Nytt symptom: Coronapenis
En man i USA fick en skada på sin penis efter en covid infektion. Den krympte nästan 4 cm och han blev impotent. En studie med 3.400 personer som gjordes av University College London bekräftade att det är ett ovanligt symptom som kan förekomma vid covid.
En annan studie som gjordes av University of Miami Miller School of Medicine visade att viruset kan finnas kvar i penisen lång tid efter infektionen.
Och hur bevisar de att den krymt 4 cm? xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1:
Det var nog hans egna mätningar. Men läkarna diagnosticerade en vasikulär skada som var orsaken.
Eftersom han före sjukdomen var "bra utrustad" är nog 4 cm mindre inte det värsta, utan det värsta är att penisen inte fungerar längre.

Lämnar tråden direkt
#2 Ja jag tror dock mer på det där att den inte fungerar som den ska längre än att den krympt 4 cm, låter mindre troligt :P
Men hemskt när det bli så att det inte fungerar längre som det ska
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4:
Det är ju hur pass mycket blod som den fyller sig med som är avgörande för storleken. T.ex. krymper den också om man badar i kallt vatten för att det är mindre blod i den. Kroppen lägger i så fall resurserna på att försörja "viktigare" organ med blod.
En vasikulär skada leder också till att det hamnar mindra blod i den. Men om den inte fungerar kvittas det hur stor den än är.
Kanske något som kan få fler att vaccinera sig….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

"En man i USA fick en skada på sin penis efter en covid infektion. Den krympte nästan 4 cm och han blev impotent."
Har ju lämnat tråden men måste ändå konstatera (från sidlinjen) att foliehatten bytt ägare. Det är faktiskt lite underhållande… :)
// Staffan
#7: tror du verkligen att vi kallat dig for en foliehatt?
#7:
Du får gärna förklara hur du menar det där, för det kan ju hända att jag missförstår dig.
Jag refererade till 2 studier och en drabbad människa. Det var inte vilka studier som helst, utan en studie som ett universitet i England gjorde och en studie som ett universitet i USA gjorde.
Kanske vi har olika föreställningar av foliehattbärare. För mig är en foliehattbärare en som anser att man inte ska bry sig om vetenskap och forskning, eftersom vetenskapsvärlden är en del av den onda agendan som konspirerar mot folket och vill dem illa.
Om du tycker att det är tvärtom, att de som är vetenskapligt orienterade är foliehattar och att du inte vill ha vetenskap i ditt forum är det bara till att säga till, för det är ditt forum och det är du som avgör om du vill ha vetenskap i ditt forum eller sanningsrörelsens snedvridningar. I så fall finns det ingen anledning för mig att skriva här längre, för jag är vetenskapligt orienterad och har offrat mycket tid och möda på att bemöta falskinformationer med vetenskaplig fakta. För övrigt i Finland lär barnen redan i skolan att skilja mellan fakta och åsikter och därför sprids det mindre falskinformationer där.
Lite skrämselpropaganda var det här 🙄
#10: Själv tänker jag, att om det nu dyker upp ett nytt virus, nya sjukdomar, nya symptom eller vad som helst, att det bara är intressant och lärorikt att få reda på så mycket som möjligt. Det är ju vad forskare och vetenskapsmän gör, att dom går till botten med allt och studerar ut allt, för att bli så kunniga som möjligt. Vad jag vill säga är, att saker och ting inte behöver ha med skrämsel att göra, utan att det också kan ha med ett genuint intresse av medicin att göra.
#10:
Ibland kan den vetenskapliga faktan vara skrämmande för somliga. Men vetenskaplig fakta är sanning och den hjälper oss att orientera sig i världen och träffa rätt val. T.ex. att vara försiktig, låta sig vaccineras, bära munskydd, hålla avstånd osv.
Falskinformationer kan också vara skrämmande men den hjälper inte att orientera sig i världen, utan den leder till att man går vilse och att man t.ex. är mer rädd för ett Vaccin än för viruset.
Vem tror på vad Dailymail skriver om? Sveriges svar är Hänt Extra eller En ding ding värld.
#13: Samma informationer finns i alla möjliga tidningar. Condor läste egentligen om det i en tysk tidning, men letade upp det i en engelsk tidning så att alla kan läsa om det. I den andra länken i huvudinlägget hänvisas det dessutom till en studie. Här är den om du hellre läser det.
Undrar om det även florerar något som kan kallas Coronavagina?
#15: Om inte, så lär det förmodligen komma.
Det är verkligen intressant att läsa hur folk reagerar på det här, fast jag skrev att det är ett ovanligt symptom, precis som det rapporterades. Det finns ju mycket vanligare covid symptom, som t.ex. lungskador, hjärtskador, hjärnskador osv. men det är väl inte lika viktigt som när snoppen skadas. 😄
Att viruset kan skada blodkärl är ju heller inget nytt, men kanske det är något nytt att man har blodkärl i penisen som är viktiga för dess funktion.
Och hur förtränger folk detta? En kallar mig foliehatt, fast jag refererar till vetenskap. En tycker att det är skrämsel, fast säkert inte lika skrämmande som t.ex. hjärnskador eller lungskador och en förtränger faktan för att han inte litar på vad som står i tidningar. Man skulle nästan kunna göra en socialstudie. 😄
#16 Väntar med spänning på den första rapporten.
#18:
Jag hittade bara den här studien:
https://www.mdpi.com/2077-0383/10/12/2735/htm
Viruset förekommer i liten mängd i vaginan, men jag hittade ingen studie som skulle bevisa att den tar skada.

#17 Condor
Mitt inlägg ovan var inte så allvarligt menat. Tyckte mest att rubriken "coronapenis" och nyheten att "den kan krympa med nästan 4 centimeter" påminde påfallande mycket om rubriker av den typ som de traditionella "foliehattarna" brukar köra med.
(Typ att man kan bli magnetisk av vaccinet. Eller att man kan synas som en bluetooth-enhet efter att ha vaccinerats. Eller att det finns parasiter i viruset. I mina öron lät det här ungefär som samma typ av nyheter.)
Inte minst då måttet "nästan 4 centimeter" dessutom baserades på en (1) mans egna mätningar av sin egna utrustning. Låter inte extremt vetenskapligt om du frågar mig… :)
// Staffan
#20:
Skillnaden är att foliehattarna hittar på saker som att vaccinet skulle vara magnetiskt och snedvrider fakta, medan jag låter faktan tala för sig. Sen kvittas det om mannens penis krympte med 2, 4 eler 6 cm. Kanske han mätte fel också. Det som var vetenskap var att läkarna diagnosticerade en vasikulär skada. Det leder till att mindre blod hamnar i penisen och det är mängden blod som är avgörande för storleken.
Hur går det förresten för dig? Har du gjort en test eller fåt symptom?
#20: Tycker det var lite roligt att de verkligen påpeka att det var en heterosexuell man som råkat ut för det (så män av annan sexuell läggning kanske är säkra från coronapenis 😂).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu