tjÀnster. Dom anvÀnds lika mycket av visselblÄsare och för personer att anonymt kunna prata med journalister och rapportera om sÄdant som behöver komma ut. Eller folk som bara vill fÄ kommunicera utan att tech-bolagen kanske anvÀnder ens privata info för sina syften.

SÄ vad din artikel vÀljer att inte ta upp, Àr snarare att dom Àr populÀra för att dom Àr svÄrare att avlyssna och svÄra att stÀnga ner. Det kan vara anvÀndbart för grupper som sprider dynga och det kan vara anvÀndbart för riktiga hjÀltar.

Du fÄr gÀrna kritisera Telegram-GRUPPEN. Men klumpa inte ihop det med hela tjÀnsten.

T ex: det Àr fortfarande kontanter som anvÀnds mest för droghandel. Betyder det att kontanter bör frÀmst beskrivas som ett betalmedel för langare och brukare?

Mvh // Johan

FataMorgana
1

#6: Fast jag uppfattar det som att det handlar mer om vissa telegramgrupper Àn om hela tjÀnsten nÀr jag lÀser Condors inlÀgg. Jag vet inte varför du uppfattar det tvÀrtom.

• Redigerat 2022-01-16 15:10 av FataMorgana
Condor
2

#6:

Nej, det stÄr ju i det som jag citerade:

"De flesta grupper pÄ Telegram Àr ofarliga, men mÄnga utnyttjar friheten Telegram ger dem."

Satirgruppen skojade ju inte med hela telegram, utan bara med covidioterna.

johan
8

"Telegram Àr en trÀffpunkt för konspiationsteoretiker, högerextremister antivaxare och dom som gÄr och demonstrerar mot pandemibekÀmpningen."

#7: Kan det kanske vara pÄ grund av att första meningen i huvudinlÀgget bokstavligt sÀger just det.

Om man menade nÄgot annat hade det kanske varit bÀttre att formulera sig i stil med "Telegram Àr en kommunkationstjÀnst dÀr man kan vara anonym. Det lockar bland annat konspirationsteoretiker 
."

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-01-16 17:41 av johan
Condor
2

#9:

Men det ÄR ju dĂ€r som de trĂ€ffas efter att andra plattformer kastade ut dom. Hur skulle jag annars ha formulerat det?

johan
8

Ser du seriöst inte skillnaden pÄ att sÀga "Telegram Àr en plattform för högextrema" och "Telegram Àr enplatform för anonym kommunkation, som bland annat anvÀnds av högerextrema"?

Det Àr ju samma skillnad som att sÀga "Invandrare Àr kriminella" jÀmfört med "Gruppen unga mÀn med invandrarbakgrund Àr överrepresenterade för vissa typer av brott".

Mvh // Johan

FataMorgana
1

#9: AlltsÄ jag ser inte riktigt nÄgon skillnad mellan det som du nu skriver och mellan det som Condor skrev, bara att ni beskriver samma sak men med olika formuleringar.

johan
10

FacepalmReallyGIF.gif

Mvh // Johan

Condor
2

#11:

Jag avstod frÄn att ge en beskrivning om vad telegram Àr, för att det inte var relevant för inlÀgget. Jag ville bara uttrycka att det Àr en trÀffpunkt för högerextremister, konspirationsteoretiker och antivaxare. Vilka andra som trÀffar sig dÀr ansÄg jag inte vara relevant och dÀrför tog jag inte ens reda pÄ det. InlÀgget handlar ju inte i första hand om telegram, utan om de grupper som jag skrev att de trÀffar sig dÀr.

[Moon AppleGrey]
1

#12: skillnaden Àr den att sÄ som Condor hade skrivit först, skulle man kunna tolka det som att Telegram enbart anvÀnds av högerextrema, vilket inte stÀmmer.

