Corona iFokus

Corona

Etikettervaccinbarn
Läst 612 ggr
Staffan
2021-12-16 22:44
5

Jag är rädd

Ja, jag är faktiskt rädd. Rädd för att det skulle kunna vara ett stort misstag att vaccinera barnen. Senast idag var det en debattartikel i SvD med rubriken ”Vaccinera barn från fem år snarast”. Det är redan verklighet i andra länder och snart kan det vara vår policy och rekommendation i Sverige också.

Men tänk om det ligger något i det Robert Malone varnar om i den 4 minuter långa filmen nedan. Tänk om det riskerar uppstå allvarliga komplikationer för barnen senare i livet och att vaccinet riskerar göra mer skada än nytta. Obs! Se inte filmen om du inte vill ta del av kritiska röster om vaccinet.

https://rumble.com/vqq7gc-dr.-robert-malone-before-you-inject-your-child.html

Läs om Robert Malone på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_W._Malone

Jag upplever det som vansinnigt jobbigt välja väg här… :(

// Staffan

• Redigerat 2021-12-16 22:49 av Staffan
Pyttelite
2021-12-16 22:50
4

Om det du refererar till på Wikipedia är sant är det förfärligt att en person kan få så mycket makt över andra med missledande information när det finns så många skäl till att vaccinera om inte annat för de biverkningar en infektion kan ge.

Malone received criticism for propagating Covid-19 misinformation, including making unsupported claims about the alleged toxicity of spike proteins generated by some Covid-19 vaccines;[2][10][4][22] using interviews on mass media to popularize self-medication with ivermectin;[23] and tweeting a study by others questioning vaccine safety that was later retracted.[2] He said LinkedIn suspended his account over what he claimed were posts he had made questioning the efficacy of some Covid-19 vaccines.[24] Malone has also claimed that the Pfizer–BioNTech and Moderna Covid-19 vaccines could worsen Covid-19 infections.[1]

Men jag förstår samtidigt din oro!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-12-16 22:51 av Pyttelite
OberonsMatte
2021-12-16 23:39
6

Den där snubbens uttalande delas av QAnon-troende foliehattsbärande Vaccinmotståndare på fb… Därför känner jag mig helt trygg i förvissningen om att det han "varnar" om är rena struntpratet.

Sajtvärd Katter iFokus

Sindri
2021-12-17 00:00
2

Jag är otroligt glad att alla mina barn är vuxna och tar ansvar själva. De har alla (till min förvåning) valt att vaccinera sig.
Jag skulle inte vilja ta det beslutet för ett litet barns räkning.
Jag är själv fullvaccinerad, men är inte 100% säker på att jag gjorde rätt. Nu är jag så gammal så det spelar inte så stor roll, men det är kanske först om 20-30 år som vi vet om vi reagerade rätt på denna Pandemi.

OberonsMatte
2021-12-17 00:08
3

#3 Har dina barn aldrig vaccinerats förrän i vuxen ålder?

Sajtvärd Katter iFokus

Sindri
2021-12-17 00:40
4

Den här sidan handlar om Corona.

kamera0710
2021-12-17 04:24
2

#0 Det är nog bara att acceptera att det är mycket vi inte vet och att det ofta handlar om att välja mellan olika onda ting.

[Urskog]
2021-12-17 06:48
4

Håller med dig Staffan och jag har tänkt mycket på just det här. Ska se filmen sen men vill svara först.

Vi vet ännu inte vilka konsekvenser vaccinet kan göra och förhoppningsvis är det inga problem men än är vi inte tillräckligt långt gången och ser vi bara på att vi ska ha fler och fler doser så självklart kommer tankarna om det kan bli biverkningar vi idag inte känner till.

När det kommer till barn tycker jag det här är svårt men tack och lov är det ett beslut jag själv inte behöver ta men många föräldrar tänker nog både en och flera gånger och känner en ambivalens.

Normalt vaccinerar jag mig inte som jag skrivit tidigare men har ändrat min åsikt och kommer ta emot tredje dosen men när det kommer till barn så är det känsligt och en fråga som gnagt i mig en hel del. Visst barnen ska självklart skyddas dom också men in kommer tanken vad händer om några år så det är en svår fråga en fråga att ta på största allvar.

johan
2021-12-17 07:24
15

Vad har du för långsiktiga tryggheter att drabbas av covid som ovaccinerad inte har negativa effekter vi inte vet något om än?

