Delade bil igår...
…med en som testade positivt för covid idag på morgonen.
Visserligen bara 20 minuter. Visserligen verkade han helt frisk igår.
Idag på morgonen: "Mycket milda symtom".
Men bara att avvakta och vara ännu mer försiktig än vanligt…
// Staffan
#0:
Jag hoppas att du och den andra personen åtminstone hade munskydd på er och att du desinficerade dina händer.

#1 Condor
Det hade vi inte och det gjorde vi inte.
Har själv en lång historia av bacillskräck och vill ogärna lägga den bördan på min son och hans kompisar. Där jag bor hade det dessutom setts som j*kligt konstigt. Det kanske är annorlunda i Österrike.
Har i likhet med någon annan jag sett här på sajten diagnosticerats som bipolär och jobbar på så mkt jag kan med kognitiv beteendeterapi. För mig är det viktigt att att inte ge efter och vara för rädd för "baciller".
Nu kommer jag i alla fall isolera mig och inte riskera att utsätta andra för risk att smittas av mig.
// Staffan
#2:
Det är konstigt att det ses som j*kligt konstigt i Sverige med munskydd. Man bär ju munskydd först och främst för att inte utsätta andra för sina egna aerosoler. Dvs för att skydda andra. Här i Österrike brukar man säga, att skyddar du mig, så skyddar jag dig. Det har ju egentligen inget med bacillskräck att göra, utan med omtanke.
Men det är iallafall fint att du isolerar dig och att du gör vad du kan för att inte riskera att smitta ner andra. Det är också att vara omtänksam 😊
#2:
Jag är varken bipolär eller har bacillskräck, men ändå bär jag FFP2 mask när jag är bland folk. Det skulle jag göra även om det inte vore plikt. Att bära mask har ingenting med bipolär eller bacillskräck att göra.
Jag antar att det är tack vare att vi har FFP2 mask plikt som omikron inte har spridit sig lika snabbt här som i Sverige. För ett par veckor hade Österrike mer smittade än Sverige. Nu har Sverige nästan dubbelt så många nyinfektioner per dag som Österrike.
Hoppas att det går bra för dig.
#2 Hoppas att du inte har blivit smittad. Om så är fallet så hoppas att det inte blir så farligt.
/Maria
#2: Gör ett hemmatest nu och ytterligare ett om 3-5 dygn. Det är det vi rekommenderar för patienter och personal som har blivit utsatt för bekräftat smitta.
Att symtomfria, vaccinerade och i övrigt friska personer av praktiska skäl delar bil ibland uppfattar iallafall jag som ett normalt risktagande. Att munskydd bärs i t.ex. kollektivtrafik är ju för att man vistas bland så många fler personer.
Sajtvärd Katter iFokus
#0 Ajdå tänk så lätt hänt det kan vara, hoppas du klarar dig undan viruset och håller dig frisk 😎Håller tummarna för dig 👍🏻
#7: Jo det är helt normalt. Men eftersom han delade bil med en som är bekräftat smittad, är det bra att även om Staffan kollar sig. Man kan smitta även om man inte har symptom.

Nu har det passerat 11 dagar sedan vi delade bil med killen som testade positiv för covid cirka 12 timmar senare. Varken jag (eller min son) har märkt något sedan dess.
// Staffan
#10 Vad skönt. Verkar som om faran blåst över.
/Maria
#10: Vad skönt.
Men var uppmärksam på eventuella symptom några dagar till. När det har gått fulla 14 dagar är "faran över".
- Redigerat 2022-01-25 12:03 av Draken