Condor
1

#15:

Du vet, förr i tiden fanns det ett diskothek i Wien som var berömd i hela Europa med namn "Camera Club". NÀr polisen gjorde razzia dÀr, stod det alltid i tidningarna att det Àr ett stÀlle dÀr droganvÀndare trÀffar sig. Men ÀndÄ var det inte enbart droganvÀndare som trÀffade sig dÀr.

[Moon AppleGrey]
2

#16: Àn sen dÄ?
FataMorgana sÄg inte skillnaden pÄ de olika formuleringarna Johan hade tagit upp i sin kommentar, sÄ förklarade bara vad skillnaden var.

Niklas
5

#6: Telegram Ă€r den plattform efter iFokus som jag kommunicerar mest pĂ„. Jag har nog ett hundratal grupper och personer jag kommunicerar med dĂ€r. Hela familjen, slĂ€kten, kompisar, projekt, arbetsgrupper. 🙂

VĂ€nliga hĂ€lsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelsslÀkter för din slÀktforskning

FataMorgana
1

Det Àr just det hÀr som jag kallar för hÄrklyverier.

Bara för att högerextrema anvÀnder sig av telegram som trÀffpunkt, sÄ betyder det inte att dÀr inte trÀffas andra mÀnniskor med.

Men jag förstÄr att Condor borde ha skrivit sÄ hÀr i stÀllet "Telegram Àr en trÀffpunkt för bland annat konspiationsteoretiker, högerextremister antivaxare och dom som gÄr och demonstrerar mot pandemibekÀmpningen"

Condor
1

#17:

Jag sÄg den fina skillnaden och nu ser Fata Morgana den ocksÄ. Men som sagt vet jag inte vilka som annars trÀffar sig dÀr. Jag vet bara att de som jag nÀmnde trÀffar sig dÀr och som sagt handlar inlÀgget inte om telegram, utan om de grupper som jag nÀmnde som trÀffar sig dÀr.

• Redigerat 2022-01-16 18:35 av Condor
FataMorgana
1

#20: Precis. Du skrev ju heller inte att det enbart trÀffar sig högerextrema och konspirationstoretiker dÀr.

[Moon AppleGrey]
0

#20: sÄ bra, dÄ Àr saken ur vÀrlden.

Condor
1

#21:

Ja, jag vet inte varför det tolkas sÄ.

Condor
0

#22:

Ja, Ă€ntligen
.. 👍😄

FataMorgana
0

#15: Eftersom telegram inte enbart anvĂ€nds av högerextrema, sĂ„ kunde jag inte tolka det sĂ„. DĂ€rav min förvirring 😁

Niklas
7

#25: KÀnner man till Telegram tolkar man det sannolikt pÄ ett annat sÀtt Àn om man stöter pÄ namnet för första gÄngen. DÄ kan det lÄta som om det Àr en plats för högerextremister och att det huvudsakligen Àr vad det Àr.

UngefĂ€r sĂ„ brukar svenska kvĂ€llstidningar skriva för att fĂ„ fler lĂ€sare och klick. De gör rubriker av halva sanningar dĂ€rför att hela sanningen lĂ„ter mindre intressant. ”Sverige Ă€r ett land för nazister” skulle ocksĂ„ kunna vara en kvĂ€llstidningsrubrik, men det ger en mycket snĂ€v bild av Sverige.

johan
13

Det spelar ocksÄ roll att Condor vid ett flertal tillfÀllen nu sÀtter högerextremism och vaccinmotstÄnd tillsammans.

Jag antar att det Àr dels för att konservativa överlag Àr mer emot Vaccin, men ocksÄ för att du vill sammankoppla vaccinmotstÄnd med nÄgot majoriteten av oss instinktiv tar avstÄnd frÄn.

Det Àr ett effektivt och billigt retoriskt knep som anvÀnds flitigt i mÄnga sammanhang.

