Corona iFokus

Corona

Etikettvaccin
Läst 248 ggr
Karmatarerskanise
0

Många sjuka

Just nu känner jag väldigt många som är sjuka med covid, de flesta är vaccinerade 2-3 gånger.

Det märkliga är att i de familjer var någon låtit bli att vaccinera sig har den ovaccinerade fått mildare symptom än de som vaccinerat sig!

Ingen gång under pandemin har så många runt mig varit sjuka samtidigt.

Uppkatten
5

Kanske har den ovaccinerade redan haft Covid19 asymtomatiskt en eller flera gånger? Och på så sätt byggt upp en immunitet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Karmatarerskanise
0

#1: i flera familjer?

Uppkatten
2

#2 Ja, det är väl rimligt med tanke på hur omfattande smittspridningen har varit under ett par års tid nu.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3

I början testade man ju inte ens, så då kan nog en hel del Covid-fall ha missats eller misstagits för "en vanlig förkylning"…

Draken
3

#0: Coronan tar ju olika på alla. Vissa får det lindrigt medans andra får det hårdare. Ingen var vaccinerade när vi blev sjuka (December 2020). Jag blev ganska dålig med hög feber, muskelvärk och huvudvärk. Jag tappade även smak och lukt. Maken och de flesta barnen (utom yngsta) hade huvudvärk i 1-2 dygn. Yngsta dottern blev riktigt dålig med 40 graders feber och ont i hela kroppen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Condor
6

#0:

Jo, många är sjuka och kommer att bli sjuka eftersom omikron är så extremt smittsamt. Man kan nog räkna med att de flesta kommer att få viruset den här vintern.

Det som man först borde fundera på gällande att ovaccinerade som du känner hade mildare symptom är, vilka var de vaccinerade och vilka var de ovaccinerade? De som fick 3 sprutor är riskgrupper och äldre. De som bara fick 2 sprutor har ett otillräckligt skydd mot omikron och de som är ovaccinerade är mest yngre med ett starkare immunförsvar. Sen vet man heller inte hur många det är av de som du känner som var vaccinerade och som hade covid, som tack vare vaccinet var symptomlösa och inte ens visste att de var smittade.

Man måste faktiskt granska ett stort antal människor, vaccinerade och ovaccinerade. Statistikerna visar att det ligger ungefär 3 ggr mer ovaccinerade på IVA än vaccinerade, trots att gruppen vaccinerade människor är mycket större än gruppen ovaccinerad. I dessa statistiker klassas även de vaccinerade som vaccinerade, som blev vaccinerade längre tilbaka än för 4-5 månader och som har förlorat deras skydd och egentligen borde klassas som ovaccinerade. Sen är det så att många av de vaccinerade som ligger på IVA är riskgrupper och äldre, som inte bygger upp ett lika bra skydd.

[Urskog]
0

#0 Just nu är det inte så många i min omgivning och ingen nära däremot var grannens son nyligen sjuk men vaccinerad och han är bara 35 år så allt gick bra där. Några ligger men inte så många fast med nya varianten och nu när skolor börjar, fler kommit hem från lov så lär det ta fart.

Misstänker att ena grannen med familj ligger, det är lite väl neddraget och mörkt där och inte samma rutiner med full fart på barnen och sånt men det kan vara flunsan eller något annat dock har dom vart ute och åkt en hel del under jul & nyår. Stöter väl på dom och får höra om dom råkat ut eller inte men tyst, neddraget och mörkt bara nån lampa ibland sen är det släckt igen så jag förvånas inte om dom ligger.

Draken
2

jag harv 9inte så många i min omgivning som har covid nu, däremot är var och varannan, inklusive jag, mer eller mindre förkyld.

Jag kollas regelbundet iom det jobb jag har, men hittills har jag varit negativ både på Covid, Influensa A och B samt RS.

Jag hoppas att det förblir så i fortsättningen också.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

#8: de jag känner är alla testade positivt på covid.

Draken
0

#9: Det är en betydlig ökning på omikromvarianten över hela landet just nu.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

#10: jepp