Om man pratar om vad som kanske händer om 15 år, så bör man väl också vara lika rädd för båda alternativen.

I dagsläget finns det tecken på att unga klarar covid förhållandevis bra. Och det finns få tecken på att vaccinet har negativa effekter.

Varför vara övertygad om att det ena är mer eller mindre sant än det andra när både att undvika och att ta Vaccin mycket väl kan vara den största risken.

Personligen är jag mer rädd för sjukdomen än medicinen.

Tror också RNA-vaccin kommer visa sig vara lika stor revolution som antibiotika.

Mvh // Johan

Pyttelite
2021-12-17 11:50
3

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Scorpio97
2021-12-17 12:12
6

Jag har inte barn så det är inte ett beslut jag behöver ta, och jag är absolut inte tillräckligt påläst för att riktigt säga något om biverkningarna på något sätt.
Men gällande att vara mer rädd för biverkningarna från sjukdomen eller vaccinet. Jag tror det ofta handlar om att det känns värre om något negativt händer efter att man aktivt gjort något, än när man varit passiv och gjort "ingenting". Eller att den tanken åtminstone påverkar. Att inte vaccinera sig (eller sitt barn) är förstås också ett val, men jag tror inte det upplevs som en aktiv handling på samma sätt som att gå och vaccinera sig.
Det är väl lite som den klassiska frågan om ett tåg som kommer köra på tre personer som av någon anledning befinner sig på spåret. På ett annat spår befinner sig en person. Du kan göra ingenting (tre personer dör) eller byta spår på tåget (en person dör). Om alla fyra personer är likvärdiga borde det ju vara mindre illa att en person dör än att tre gör det. Men när vi diskuterade den frågan inom mina studier så höll dom flesta med om att det skulle kännas värre att en person dör genom att man aktivt gör något, än att tre personer dör för att man man gjorde ingenting. För om man inte var på plats hade ju dom tre ändå dött, man har inte orsakat det på samma sätt.

Inte exakt samma situation, och det hjälper väl oavsett inte en att välja vad som är bäst. Det var bara en tanke när jag läste tråden.

//Jessie

Condor
2021-12-17 12:16
5

#0:

Den här snubben har redan avslöjats för att sprida falskinformationer:

https://faktencheck.afp.com/http%253A%252F%252Fdoc.afp.com%252F9MW6AU-1

Han hävdar t.ex. att spike proteinet skulle sprida sig i kroppen och orsaka skador. Men vaccinen innehåller inget spike protein, utan genetiska ritningar för delar av spike proteinet.

Det enda som finns att vara rädd för är "om man är den av en miljon som får allvarliga biverkningar". Men i så fall ska man läsa vad som står på andra mediciner. När min sambo blev opererad fick hon ta blodförtunnare. Det stod på bipacksedeln att en av 100 kan få hjärnblödningar.

De som hamnar på IVA pga covid får också blodförtunnare och ändå drabbas 1/3 av blodproppar och det är blodproppar som är farligare än "vanliga" blodproppar.

Hunderte User haben seit Juli Videoausschnitte eines Podcasts auf Facebook geteilt, in welchem die Moderatoren eine angebliche Gefahr von Spike-Proteinen nach Corona-Impfungen diskutieren. Neben dem Gastgeber Bret Weinstein, ist auch Robert Malone zu Gast, welcher als vermeintlicher Erfinder der mRNA-Impfungen vorgestellt wird. Zudem nimmt der amerikanische Impf-Skeptiker
Condor
2021-12-17 12:18
4

#8:

Det tror jag också, att mRNA tekniken kommer att revolutionera sjukvården. Det forskas redan om mRNA Vaccin mot cancer. Men det är något nytt och folk vet inte vad det handlar om.

OberonsMatte
2021-12-17 13:04
6

Hade världen behövt förlita sig på min kunskap så hade vi inte ens vetat vad det var för något som gjorde oss sjuka och ännu mindre förstått hur man bekämpar det, men det är (tack och lov) inte min uppgift att förstå exakt vad Covid-19 är och hur det kan bekämpas.