TyvÀrr fÄr det ocksÄ effekten att jag som generellt hÄller med Condor i mÄnga sakfrÄgor om covid och Vaccin, blir mer skeptisk till argumenten han lÀgger fram.

Mvh // Johan

FataMorgana
5

#26:

Ja jag förstĂ„r det nu, att det som gĂ€ller för mig inte alltid gĂ€ller för andra 🙂

Men ser det sjÀlv inte som sÄ allvarligt, sÄ som Condor uttryckte sig, för likvÀl hade trÀffpunkten kunnat vara pÄ en annan plattform ocksÄ. Nog för att dom trÀffar sig pÄ andra stÀllen med, men efter att dom inte fÄr sprida ut sÄ mycket falskinformationer pÄ youtube och facebook lÀngre sÄ har mÄnga av dom förflyttat sig till just telegram. TÀnker ocksÄ att telegram, precis som facebook och youtube sÀkert Àr kÀnda plattformar för dom flesta och tycker dÀrför att det Àr lite mÀrkligt att det inte kunde tolkas som det Àr, dvs som en plattform för alla möjliga mÀnniskor och att Condor bara lyfte upp en del av dem i sitt inlÀgg.

Condor
3

#27:

Nu ska du veta att det faktiskt Àr högerxtremister som Àr kÀllan till de flesta falskinformationerna. Det Àr inget retoriskt knep av mig, utan det Àr fakta att det Àr sÄ. Det Àr högerextremister som har uppfunnit och spridit ut de flesta falskinformationerna. Det Àr högerextremister som organiserar demonstrationerna och pÄ demonstrationerna ser man Hitler bilder, hakkors, nazistparoler, folk som gör HitlerhÀlsningen och som ropar "heil Hitler". Tidningarna rapporterar:

https://www.heute.at/s/hitler-gruss-ns-plakat-nazi-eklat-bei-corona-demo-in-wien-100184355

Naturligtvist Àr inte alla som demonstrerar nazister, men hÀr förklarar en politolog nÀrmare:

https://www.moment.at/story/rechtsextremismus-auf-Corona-Demos-normale-leute

Artikel Àr sÄ lÄng att jag bara översÀtter ett par saker:

"Är Corona-demos höger? "Normala mĂ€nniskor" gĂ„r med i demos mot coronaĂ„tgĂ€rder. I detta nya avsnitt av #NatsAnalyse förtydligar statsvetaren Natascha Strobl radikalisering och den naiva förstĂ„elsen av högerextremism vid Corona-demos."

SĂ„ det Ă€r knappast förvĂ„nande att "normala mĂ€nniskor" ocksĂ„ deltar i en demonstration ledd av Identitarians. Eftersom dessa mĂ€nniskor Ă„tminstone latent tĂ€nker liknande eller ser överlappningar. Överlappningarna finns Ă„tminstone sĂ„ till vida att motsatserna inte vĂ€ger mer. Även om stora grupper av öppna högerextremister framtrĂ€dande deltar i en demo och sprider sina slagord dĂ€r, hĂ„ller sig folk inte borta frĂ„n demon.

SÄ du bestÀmmer dig för att marschera med Identitarianerna eftersom mer förbinder dig Àn skiljer dig. För övrigt har högerextremism förutom subkulturella manifestationer alltid stötts av normala mÀnniskor. Det Àr ett stort misstag att tro att misantropin Àr synlig utÄt. AuktoritÀra attityder finns ocksÄ i funktionsjackor eller alpackaponchos. Utseendet Àr bara en mycket begrÀnsad indikator pÄ attityder.

Nu har vi lĂ€get hĂ€r i Österrike att FPÖ, framför allt Kickl, identitĂ€rerna, Querdenker, QAnon (vars flaggor man ser pĂ„ demonstrationerna) sprider ut falskinformationer, som manipulerar folk att inte vaccinera sig, att strunta i retriktioner och fĂ„r folk att göra motstĂ„nd mot pandemibekĂ€mpningen. Utan dessa falskinformationer skulle vi ha tillrĂ€ckligt mĂ„nga vaccinerade att vi inte skulle behöva införa en vaccinplikt. Vi skulle heller inte behöva lika hĂ„rda restriktioner och vi skulle inte behöva lika mĂ„nga lockdowns. Vi skulle alltsĂ„ ha mer frihet.

