Har du lyckats få en tredje dos?
Det var inte lätt, men nu har jag äntligen fått tid för den tredje dosen. Känns bra, för jag hör till riskgrupperna både vad gäller ålder och annat. I hela Norrtälje fanns länge bara ett enda dropinställe, och köerna var förstås väldigt långa där. Jag hoppas att det är som med andra vacciner att trots att antikropparna försvinner så byggs ändå grundförsvaret upp succesivt för varje dos man tar. (Tänker bl a på fästing vaccinet som man fick ta flera av i början och där det nu räcker med vart 5:e år)
Hur har det gått för dig?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Mina föräldrar 67 år unga fick sin 3e för ett par veckor sedan.
Mina vänner som jobbar med covidpatienter har inte fått sin 3e, och ett par av dom är nu sjuka med covid 😥
Min man fick en tid med en gång. Jag har inte kollat ännu.
/Maria
Bokade tid via 1177 och fick min 3:e spruta + influensavaccin samtidigt i vardera arm. Har inte haft någon känning efteråt.
Jag hörde ett reportage på radio där de intervjuade människor som stod i kö för tredje sprutan i Stockholm. Tydligen var köerna jättelånga och en del fick gå hem utan spruta eftersom de inte orkade eller hade tid att vänta så länge.
Har inte fått den ännu däremot fick mina gamla föräldrar den för några veckor sedan, 88 och 92 år gamla. Jag får vänta till Januari, tror inte min grupp får den innan jul med tanke på trycket som blev nu med både vaccinpass samt tredje dosen.
Japp fick den 16/11 :)
Jobbar på hemtjänsten så fick via jobbet
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag bokade via 1177, så fanns det massor av tider. I Stenhagen- Uppsala. Kunde ha fått komma samma dag.
Får tredje sprutan imorron, då får jag även influencavaccinet. Jag får det genom jobbet.
Fick papper idag om att jag kan boka min 3e spruta nu. Men personen jag fick numret till är inte anträffbar trots att det är telefontid mellan 14-15 vardagar.
Så. Den 21/12 har jag tid för nr 3. Kunde fått redan imorgon men jag är förkyld så vi fick ta nästa vecka.
Tog min tredje i mitten på november
Via jobbet :)
Här r det 65 plus som gäller så jag är för en gångs skull för ung 🙂
/Maria
Den 23e december markerar 6 månader sedan min andra dos men fanns inga tider förrns den 3e januari så det blir då för mig. Var inga problem för mig att boka en tid via 1177.
Här är det benhårt 65 år för fem månader och under 65 sex månader så i morgon är det en månad kvar för mig då har sex månader gått och jag trodde att även vi i riskgrupp kunde få vid fem månader men så verkar inte läget.
Det finns massor med tider och tidningen skriver om bla Mora vårdcentral som har 1000 lediga tider även min ort har tider nu för tredje dosen men det blir snällt att avvakta en månad för mig och många fler som mer än gärna tar emot tredje dosen innan jul.
Det här sticker nog i mångas ögon när tider finns men envist håller man fast vid att bokar du en dag för tidigt ja då tar dom bort dig. Surt surt surt samtidigt uppmanar man ta tredje dosen så lite skärpning och ge oss tiderna som finns nu vi som är på fem månader. Haka upp sig så där på ålder och FHM kritik är att dos tre går för sakta i Sverige men dom har ju beslutat så kom inte och gnäll sen bara se till att ändra på så flyter det nog på snabbare.
Ursäkta min bitterhet men jag tycker det här sköts så nedrigt klent, uppmanar att vi ska vaccinera oss och tider finns men den där jäkla månaden fram till sex månader den är tydligen viktigare än att sätta sprutan i armen på folk som faktiskt vill ta emot vaccinet och speciellt vi i riskgrupper men även andra . Gruff man blir så trött på det här ☹️
#15: Förstår din bitterhet, och jag håller med dig. Det är helt idiotiskt att vara så halstarrig att "det ska gå 6 månader ..bla,bla,bla."
Finns det tider så låt dem som vill få tredje sprutan, vad är problemet ?
Jag jobbar inom vården, och vi prioriteras ju före många andra. Det är jag tacksam för.