Min uppgift är bara att lita på de som har kunskap och göra det som jag uppmanas att göra. Det är det enda jag behöver göra och bidra med för att bekämpa den här pandemin.

#10 Att inte vaccinera blir ett "aktivt val att inte göra något" när den allmänna rekommendationen är att alla bör vaccinera sig.

Sajtvärd Katter iFokus

Staffan
2021-12-17 19:40
5

#7 The Wolf

Tack för din förståelse för mina kval.

#8 Johan

Tror att det som gör mig mest osäker är att Twitter, Facebook och Google förbjuder att uttrycka kritik mot vaccinet. Hur ska jag kunna göra en vettig riskbedömning när kritiska åsikter inte får yttras?

#11 Condor

Den 17:e november hade det enligt Läkemedelsverket inkommit 7.376 rapporter om allvarliga biverkningar. Om det skulle vara som du skriver, att bara en på miljonen råkar ut för allvarliga biverkningar, skulle det innebära att vi har 7,3 miljarder invånare i Sverige. Du får gärna fortsätta prata om ”falskinformationer” men då kan du väl i alla fall själv försöka hålla dig till sanningen. Eller sprider Läkemedelsverket också ”falskinformationer”?

#13 OberonsMatte

”Min uppgift är bara att lita på de som har kunskap och göra
det som jag uppmanas att göra. Det är det enda jag behöver
göra och bidra med för att bekämpa den här pandemin.”

Vad skönt för dig att det känns så enkelt. Själv känner jag inte lika stort förtroende för alla påbud som kommer från dom som sitter på makten i samhället.

Från början sa dom sa att pandemin inte skulle komma till Sverige. Att munskydd inte hjälper. Att barn inte smittar. När vaccinet kom sattes vaccinmålet till 70 procent. Sen räckte inte det och på olika håll införs nu mandat för att vaccinera alla, inklusive barn.

Först skulle man ta en spruta. Sen en till för att få ett bättre skydd. Sen en booster dos. Jag har redan sett boosterdos 4 och 5 nämnas. Sen säger man att vi nog måste ställa oss in på att ta ett par sprutor om året. Det kan hända att det är rätt väg att gå men min magkänsla säger mig att det finns en risk att det här inte är bra i längden.

Berättelsen anpassas hela tiden efterhand och det ska den göra. Jag har bara svårt att lita på vad dom som bestämmer säger just nu för tillfället. Har ingen lust att gå in på hur fel det kan gå om alla bara har inställningen ”min uppgift är bara att göra vad jag blir tillsagd” utan nöjer mig med att konstatera att jag tycker att jag har ett eget ansvar här.

// Staffan

• Redigerat 2021-12-17 19:41 av Staffan
Pyttelite
2021-12-17 19:59
3

#14: Att Läkemedelsverket fått in 7.376 om allvarliga rapporter om biverkningar innebär inte att det beror på läkemedlet i sig.

Dessutom vet vi att alla läkemedel kan ha biverkningar om de har verksamma substanser.

Det innebär att så enkla och harmlösa medel som huvudvärkstabletter till och med kan vara dödande och detsamma gäller för sk naturpreparat.

• Redigerat 2021-12-17 20:00 av Pyttelite
Staffan
2021-12-17 20:04
3

#15 Pyttelite

Ja, det kan finnas biverkningar på alla läkemedel. Även på vaccinet.

Jag hänger inte riktigt med; menar du att man inte ska ta de till Läkemedelsverket inrapporterade allvarliga biverkningar på allvar?

// Staffan

Pyttelite
2021-12-17 20:18
5

#16: Man ska inte tolka siffrorna som att det ÄR faktiska biverkningar bara för att det finns rapporter.

Det är sunt att det finns inrapporterade fall för att det inte finns några är inte samma som ett biverkningsfritt läkemedel.

Sen av hur många vaccindoser rör det sig om och vad är en allvarlig biverkning?

Att man har en allergi eller överkänslighet som är lika för alla typer av produkter med det ämnet i oavsett Vaccin osv. eller är det pga av det verksamma ämnet i vaccinet man får en allvarlig biverkning.

Ställ det mot de som insjuknat - hur många har då fått symptom som kan klassas som allvarlig biverkning - är inläggning på IVA en allvarlig biverkning?