Sen Ă€r det FPÖ som triggar folk att göra motstĂ„nd mot vaccinplikt och restriktionerna som FPÖ Ă€r ansvariga för med deras manipulation. FPÖ ger folk inttycket att om de skulle regera, skulle det inte finnas restriktioner. Folk skulle kunna leva helt normalt och det Ă€r bara regeringen som vill ta ifrĂ„n dom deras frihet. Att detta skulle leda till att sjukvĂ„rdssystemet och infrastrukturen kollaberar ser de inte, för att viruset för en del inte existerar, för en del Ă€r ofarligt och det ligger inga covid sjuka pĂ„ sjukhusen, bara mĂ€nniskor med vaccinskada. Allt det dĂ€r sprider FPÖ och andra högerextremister ut.

Det talas om en totalitĂ€r stat, om diktatur osv. och att det skulle vara FPÖ som kĂ€mpar för demokrati och mĂ€nniskors frihet. Är det inte manipulation för att fĂ„ mer röster? Man ser samma tendens i Europa som i USA, samma konspirationsteorier och samma falskinformationer.

Det Àr svÄrt att nÄ fram till folk och övertyga dom om vetenskapen i stÀllet för propagandan, som de inte Àr medvetna om var den kommer ifrÄn. Typiskt Àr vad Staffan en gÄng skrev "tror du att jag Àr sÄ dum att jag lÄter mig manipuleras av nazister?". Jag har aldrig hÀvdat att Staffan Àr dum, utan han Àr bara precis som sÄ mÄnga andra inte informerad om bakgrunden och har lÄtit sig skrÀmmas av högern, sÄ att han Àr mer rÀdd för vaccinet Àn för viruset.

SjÀlv Àr jag varken rÀdd för viruset (för jag Àr vaccinerad och vet hur man skyddar sig) eller vaccinet. Men jag Àr rÀdd att högern ska fÄ mer makt och om de skulle fÄ regera och göra som de ville, dÄ skulle vi verkligen ha en totalitÀr stat. Media skulle kontrolleras av dom, demonstrationer mot regeringen skulle förbjudas och friheten skulle verkligen vara borta. Vi skulle inte ha en demokrati lÀngre.

Rund 27.000 Teilnehmer zogen am Samstag durch die Wiener Innenstadt – darunter auch wieder Rechtsextreme. Die Bilanz: 2 Festnahmen und 565 Anzeigen!
  • Redigerat 2022-01-17 12:57 av Condor
FataMorgana
4

#27:

Det spelar ocksÄ roll att Condor vid ett flertal tillfÀllen nu sÀtter högerextremism och vaccinmotstÄnd tillsammans.

Det Àr nog mitt fel. För jag sagt till Condor att vi mÄste vara försiktiga med hur vi uttrycker oss, sÄ att inte Staffan eller nÄgon annan som ocksÄ skriver hÀr ska tro att det Àr dom som vi syftar pÄ. SÄ det Àr nog dÀrför Condor försöker uttrycka sig sÄ detaljerat och tydligt som möjligt med att förklara att det just Àr konspirationsteoretikerna, högerextremisterna, antivaxxarna och dom som gÄr och demonstrerar han syftar pÄ och inte pÄ nÄgon hÀrifrÄn.

