Corona iFokus

Corona

Läst 335 ggr
Malellan
2

SVT censurerar Regeringsinfo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Ber på förhand om ursäkt för det långa bildspelet, men SVT har alltså ikväll valt att censurera en länk med information från Regeringens egen hemsida. Två helt neutrala och informativa kommentarer utan konspirationer bakom och med trovärdig källhänvisning tas bort, medan andra troll-kommentarer med konspirationsteoretiska drag får ligga kvar i kommentarsfältet.

Varför vill de mörka överenskommelsen som berättar att regionerna tjänar pengar på att skyndsamt vaccinera befolkningen? Är de rädda att folk ska ifrågasätta vaccinationerna på grund av att det är pengar inblandat? I så fall kan det tyckas att det är ännu värre att de ska censurera trovärdiga källor på det här sättet, när de själva sägs stå för öppenhet, demokrati och öppna och demokratiska diskussioner.

Här är länken som raderades: https://www.regeringen.se/4aeccb/contentassets/49f4f9e4cfbc45a792b3b3720fcc2897/overenskommelse-om-genomforande-av-vaccinering-mot-covid-19-2021.pdf?fbclid=IwAR0D4i1wLuHc9Rta6P7ez7qRHn9hilNf-nsr4HsJyezBMYA8SPFgAN9q4AM

Uppgifterna som nämns finns på sida 12-13.

Malellan
0

Bilderna verkar ha laddats upp i oordning och tyvärr vet jag inte hur man rättar till det, ber om ursäkt även för det.

johan
3

Har inte läst vad det står i detalj, men på vilket sätt är det konstigt att regioner får extra resurser för att ta hand om vaccinationer? Det är ju klart att det blir en extra kostnad.

Mvh // Johan

Malellan
0

#2 Vi tycker inte att det är konstigt att regionerna tjänar pengar på vaccinationerna. Det hade varit ännu konstigare om de skulle hantera allt detta på den tidigare budgeten. Däremot kan man undra varför det ska tävlas mellan regionerna om vilka regioner som vaccinerat flest på kortast tid, och därav får dela på 700 miljoner. Borde inte summan delas upp på samtliga regioner som utför vaccinationer?
Det som är konstigt är hur SVT väljer att censurera informationen.

FataMorgana
4

Det står ju i deras kommentarsregler att de inte tillåter externa länkar, men det ser jag att du redan fått svar på av SVT.

Länkar och bilder: Vi tillåter inte kommentarer som innehåller externa länkar eller bilder (inklusive gif:ar). Det gäller även om du anser att källan är pålitlig och länken säker. Vi har tyvärr inte möjlighet att kontrollera detta eller upphovsrätten. https://kontakt.svt.se/guide/kommentarsregler-for-svts-sociala-medier-konton

SVT sänder många program varje dag och skriver likaså flera artiklar dagligen och vi vill veta vad du tycker, tänker och känner om dessa. Vi ser gärna att du diskuterar vårt innehåll på våra sociala ...
  • Redigerat 2021-12-05 11:41 av FataMorgana
Malellan
0

#4 Det har jag inte sett, men det förklarar ju en hel del. Men det förklarar inte att både bilder, "gif:ar" och andra länkar i kommentarsfältet har fått ligga kvar sedan inlägget publicerades den 1/12. Tack för länken. Synd att det inte står i deras regler för Facebooksidan. Är man inloggad på Facebook läser man reglerna på sidan, tror inte många går in på deras webbsida för att läsa vad man får och inte får kommentera på Facebook.

FataMorgana
1

#5: Men du svarade ju på det för en timme sedan och skrev att det är märkligt att det inte kunde förklaras tidigare 😉 Glömsk?

FataMorgana
2

#5: Jag ser förresten bara en enda bild i det kommentarsfältet och inga andra länkar än SVT´s egna länkar. Kanske det inte är så enkelt för dem att dagligen gå igenom hundratals kommentarer och plocka bort allt, att den ena eller andra länken eller bilden i misstag blir kvar.

