Mänskliga svagheter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oavsett på vilken sida man står i olika frågor kan det vara bra att påminna sig om hur det går att utnyttja våra mänskliga svagheter.
Det synd att rädsla styr oss människor i så stor utsträckning… :(
// Staffan

Ingen kommentar alls?
// Staffan
Ja det är väl det man kan se här i forumet,ingen nämnd ingen glömd ..är nån ryss som gjort nån forskning av masshypnos och anser det som händer nu är ett brott mot hela mänskligheten..men d som är under denna masshypnos kommer hävda att detta är åxå en konspirationsteori medan resten av oss slåss för våran frihet att få bestämma själva.
#1 Vad vill du läsa här? Jag försökte titta på filmen och lyssna på sådant som vi har vetat i många år. Tråkigt att det finns (många? en hel del? ett fåtal- nej) de som borde se den och tänka efter.
Fråga till dig. Jag slutade följa den efter ungefär halva tiden. Kom det något nytt i andra halvan?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#3 Emo
Bra fråga, hade nog bara trott att det skulle komma några kommentarer… :)
Beträffande andra halvan så kommer jag inte ihåg den tillräckligt bra för att ge en recap, men vill minnas att den var mer positiv än första halvan.
// Staffan
#4 Hoppas du minns rätt, för nu har du fått mig att vilja se resten också.
Staffan, vi människor är ”bara” djur och styrs mycket mer av nedärvda beteendemönster än vi vill kännas vid.
OBS! Personlig uppfattning.
#4 Du hade rätt. Tack. Bra att få ta del av andras sätt att hitta (en) bra lösning på problemet.
Det räcker ju inte att ta det första steget. att veta problemet och försöka hitta någon lösning.
Här kommer några av mina tankar:
- Videon hade ansett som relevant för sin tid OAVSETT vilken tid den skapats. Med det menar jag att den säger ingenting om DAGENS samhälle specifikt.
- Att likställa sociala media med droger är tröttsamt. Läs på var det från början kommer från för att se varför. (Eller se kort summering i slutet av min kommentar)
- Det är tveklöst enklare att IDAG att få en bredd och djup på tillgänglig information än någon annan tid i historien.
- Religion anyone? Där kan man snacka om masspsykos där ledares åsikter gäller.
- Jag tror inte på nostalgiska tankar om att gå tillbaka till en tid som gick att förstå, som speciellt illustrationerna verkade vilja förmedla.
- Budskapet i videon skulle kunna användes som skäl till förklara precis allt man inte håller med om. Är man emot covid-restriktioner kan videon användas för att framställa dom som totalitära. Tycker man miljörörelsen är en sekt kan videon ses som bevis för det. Den fungerar lika bra för att visa på problemen med kapitalism som kommunism. Eller all form av ideologi för den delen. Eller precis vad som helst där man upplever att man inte håller med majoriteten.
Nu tog jag mest upp saker jag ifrågasätter med videon. Men jag vill också poängtera att jag tyckte den var intressant för att beskriva hur makt och undergivelse fungerar. Och Staffans rubrik kanske avslöjar att det är det han också tyckte var poängen?
Så till "forskningen" om att sociala media är likställt kemiskt missbruk. En grupp forskare ville undersöka om sociala media är beroendeframkallande på samma sätt som knark och alkohol. Så dom tog ett undersökningsformulär för alkoholmissbruk och ändra ord från "alkohol" till "sociala media".
Frågorna kunde bli typ:
- Hur ofta använder du sociala media per vecka?
- Har ditt användande av socaia media gått ut över sociala relationer?
- När använda sociala media senaste?
- Etc..
Sedan användas samma utvärdering, så om du dricker alkohol varje dag, så kan du betraktas som att ha alhokolproblem. Om du inte tydligt kan klargöra när och hur mycket du drack senast kan du ha alkoholproblem.
Att ha loggat in på Facebook för att kolla vad ens vänner postat varje dag, kan knappast likställas med att dricka alkohol varje dag.
Rapporten tog upp i media innan den blivit peer-granskad och det blev så klart fantastiska rubriker som att det nya fenomenet sociala media är beroendeframkallande på samma sätt som alkohol. Speciellt som det också var ett hot mot traditionella media.
Däremot inte sagt att sociala media är utan problem. Men låt oss se dom verkliga problemen, inte dom påhittade som passar ett narrativ.
Och ironin att just denna video faller i den fällan är komisk.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-09-07 11:25 av johan
Jag bara undrar: vad har detta med Corona att göra?