NÀstan alla falskinformationer som sprids ut dÀr ute kommer ju frÄn detta hÄll och bÄde Condor och jag har lagt ner en massa tid och möda pÄ att vederlÀgga falskinformationerna och ta fram faktan. Det Àr det hÀr som har legat mig nÀrmast om hjÀrtat. Dvs att ta reda pÄ hur det verkligen ligger till och för det har jag spenderat otaliga timmar med att lÀsa en massa medicinsk vetenskaplig fakta om bland annat cellbiologi och virologi. Det har jag sen delat med mig av hÀr pÄ iFokus. T.ex hÀr: https://corona.ifokus.se/discussion/1508811/"sanningsrorelsens"-snedvridningar

Men börjar nu inse att det inte Àr sÄ uppskattat och att det kanske Àr bÀttre att lÄta samhÀllet infiltreras av falska medicinska pÄstÄenden och av konspirationsteorier om hur eliten vill oss illa.

iFokus Àr ett nÀtverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-01-17 13:19 av FataMorgana
FataMorgana
4

#29:

Men jag Àr rÀdd att högern ska fÄ mer makt och om de skulle fÄ regera och göra som de ville, dÄ skulle vi verkligen ha en totalitÀr stat.

Det Àr ocksÄ det som jag mest rÀdd för. LÀste just i gÄr kommentarer av konspirationsteoretiker hur dom riktigt önskar att Ryssland skulle starta krig och att dom sen inte skulle ha nÄgot emot om Ryssland tog över Sverige.

Men vad jag inte förstÄr, Àr hur man samtidigt kan vara rÀdd för ett diktatoriskt Europa som man önskar att det ska bli som i Ryssland?

johan
3

Ja, jag vet att högerkanten har dessa tendenser. Ser tydligt liknande fenomen vad gÀller miljöfrÄgor ocksÄ. Dom har alltid varit duktiga pÄ att anvÀnda digitala media för att sprida sina Äsikter.

Mvh // Johan

Condor
4

#32:

Ja, i USA Ă€r det Trump och QAnon. I Tyskland Ă€r det AfD, Querdenker, identitĂ€rerna och QAnon. I Österrike Ă€r det FPÖ, Querdenker, identitĂ€rerna och ocksĂ„ QAnon. Hurvida Sverigedemokraterna Ă€r inblandade i Sverige vet jag inte, men rörlserna som sprider samma falskinformationer i Sverige Ă€r sanningsrörelsen och wake up rörelsen.

Kickl, som nu Ă€r FPÖ®s partichef Ă€r vĂ€rre Ă€n Haider och Strache nĂ„gonsin har varit. Till och med inom hans eget parti finns det politiker som skĂ€ms för hans galna och faschistiska uttalande. Men Ă€ndĂ„ finns det folk som tror honom och hans konspirationsteorier.

Jag sÄg nyligen en TV dokumentation dÀr en ex-konspirationsteoretiker berÀttade. Han var konspirationsteoretiker sen 5 Är. Han sa att han i början var politiskt till vÀnster och utan att han sjÀlv kunde lÀgga mÀrke till det, var han efter ett par Är höger. Han klarade sig ur trÀsket och nÀr han blev frÄgad hur det gick till, svarade han att han började att tÀnka efter nÀr han insÄg att flera konspirationsteorier som han trodde pÄ motsÀger varandtra.

Det var anledningen till att han började att prata med folk som inte Àr konspirationsteoretiker och lÀrde att betrakta saker utifrÄn skygglapparna som han hade pÄ sig. Han hade kollegor som hjÀlpte honom. Han berÀttade att det som var det svÄraste var att ta emot sanningen, att han hade levt i en fantasivÀrld i 5 Är. Men sen Àndrade sig hans liv. Han fick ett bÀttre jobb, en fru som han grundade familj med och som han tillsammans köpte ett hus med. Det skulle inte ha varit möjligt under tiden som han levde i en fantasivÀrld, sa han.

