Corona iFokus

Corona

Etiketternyhetervärlden
Läst 185 ggr
Staffan
1

Intervju med amerikanska CDC

Det är ganska intressant att lyssna på den här intervjun med amerikanska CDC:s Director Rochelle Walensky.

Under överläggningar i fredags kring Bidens vaccinmandat för företag med fler än 100 anställda tog Högsta domstolen domaren Sonia Sotomayor upp barnens lidande under pandemin.

"We have over 100.000 children, which we've never had before, in serious condition and many on ventilators," sa Sotomayor.

I intervjun med CDC:s Walensky igår framkommer det att siffran var ganska kraftigt överdriven. I själva verket är det färre än 3.500 barn som vårdas på sjukhus.

För gruppen barn i åldersgruppen 15-24 år är risken att dö 0,001%. Det skulle då innebära att risken att dö är 1 på 100.000, och då talar vi alltså inte om de yngsta åldersgrupperna.

https://www.foxnews.com/politics/walensky-sotomayors-pediatric-covid-hospitalization-number-off-96-5

// Staffan

Karmatarerskanise
1

Himla tråkigt att inget går att lita på.

Condor
3

#0:

Gör man en riskbedömning tar man helt enkelt riktiga statistiker. I Tyskland har 29 människor under 20 år dött av covid. 14 var under 18.

Jämför man med risken av vaccinet, så har tills nu 5 barn och ungdomar dött EFTER en vaccination. Men det är oklart om de dog pga vaccinet och 3 av de 5 hade svåra sjukdomar. Tyskland har vaccinerat 1,9 miljoner barn och ungdomar.

Risken att dö av vaccinet är lika liten som chansen att vinna ett par miljoner på lotto. Jag spelar lotto i säkert över 30 år och har aldrig haft alla rätt.

Siffrorna tog jag härifrån: https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/zwoelfjaehriger-junge-cuxhaven-corona-impfung-infektion-100.html

Ein 12-Jähriger mit schweren Vorerkrankungen ist nach einer Corona-Zweitimpfung gestorben. Ob das auch die Ursache war, untersuchen Ärzte noch. Wie hoch die Risiken einer Impfung generell für Kinder sind - und die einer Infektion für Ungeimpfte: Die
  • Redigerat 2022-01-11 14:54 av Condor
Condor
1

Vad lustigt! 😃 I mitt förra inlägg i den här tråden skrev jag:

"Risken att dö av vaccinet är lika liten som chansen att vinna ett par miljoner på lotto. Jag spelar lotto i säkert över 30 år och har aldrig haft alla rätt."

och idag när jag kollade lottotalen hade jag nästan alla rätt. Bara en siffra stämde inte. Men ändå vann jag 2.133,20 euro. 😃😄

Men lite sorgligt, att skulle jag bara ha haft ett enda till rätt, skulle det ha blivit över 2 miljoner euro. 😥

FataMorgana
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Ja jag vet inte om vi ska glädjas över 2000 eller vara ledsna över att ha varit så himla nära. Men kanske nästa gång 😊

Condor
1

#4:

Tänk sååå nära rikdomen. Om vi skulle ha fått alla 6 rätt, skulle jag kanske bli rädd att vaccinera mig. 😁

Karmatarerskanise
0

Grattis, det är ju mycket pengar även om det inte var fullpott!

Condor
0

#6:

Tack! Jo, för oss är det ändå mycket pengar. Det är mer än vad jag får pension i månaden. Nu kan vi äntligen köpa nya datorer, för min nuvarande dator är ihopklistrad och jag kan inte stänga locket. 😁

Karmatarerskanise
0

#7: haha så bra 😆

Staffan
0

Stort grattis till er båda! :)

Condor
0

#9:

Tack Staffan från oss båda! 😊