Missförstånd
Jag märker att det verkar som att många individer avskräcks från att ställa frågor eller uttrycka sig i rädslan av att bli dömd till antivaxxer eller bli påhoppad.
Jag som läser från utsidan känner att allt handlar om klumpigt valda ord och missförstånd. Det är så tråkigt för jag ser ju att alla vill väl och vill gott så jag hoppas med denna tråden hjälpa att hålla sams.
Innan du skriver, tänk igenom:
- Var det där riktat åt mig?
Det är väldigt lätt att ta åt sig och tro att andras inlägg var riktade mot en själv när det egentligen handlade om någon annan eller handlade om ett allmänt påstående. T ex uttalandet "Blondiner är dumma" betyder inte att Du som en individuell Blondin är dum - Läs igenom en extra gång och skilj mellan vad som skrivs och vad du tror att de menade. Istället för att sätta ord i någons mun, uttryck dig genom att t ex säga: "jag tolkade det som att du menade detta"
- Var nogrann med hur du uttycker dig. Kan din text tolkas fel? Låter den elak? Använd smileysar när du känner att texten blir allt för seriös och hård så att folk inte tolkar dig som arg eller irriterad.
- "Läs rummet". En ganska svår sak att göra på nätet men försök. Känns det som att denna personen behöver höra detta just nu? Ibland är människor inte mottagliga för att höra vissa saker så försök bemöt dem på ett sätt som du hade velat bli bemött om du var i deras sits. T ex en deprimerad person vill inte höra om hur de måste göra dittan och dattan, en deprimerad person behöver förståelse, medmänsklighet och stöttning. De kanske mår bättre av motion men de kanske inte orkar motionera just nu
- Ställ frågor. Innan du uttalar dig om något, fråga. Istället för att propsa på om måsten, fråga om de redan gjort det eller om de befinner sig i en situation där de orkar/har rätt förutsättningar
Hoppas denna texten hjälper. Kram på er alla
- Redigerat 2021-11-29 23:21 av [Tismon]
Största ansvaret känner jag att läsaren har. Det verkar vanligt att folk utgår från att andra skriver för att bråka istället för att utgå från att folk vanligtvis är välvilliga.
Din tanke bakom tråden är fin. Vissa ämnen väcker dock mycket starka känslor och stämningen blir lite hårdare och det behövs ibland.
#1: Jo men precis. Starka känslor väcks men onödigt bråk pga missförstånd är lite tråkigt tycker jag, särskilt när folk pratar runt varandra eller tar åt sig saker pg a missförstånd. Alla här är ju emot coronan och vill att det ska ta slut, alla står liksom på samma sida
Jag håller med er båda två. De flesta verkar i grunden ha samma önskan. Olika bakgrund, kunskap och erfarenheter färgar hur man tycker att målet ska nås.
Även om några uppfattar vissa diskussioner som jobbiga, är jag övertygad om att de flesta lämnar dem med mer kunskap. Det är det iFokus handlar om.
Vi behöver inte ha samma syn på allting, varken sig när vi kommer hit eller när vi går härifrån. Det är inte viktigt för iFokus syfte och inte för mig som användare. Har jag inte lyckats sälja min övertygelse, har jag säkert fått lite mer förståelse för varför du håller fast vid din.
Gör inte en livlig diskussion till något större än den är. Var tacksamma över att tanken är fri och att vi kan uttrycka det mesta av vad vi tänker. 🙂
#2: så blir det tyvärr när man skriver i affekt. Och vissa missförstår med meningen för att röra om i grytan. Vissa är för känsliga för att klara av en ordentlig diskussion uta n att ta det personligt.
#4: Ja det är ju sant. Men forumen är till för alla och de känsliga kommer också delta i diskussioner. Då tycker jag att man kan försöka göra det bästa för att undvika onödigt bråk som inte leder någonstans :) Alltså att jag ser ingen nytta när man inte kommer någonvart i diskussionen
#0 Fint och omtänksamt skrivet Tismon 😎 och visst är det så missförstånd kan absolut ske för vi kommer från så olika håll med olika dialekter och språk så självklart uppstår missförstånd både här och på andra ställen på nätet.
Ta bara en sån enkel sak som dialekter så kan ett ord ha olika betydelser i olika delar av landet. Minns när vi hade flyttat och min mor var på en auktion på nya orten så kom en liten söt flicka och mor säger vilken behändig liten flicka.
Hon fick allas ögon på sig sen berättar en väninna till henne som bott i samma län som vi gjorde innan att här i byn betyder behändig konstig medan det för oss betyder fin, söt och rar så bara där ser man hur lätt det kan bli fel fast avsikten enbart var god och mor ville säga vilken söt tös så uppfattades hon på ett helt annat sätt.