Staffan
3

#29 Condor

"Typiskt Àr vad Staffan en gÄng skrev 'tror du att jag Àr sÄ dum att jag lÄter mig manipuleras av nazister?'. Jag har aldrig hÀvdat att Staffan Àr dum, utan han Àr bara precis som sÄ mÄnga andra inte informerad om bakgrunden och har lÄtit sig skrÀmmas av högern, sÄ att han Àr mer rÀdd för vaccinet Àn för viruset."

Var nÄgonstans har jag skrivit det?

// Staffan

• Redigerat 2022-01-18 10:17 av Staffan
Condor
2

#34:

Det var nÀr jag skrev till dig att du lÄter dig pÄverkas av högerextremisterna som du gav mig det svaret. Det kanske inte var ordagrant sÄ formulerat, men det var det som du talade om för mig. Jag minns inte i vilken trÄd som det var.

Staffan
8

#35 Condor

Men snÀlla. Om du skriver "Typiskt Àr vad Staffan en gÄng skrev" och sen citerar mig sÄ förvÀntar man sig att det Àr ett ordagrant citat.

Du som tjatar sÄ om skribenters trovÀrdighet och Àr sÄ noga med sanningen borde veta bÀttre Àn att citera nÄgon baserat pÄ hur du sjÀlv minns det.

// Staffan

Condor
2

#36:

Tror du att jag kommer ihÄg exakt hur folk lÀgger orden i allt som jag lÀser? Jag kommer dock ihÄg betydelsen och betydelsen man kan formulera pÄ olika sÀtt. Det har jag gjort, men jag kan heller inte utesluta att jag formulerade mig exakt. Det var för övrigt inget citat, utan jag betydelsen av det som du skrev.

FÄr jag frÄga om du sjÀlv kommer ihÄg hur du la orden? Skulle jag ha skrivit nÄgot som du absolut inte skrev, skulle jag med det samma be om ursÀkt, men det har jag int gjort.

Staffan
7

#37 Condor

Det var visst ett citat. Dessutom förstÀrkt av formuleringen "Typiskt Àr vad Staffan en gÄng skrev".

Det Àr bra att veta. DÄ omvÀrderar jag frÄn och med nu det du postar och vÀger in att du inte Àr sÄ noga med sÄdant som citat.

// Staffan

Niklas
7

#35: Condor, nÀr jag gick i skolan pÄ 70- och 80-talet fick vi lÀra oss att nÀr man anvÀnder citattecken gör man det för att citera exakt vad nÄgon har sagt eller skrivit. Varenda bokstav och komma ska vara rÀtt om det Àr citat av skriven text. Det var vÀldigt viktigt och kunde sÀnka poÀng pÄ uppsatser om man gjorde fel pÄ det.

Orsaken Àr förstÄs att det kan leda till mycket onödiga problem om man tillskriver andra upphovet till nÄgot de inte har sagt eller skrivit. Det var det Staffan upplevde nÀr han lÀste vad du pÄstod att han skrivit, men inte kÀnde igen andemeningen av det. Citatet var antagligen din uppfattning av innebörden i nÄgot Staffan skrivit, inte vad han faktiskt skrivit och menade.

Niklas
4

• Redigerat 2022-01-18 13:33 av Niklas
Condor
1

#40:

@ Staffan och Niklas

Det Àr ju inte sÄ att jag har Àndrat pÄ innebörden av vad Staffan skrev men eftersom ni tycker att det Àr viktigare hur nÄgonting formulerades Àn innebörden, har jag letat fram Staffrans inlÀgg. Det Àr inlÀgg 46 i den hÀr trÄden:

https://corona.ifokus.se/discussion/1531963/emma-fran-sundsvall-vagrade-vaccinering---blev-av-med-jobbet

" jag kanske borde vara tacksam för att du "bara" tar för givet att jag helt enkelt för Àr dum för att inse att jag omedvetande gÄr nazisternas Àrenden."

Är ni nöjda nu?

iFokus Àr ett nÀtverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Moon AppleGrey]
4

Eller sÄ lÄter man bli att anvÀnda direktcitat om man inte citerar personen rÀtt.
SvÄrare Àr det inte.