Malellan
0

#6 Nu hänger jag inte med riktigt. Om du syftar till inlägget på Facebook så är det inte jag som skrivit där, det är en anhörig till mig som publicerade länken på SVTs Facebooksida. Jag har bara vidareförmedlat detta här.

#7 Absolut, så kan det vara.

Condor
3

Sen måste man ju inse att det är billigare att vaccinera folk än att behandla sjuka. En patient som ligger på IVA kostar upp till en miljon kronor.

Men även de som inte landar på IVA kostar mycket, med tanke på att en dos antikroppsmedicin kostar 2.000 euro, alltså 20.000 kronor.

https://www.zdf.de/nachrichten/politik/corona-antikoerper-medikamente-kaum-genutzt-100.html

Für 400 Millionen Euro hat das Gesundheitsministerium im Januar Antikörper-Medikamente bestellt. Genutzt werden sie kaum. Das sind die Gründe.
FataMorgana
3

#8: Men då är det ju bara att gå in på SVT´s Facebooksida och läsa där hur diskussionen har utvecklats och vad din anhöriga har skrivit. Iallafall verkar det vara klart för din anhöriga varför länken togs bort.

Malellan
1

#9 Ja det är viktigt att ha i åtanke.

#10 Har nu gjort det och är helt med på vad du syftade på :-)

Önskar er en fortsatt trevlig Söndag

FataMorgana
1

#11: Trevlig söndag till dig med 😊

johan
3

#3: Vad menar du med att ”tjäna pengar” egentligen? Är det en cynisk synonym för att få extra anslag för att täcka kostnader, eller finns det några riktiga bevis för att dom faktiskt tjänar pengar som i gör vinst på att vaccinera fler? Och vad förväntas i så fall den vinsten gå till?

Mvh // Johan

[Urskog]
1

Så fort det handlar om pengar brukar det bli känsligt och visst läkemedelsföretagen tjänar stora summor på mediciner och vacciner men egentligen tycker jag det är ointressant speciellt i en Pandemi det viktigaste är att vi slår ner viruset oavsett vem som får kulor i plånboken.

Condor
1

#14:

Vi kan ju vara glada att läkemedelföretagen i det här fallet prioriterar pandemibekämpningen före pengarna. De skulle nog tjäna mer pengar på att sälja dyra mediciner för att behandla sjuka än på billiga vacciner. En dos Pfizer kostar bara mellan 15 och 20 euro. Men kanske pengarna ändå spelar en roll, för inget läkemedelföretag vill väl att deras kunder ska dö bort pga en Pandemi. Det är först och främst de äldsta och sjuka som är deras bästa kunder, som skulle dö bort.

Kulor i plånboken får vi alla, för vi alla betalar pengarna som förestagen får av staten för att de ska kunna fortsätta att existera.

[Urskog]
3

#15 I det läget vi är nu så håller jag med det är betydligt viktigare med en pandemibekämpning än vad det är hur mycket pengar som är involverade det blir så irrelevant som det bara kan bli när en hel värld är sjuka av ett virus vi ännu inte har kontroll på så är det absolut viktigaste att komma tillrätta med pandemin oavsett hur stora pengar som är involverade.

Tyvärr kan en del inte ta det men hade stålarna hamnat i deras egen ficka då hade dom hållit helt tyst 😂 men nu hamnar dom i andras fickor och då svider det minsann.

#0 Jag måste fråga dig TS , hänger inte helt med i din trådstart för du skriver om trovärdiga källor från facebook ( är inte med där så jag kan inte kolla upp det) men trovärdiga kommentarer tas bort fast dom inte är konspiratoriska ? men jag måste säga att ditt inlägg upplever jag lite konspiratoriskt men jag kan ändå inte sätta fingret på det ungefär som i en politisk diskussion man säger en massa men ändå säger man ingenting. Jag blir konfunderad över vad du vill ha fram med inlägget 🤔

Mörkar, hur kan man mörka när det finns tillgängligt på regeringens hemsida ? det går för mig inte ihop 🤔

Jag ber om ursäkt att jag inte förstår det här och att jag tycker hela inlägget känns kryptiskt.