- Redigerat 2021-12-14 17:29 av Draken
#16 Med tacksam att jobba inom vården kring den punkten
Tog min tredje dosa idag även om jag helt lyckats tänka fel angående datumen och tydligen egentligen inte skulle få ta (de har öppnat upp för alla som tog innan 16 maj men jag fick min andra 15 juni) men de tyckte att eftersom det gått sex månader så gick det bra!
Så skönt att ha fått det gjort och supertrevlig personal (var på dropp in).
Tydligen hade vårdcentralen också registrerat fel i systemet så min andra dos var registrerad som en första dos (så har fått två första doser enligt systemet) vilket kan förklara varför jag fick påminnelse om att ta en andra dos efter att jag redan gjort det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Bokade tid idag. Inga lediga förrän 28 januari tyvärr.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har fått tid den 14 januari en dag innan jag gått sex månader så vi får se hur surhattiga dom är om dom avbokar mig men den 15 är en lördag då vaccinerar dom inte här så jag hoppas dom inte är så sned så dom ser en dag före som ett problem i all den tid dom uppmanar oss att ta den tredje dosen.
#19: När jag kollade brevlådan igår kväll så låg det ett brev från min vårdcentral där. De hade reserverat en tid åt mig lördagen den 15 januari, så jag avbokade den 28 januari. Det är ju nästan två veckor tidigare, så det blir lite snabbare åtminstone.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#21 Det var inte illa, vilken himla tur du har 👍🏻
#22: Tack. Ja, jag har gått och väntat på att få ett brev eller att någon skulle ringa, för det gjorde de när jag fick första sprutan. I och med att jag inte fått något brev och att det stod att det var öppet att boka så tänkte jag att jag kanske var tvungen att boka själv.
Å andra sidan så har det gått drygt sju månader sedan spruta nummer 2 då, för jag fick den i början av juni. Nåja, bättre sent än aldrig.
#23 Samma här jag fick kallelse för dom första två doserna eftersom jag är i riskgrupp men den tredje där får vi tydligen boka själva. Lite dumt tycker jag för dom kunde ha kallat riskgrupperna igen men men nu har jag en tid och hoppas den får vara kvar fast det är en dag före sex månader. Man vet aldrig med byråkratin för där kan allt hända 🤣
#24: Är också i riskgrupp, så det är lite konstigt att jag får vänta sju månader på spruta nummer tre. Fast de kanske inte tycker att jag är tillräckligt mycket i riskgrupp. 😄
#25 Tänkte faktiskt samma tanke dom tycker inte jag är i tillräcklig riskgrupp 😅 nä men jag tror det där kom från Folkhälsomyndigheten att dom riktigt äldre får kallelse medan andra får boka själva.
#26: Tycker inte att jag hör till dom riktigt äldre faktiskt. 😄
Idag har jag fått den tredje sprutan. Än så länge har jag inte märkt av några biverkningar, inte ens ömhet vid sticket. Fast jag har för mig att de inte märktes förrän dagen efter när jag fick de första två sprutorna.
#28 Jag hade feber och var sjuk vid de första två doserna, men vid tredje inte alls! Bara lite öm i armen och armhålan. Hoppas du kommer undan lindrigt också.
#29: Tack. Det hoppas jag också. 🙂
Fick min tredje i går vid 09 och feber i natt ont i kroppen, armen ja det där som brukar följa med , genomtrött idag men på ett sånt där skönt avslappnat sätt och jag mår faktiskt lite gött på vaccinet , snudd på lite lulligt trött
Jag som avskyr allt vad vacciner heter men idag går jag faktiskt runt och mår bra, latar mig, äter gott och snaskar upp resten av julgodiset så jag kan inte klaga tvärtom jag mår faktiskt finemang och bara sjunker ner avslappnat i fåtöljen och jäser 😎
Även om jag inte kommer fortsätta med vaccination och det var tillfälligt för nu så måste jag säga tredje dosen den är ta mig tusan bäst, ha ha ha helt sjukt det kommer från mig det som är så emot allt det här 😂
#28 säger som #29 Hoppas du slipper undan lindrigt, håller tummarna för dig 👍🏻 😎
Nu ska jag lulla vidare till chokladasken i finrummet 🍬
God Lördag kväll på er 🙂
#31: Tack. Hoppas jag får en lika mysig dag imorgon som du fick idag. 😊
Fick min tredje dos nu i veckan.
/Maria