Condor
1

Ok, fel anvÀnding av citattecken. MÄste jag betala böter eller rÀcker det att jag tjÀras och fjÀdras?

Jag tycker att det skulle vara för jobbigt att kommentera alla sorters formfel som jag lĂ€ser i forum och för mig Ă€r det inte sĂ„ viktigt att klandra andra för formfel som inte har en betydelse för diskussionsĂ€mnet. Jag fokuserar mer pĂ„ Ă€mnet i diskussioner, men jag inser att om man vill klandra nĂ„gon och inte hittar nĂ„got annat Ă€n formfel, att man tar vad som bjuds. 😁

Men nÀr ni Àr i farten kan ni gÀrna gÄ igenom mina inlÀgg. Ni hittar sÀkert en del stavfel eller gramatikfel ocksÄ.

FataMorgana
1

#43: Ja det heter grammatikfel och inte sĂ„ som du skrev det 😁

Draken
2

Gör man citattecken, sÄ skall man ocksÄ citera inlÀgget/texten ordagrant, annars Àr det inte ett citat.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

Condor
2

#44:

Ja, dĂ€r ser man. 😄 va va de ja sa.

Ibland har jag problem med ord som förekommer i flera sprÄk och som bara stavas olika. Men med tanke pÄ att jag inte hade anvÀnt svenska pÄ 30 Är och nÀr jag fick mitt internÀt och surfade pÄ svenska sidor insÄg jag hur mycket jag hade glömt. Jag satt med ordboken för att lÀsa en kort artikel eller ett kort inlÀgg och nÀr jag skrev inlÀgg behövde jag ocksÄ ordboken. Med tanke pÄ att allt har blivit flytande igen, utan att jag har varit i Sverige, Àr jag ÀndÄ nöjd med mig, oavsett om andra inte Àr det.

Condor
1

#45:

Ja, det var slarvigt av mig. Jag ville bara ÄterberÀtta en sak och jag anvÀnder mig ofta av citatstecken Àven i andra sammanhang, t.ex. nÀr nÄgonting betecknas som sanning som inte Àr sant, anvÀnder jag mig av citatstecken nÀr jag skriver ordet"sanning" för det som inte Àr sant.

Niklas
3

#43: TjĂ€ra och fjĂ€drar rĂ€cker bra. 😉

Jag beskrev vad jag fick lĂ€ra mig om citat just dĂ€rför att det antagligen Ă€r olika bĂ„de mellan personer och i olika lĂ€nder. Jag begĂ„r massor av misstag nĂ€r jag skriver pĂ„ engelska (pĂ„ Savvity) och uppskattar nĂ€r jag blir rĂ€ttad. Det Ă€r tack vare det jag trots allt Ă€r ganska hygglig pĂ„ engelska. 🙂

Din svenska Ă€r imponerande med tanke pĂ„ din lĂ„nga bortavaro. đŸ‘đŸ»

Savvity is a network of interest centered communities
Condor
2

#48:

Tack för berömmet. Jag har nog fortfarande brister med min svenska men "nobody is perfect". Var det nu rÀtt eller fel anvÀnding av citatstecken?

Citatstecken kallas ocksÄ apostrof och det sÀtter man inte bara pÄ citat. Kan hÀnda att jag anvÀnder mig felaktigt av det, men det Àr inte helt sÄ enkelt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apostrof

Niklas
2

#49: Eftersom jag kĂ€nner igen uttrycket ”nobody is perfect” skulle jag ge dig rĂ€tt pĂ„ det citatet. 🙂

Det finns citattecken som kan anvĂ€ndas som och kallas apostrof, nĂ€mligen det enkla citattecknet (’). Det dubbla citattecknet anvĂ€nds inte som apostrof. 😃

Condor
0

Ok, tack! 🙂