Corona iFokus

Corona

Läst 75 ggr
Condor
2

Antikroppstudie

Det medicinska universitetet i Graz har undersökt antikropparna på 326 personer som hade covid under tidsperjoden februari 2020 till januari 2021, men som inte hade ett svårt förlopp.

Det visade sig att antikropparna var relativt stabila de första 8 månaderna. Det intressanta är att personer med sjukdomar i hjärt- kärlsystemet, luftvägarna, mag-tarmkanalen, sköldkörteln, nervsystemet eller med högt blodtryck hade en högre nivå av Antikroppar än studiedeltagare utan tidigare sjukdom.

Människor som hade minst ett huvudsymtom på Covid-19 hade högre antikroppsnivåer än de som var utan symptom.

https://www.medunigraz.at/news/detail/covid-19-studie-zeigt-rund-achtmonatigen-schutz-nach-infektion

johan
1

Vet man med säkerhet något om hur skydd från Antikroppar kan jämföras med skydd från Vaccin?

Mvh // Johan

Condor
2

#1:

Skyddet som Vaccin ger baserar ju också på Antikroppar och det visade sig i studierna som jag känner till och som gjordes i Israel, att antikropparna redan sjunker 4 månader efter den andra sprutan och efter 6 månader är det bara ungefär 15 % av de ursprungliga antikropparna kvar.

Men efter den tredje sprutan har man ett 10 ggr. bättre skydd i jämförelse med de som bara har fått 2 sprutor och där som min sambo och jag fick den tredje sprutan sa en läkare att den tredje sprutan skyddar 9-12 månader.

Men det är individuellt olika, för det visade sig ju i studien som jag nu refererade till, att de som var utan symptom inte hade lika höga Antikroppar och sen är ju också T-cell immuniteten olika hos olika människor. Därför är det svårt att göra en bedömning. Kan hända att de som har ett bra T-cell skydd klarar av en infektion utan att kroppen behöver att bilda lika många Antikroppar som hos de som har ett sämre T-cell skydd.

Det är möjligt att de i riskgrupper, med de sjukdomarna som nämndes bara därför bildar mer Antikroppar för at de har ett sämre T-cell skydd och i slutändan kanske de är mindre skyddade än de med mindre Antikroppar och med bättre T-cell skydd.

Skyddet består så att säga av kombinationen T-cell skydd och antikroppsskydd. Därför kan man heller inte sätta en gräns och säga "så här många Antikroppar behövs det för att ha ett bra skydd".

Det står i studien: "Die tatsächliche Bedeutung des Antikörperwertes ist noch Gegenstand aktueller Forschung."

Övetsättning: "Den faktiska innebörden av antikroppsnivån är fortfarande föremål för aktuell forskning".

Men den här studien fortsätter och man vill även undersöka hur det ser ut efter ett år.