Sen kan det vara så också att vi inte vet vad olika ord betyder, jag är från Tyskland och det var mitt första språk och även om jag är så gott som komplett med svenska så kan det bli fel ibland fast jag bara var tre år drygt när jag kom hit men då fick jag ha tolk även en bit in i skoltiden för det var mitt första språk sen kom Engelskan och Svenskan in direkt vid tre års ålder också så helt klart att jag än idag blandar ihop språken och det kan låta hur tokigt som helst ibland.
Vet inte om det här har med språk att göra och jag kan inte komma på vart jag fått det från men under flera år under min uppväxt långt in i vuxenålder att väderspänd betyder att man känner av åskan.
Varje gång det åskade så sa jag nu blir jag så där väderstinn igen och antingen skrattade folk eller så tittade dom konstigt och jag fattade absolut ingenting.
En gång på jobbet sa jag samma sak till en chef och arbetsledare när åskan gick som värst , min chef skrattade så han storknade och höll på att falla ihop och jag tänkte vad sjutton är det som är så himla roligt med att man känner av åskan så jag bara tittade på dom båda två som ett frågetecken och kunde inte begripa varför dom hade så roligt åt det var för mig helt obegripligt.
Några år senare då var jag ungefär i 40-45 års ålder, ni kan ju tänka er hur många gånger jag hann med den där frasen genom alla år ända till jag pratade med min mor som sa vad det verkligen betyder och då fattade jag galoppen varför alla reagerat som dom gjort genom åren och jag kan garantera skrattet varade i många dagar när jag insåg vad det faktiskt var jag hade sagt 🤣
Kontentan är att det kan verkligen bli fel både på nätet och IRL och själv vet jag om att jag uttrycker mig fel ibland och det kan vara dom mest enkla ord men också i iverns diskussioner där det kan gå hett till men jag har äntligen efter många år lärt mig att tänka ok det blev fel och även om jag uppfattas illa så vet jag själv att illa var inte avsikten och får nöja mig med det och gå vidare 🙂
#0 Bra skrivet.
Jag tror som flera andra att många läser och missförstår, vissa missförstår med flit. Känner man att man inte kan se objektivt på det hela, och om man personligen tar åt sig av det som skrivs, då kanske man inte skall skriva (eller läsa) i ett fotrum som detta.
Jag själv är för vaccinationen, och jag önskar och hoppas att alla skall ta sprutorna. Men jag anser att jag inte har någon rätt att se ner på och/eller idiotförklara de som inte vill ta sprutorna, av olika anledningar.
- Redigerat 2021-12-01 09:33 av Draken
#7:
Framför allt ska man inse att man inte är en idiot bara för att man inte är påläst/kunnig inom ett visst område och att påpekande om okunnighet inom ett område inte är lika med en idiotförklaring.
Skulle det vara så, skulle vi alla vara idioter inklusive mig själv, för alla männikor är kunniga och okunniga inom alla möjliga områden.
Jag tar gärna mig som exempel, eftersom jag inte är så värst kunnig på datorer och att det fanns med en datorexpert i diskussionerna här. Min okunskap om datorer gör mig inte till idiot, men om jag inte skulle ta åt mig det som en datorexpert säger om datorer och i stället skulle lita på människor som sprider ut på internätet att datorer leder till att människor förlorar deras själar och börja att srida ut det på social media, skulle jag vara en idiot.
#8: Jag sa ingenting om att jag ansåg att någon var idiot. Jag skrev att vissa "Idiotförklarar" andra som inte gör på samma sätt som en själv.
Att idiotförklara någon kan man göra i många sammanhang. Säg att du och jag är oense, och att jag säger till dig:
"Du är en jävla idiot som du resonerar". I den meningen har jag idiotförklarat dig.
Vilket inte betyder att du faktiskt ÄR en idiot, bara att du resonerar idiotiskt.
Förstår du vad jag menar ?
- Redigerat 2021-12-02 13:01 av Draken
#9:
Jag förstår vad du menar, men min intention var egentligen att om jag skriver att någon är okunnig inom ett visst område betyder det inte att jag idiotförklarar någon. Alla människor har olika kunskapsnivåer i olika områden. Den ena är t.ex. bra i medicinska och vetenskapliga områden, medan den andra t.ex. är bra på datorer.
Ingen kan vara bra på allt och det är jag heller inte. Jag ser heller inte ner på personer som är medicinskt ointresserade och därför inte har kunskap, för dessa människor kan vara bra på helt andra saker, som t.ex. jag inte är bra på.
Jag puttar upp denna tråden när jag märker hur stämningen blivit ☹️
#11 Vi får putta upp den då och då med tanke på den tragiska utvecklingen som sker och att se hur en medlem avslutar kontot då kan man inte annat än bli ledsen men jag hoppas innerligt att Ghostdoggy hittar tillbaka hit igen.
Hoppas att du läser det här Ghostdoggy och att du kommer tillbaka, ge inte upp snälla ge inte upp tvärtom kämpa kämpa kämpa 😎