Att man hamnar på sjukhus? Höga febertoppar, kraftlöshet i månader efter infektion …

Pyttelite
2021-12-17 21:08
5

På nätet sprids skräckhistorier om barn som insjuknat svårt efter vaccination mot Covid-19. I själva verket är det hittills extremt få barn och unga som drabbats av allvarliga biverkningar – Läkemedelsverket känner till en handfull misstänkta fall.

Läs mer här:

https://www.svd.se/oro-for-barnvaccin-piskas-upp-inte-den-bild-vi-ser

På nätet sprids skräckhistorier om barn som insjuknat svårt efter vaccination mot covid-19. I själva verket är det hittills extremt få barn och unga som drabbats av allvarliga biverkningar – Läkemedelsverket känner till en handfull misstänkta fall.
Condor
2021-12-18 12:35
2

#14:

Här ser du en lista av alla biverknngar:

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody4

Det är saker som huvudvärk, feber, trötthet, osv. Jag kan inte upptäcka en enda allvarlig biverkning i listan om rapporterade misstänkta biverkningar.

Sammanställning av registrerade och handlagda rapporter om misstänkta biverkningar för de vacciner mot covid-19 som är godkända och används i Sverige.
Denna kommentar har tagits bort.
Condor
2021-12-18 13:28
3

Tillägg:

Gällande allvarliga biverkningar hittade jag den här sidan:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/till-dig-som-vill-veta-mer-infor-vaccination/

"Av 15,6 miljoner vaccindoser givna mot Covid-19 i Sverige (november 2021) har ungefär 86 000 rapporter om misstänkta biverkningar tagits emot. Ungefär 7 600 av de rapporterade misstänkta biverkningarna bedöms som allvarliga. Det är mindre än 0,05 procent av det totala antalet vaccindoser."

Lägg märke till att det står MISSTÄNKTA biverkningar som bedöms att vara allvarliga. Det beror på att om någon t.ex. får hjärtmuskelinflammation inom några veckor, vet man inte om det var vaccinet som orsakade det. Men jag läste för en tid att det inte var en stor skillnad mellan vaccinerade och ovaccinerade som får hjärtmuskelinflammation.

Sen hade vi blodpropparna som först och främst de fick som fick Astra Zeneca. Men det är väl orsaken till att man knappt använder detta Vaccin längre och det var ingen mRNA Vaccin utan ett vectorvaccin.

mRNA vaccinen är fortfarande de säkraste vaccinen som finns.

Här har vi samlat fakta om de frågor som många undrar över inför sin vaccination mot covid-19. Det handlar om vaccinernas effekt och säkerhet och varför alla som kan bör vaccinera sig. Även du som haft covid-19.
Condor
2021-12-18 13:42
3

Ett till tilägg:

I Israel har 2,7 av 100.000 vaccinerade personer fått hjärtmuskelinflammation. Man vet förstås inte om de fick det pga vaccinet. Därför klassas sånt som misstänkt. Men 11 av 100.000 fick det efter en covid infektion. Det är 4 ggr mer personer.

https://science.orf.at/stories/3209374/

Berichte über selten auftretende Herzmuskelentzündungen nach einer CoV-Impfung vor allem bei jungen Männern bereiten manchen Sorgen. Schweden und Dänemark haben die Anwendung des Moderna-Impfstoffs bei Jüngeren bereits gestoppt. Neueste Zahlen aus Österreich zeigen: Die Myocarditis-Fälle sind äußerst selten.
Draken
2021-12-19 12:19
2

Man kan väl inte veta säkert om långsiktiga biverkningar efter en Vaccin, oavsett vilket Vaccin det gäller.

Svininfluensan var ju en bidragande orsak till narkolepsi. Jag vaccinerade inte de 3 äldsta barnen (32,29 och 27 idag ) mot kikhosta, då det spekulerades kring om det vaccinet kunde ge hjärnskador.

Jag själv är fullvaccinerad, men barnen har fått tycka till själv. De flesta har valt vaccinet, även de två yngsta (13 och 14 år). Det är bara 2 av sönerna som har valt att inte vaccinera sig, åtminstone inte just nu.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Staffan
2021-12-29 20:34
0

Nu är Robert Malone iaf avstängd från Twitter.

https://www.zerohedge.com/political/twitter-suspends-mrna-inventor-dr-robert-malone

// staffan

ZeroHedge - On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero