Corona iFokus

Corona

Läst 431 ggr
Condor
2021-11-18 14:56
7

Stoppa den fjärde vågen med det tredje sticket

Effekten av det tredje sticket kan man tydligt se om man tittar lite på siffror. Här i Österrike har smittningar med symptom ökat de sista veckorna. Förr låg det över 90 % ovaccinerade på IV men nu är det ungefär 60-70 %. Det var först och främst de över 60 år av de vaccinerade som blev sjuka, alltså de som blev vaccinerade först. Där kan man se med egna ögon hur skyddet avtar med tiden.

Men idag läste jag att andelen vaccinerade över 60 som blir sjuka börjar att gå tillbaka igen. Det beror på att man har börjat med det tredje sticket.

Israel drabbades av den fjärde vågen redan i September. Där stoppade man den fjärde vågen med det tredje sticket.

Ni i Sverige måste övertyga era politiker och referera till sådana statistiker. Ni måste hänvisa till vad som händer (t.ex. här) om man väntar för länge med det tedje sticket. Enligt undersökningar i Israel har man efter den tredje sprutan ett 10 ggr starkare skydd än efter den andra sprutan. Det är just det som behövs mot delta varianten, som är ett helt annat virus än det som vi hade förra året.

johan
2021-11-18 15:08
4

Tredje dos har börjat ges här för äldre. Bara hoppas att folk ser till att ta den också.

Mvh // Johan

Condor
2021-11-18 15:16
4

#1:

De äldre brukar ju inte vara lika vaccinskeptiska som somliga yngre.

Bäst att göra som de gjorde i Wien. Där får alla sitt tredje stick redan 4 månader efter det andra sticket. Man vill ju heller inte att de yngre sprider ut viruset. Delta varianten drabbar ju även de yngre ganska hårt.

Maleficum
2021-11-18 15:18
1

Jag hoppas på att kunna få ta tredje sprutan snart men tycker det är lite dålig info om när det kan tänkas bli möjligt. Kommer ha gått sex månader från andra sprutan för mig i början på december.

Men vet att mina föräldrar skulle få tredje dosen inom de närmsta dagarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Marinas Mix
2021-11-18 15:23
1

Enligt sköterskan som gav mig influensavaccinet idag, kan jag få en tredje dos, det har gått 5 månader sedan andra dosen. Men nästa sköterska på min vårdcentral sa efter att ha konfererat med sin chef att jag får vänta då de inte kommit till dem som är i riskgrupp än utan bara 65+

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Condor
2021-11-18 15:45
1

#3:

Jag fick den andra sprutan ungefär samtidigt som du, eftersom det för mig också är 6 månader i December. Men som tur bor jag i närheten av Wien, där man får den tredje sprutan redan efter 4 månader. Med tanke på situationen vi har nu är jag glad för det. Jag fick mitt tredje stick för 2 dagar.

Sverige har ju inte drabbats så riktigt av den fjärde vågen ännu men om Sverige är så slö med att vaccinera, kanske det blir till problem.

Condor
2021-11-18 15:46
0

#4:

Intressant att riskgrupperna kommer efter + 65.

Marinas Mix
2021-11-18 18:03
1

#6 visst är det mysko. Det intressanta för mig är hur två sköterskor på samma vårdcentral kan ge motsatta uppgifter.
Nåväl. Det är bara att vänta. Läkaren ringer väl när de kommer till riskgrupperna. Det gjorde dem i alla fall i maj när skulle få första dosen.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Fridaaaa
2021-11-19 12:57
3

Fått tredje dosen! Jobbar inom hemtjänsten så tog den i tisdags :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Urskog]
2021-11-19 16:32
0

Vem vet får vi upp vaccinationstakten med tredje dosen kanske man sänker här med, först var det 6 mån nu är vi på 5 så tiden är sänkt en gång och vi kan hoppas det går undan och kan sänkas ytterligare.

Våran smittskyddsläkare här uttalade sig idag att effekten börjar avtar efter 6 månader och att det går sakta och hon känns väldigt bra och tillförlitlig men man hör ändå väldigt olika i när antikropparna avtar.

Hon sa även att vi över 50 i vårt län förmodligen inte får tredje före jul, för mig är det 4 månader sen och fyra dagar så ännu borde jag ha ett gott skydd så jag känner ingen brådska men så fort det är min tur så tar jag tacksamt emot tredje dosen.

Det är ju så nu att vi vill få fart på det här och så snabbt som möjligt ge tredje dosen så vi förhoppningsvis kan se en ände och slut på det här coronaeländet.

Condor
2021-11-19 17:17
1

#9:

Er smittskyddsläkare känner antagligen inte till studierna som gjordes i Israel, t.ex. den här:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34462761/

"In vaccinated subjects, antibody titers decreased by up to 40% each subsequent month".

Så snabbt börjar de att avta men än så länge har man inte gjort undersökningar om hur höga de måste vara för att inte smittas och hur höga de måste vara för att inte få ett svårt förlopp. Det är säkert också ganska individuellt. Hos äldre avtar antikropparna snabbare.

Nog har man fortfarande kvar ett litet skydd efter 6 månader i jämförelse med ovaccinerade. Man har fortfarande mindre risk för ett svårt förlopp, men man sprider ut viruset och det vill man ju inte.

Hur bra Sverige klarar sig i den fjärde vågen beror nog mycket på hur snabb man är med det tredje sticket. Än så länge har ju Sverige bara runt 1.000 nya fall per dag och inte så värst många på sjukhus och IVA. Men ju mer som smittar sig, ju snabbare stiger antalet nyinfektioner. När man har kommit upp till flera tusen om dagen, går det ganska snabbt upp och då fungerar heller inte contact tracing längre.

Large scale study display the kinetics of SARS-CoV-2 IgG antibodies present in individuals vaccinated with two doses of mRNA vaccine vs. unvaccinated patients who had recovered from the disease: initial levels of antibody are much higher in vaccinated patients, but decrease faster.
[Tismon]
2021-11-19 17:20
0

Jag tror att man ska vänta ett halvår här för den tredje sprutan?

Fridaaaa
2021-11-19 17:26
0

#11 Ja alla under 65 ska vänta 6 månader mellan dos 2 och 3. De över 65 räcker med 5 månader emellan

[Tismon]
2021-11-19 17:30
0

#12: Så var det ja. Man vaccinerar väl även de yngre med dos 3? Eller var det bara en viss ålder?

Fridaaaa
2021-11-19 18:28
2

#13 Ja det gör de. Skrev ju det "de under 65" ska vänta 6 månader mellan dos 2 och 3 :)

[Tismon]
2021-11-19 18:33
0

#14: Ah jo jag undrade bara om de yngre än 65 bara var t ex 40 eller om 17 åringar också räknades in? Det bästa är ju att alla vaccineras men det verkar som att man gör det redan? :)

Fridaaaa
2021-11-19 18:40
1

#15 Ja alla under 65 = alla åldrar under 65, kommer också få dos 3,
Jag har redan fått som är snart 31 då jag jobbar inom hemtjänsten. Däremot tas de senare, utan är som innan att äldre, vårdpersonal ect får först

[Tismon]
2021-11-19 18:48
0

#16: Okej då förstår jag, vad bra. Tack för svar! Vad bra att du redan fått den

Fridaaaa
2021-11-19 20:37
3

#17 Ja tacksam för att de är snabba här och att vi kan få det snabbt via jobbet

[ghostdoggy]
2021-11-20 17:33
0

#10: så här ligger det till ..en som är ovaccinerade men ändå fått ett immunförsvar pga sjukdomen är till viss del skyddad.om nu den personen nu åxå toppar upp det med ett Vaccin så är d mer skyddade än d som bara tagit Vaccin men aldrig haft sjukdomen..finns åxå i den där studien du pratar om,studien visar åxå att den som fått ett naturligt immunskydd åxå har ett bättre försvar än den som bara är vaccinerad eftersom effekten på vaccinet droppar mer 30% inom 3månader medans den som har ett naturligt försvar så är effekten inte lika stor..tycker du ska läsa studien lite mer noggrant condor och inte komma med en massa hittepå..kan skicka en länk till den riktiga studien..om du så vill läsa lite fakta…därimot är vi alla spridare oavsett om vi tar Vaccin el inte..nu ska sverige dock införa tester på alla som hamnar på sjukhus oavsett om d e vaccinerade el inte…finns bara ett sätt att få bukt på skiten och det är isolering och fortf hålla avstånd..är det ingen som förstått det än

Condor
2021-11-20 21:39
5

#19:

Du har inte förstått vad tråden och mitt inlägg handlar om. Det här handlar om hur snabbt skyddet avtar efter den andra sprutan. För den sakens skull har jag tagit en studie och redovisat vad de har kommit fram till.

Inlägget handlar INTE om att jag tog en studie där jag jämför hur mycket en vaccinerad är skyddad i relation till en ovaccinerad som har haft smittan eller en som har haft smittan och blivit vaccinerad.

Arbeta på din läsförståelse i stället för att tillskriva mig att jag hittar på saker när jag egentigen bara citerar ur en studie.

Draken
2021-11-21 11:43
2

#19: Testning av alla som läggs in på sjukhus har funnits ett bra tag. Vi har testat alla som läggs in på vår avdelning, sedan i April eller Maj. Även de som har haft corona, vare sig de är vaccinerade eller ej..

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-11-21 11:43 av Draken
Condor
2021-11-23 14:39
1

Tråkigt att läsa att 20 barn i Linz, Oberösterreich, som behöver en hjärtoperation, måste vänta pga att IVA är fulla med covid patienter:

https://www.heute.at/s/20-kinder-in-linz-warten-wegen-corona-jetzt-auf-herz-op-100175029

Undrar om antivaxarna och demonstranterna känner sig ansvariga?

Corona macht den Spitalsmanagern zu schaffen: In Linz müssen nun auch Kinder auf Herz-OPs warten. Das hat ORF-Reporter Yilmaz Gülüm recherchiert. 
  • Redigerat 2021-11-23 14:40 av Condor
[Urskog]
2021-11-23 16:24
2

#22 Det är tragiskt och tänk om fler var villiga att vaccinera sig då skulle förhoppningsvis situationen se annorlunda ut och barnen våran framtid får stå tillbaka det känns verkligen inte bra.

Hoppas innerligt att dom står för sitt löften att akuta och livsviktiga ingrepp ändå kommer att genomföras.

Jag blir dock förvånad när jag läser att enbart i Linz genomförs 7 hjärtoperationer på barn per vecka det låter väldigt mycket och jag tänker hur många barn världen över opereras för hjärtfel per vecka och hur många barn får stå tillbaka med sin hälsa pga dom som vägrar ta emot vaccinet.

Herregud barnen är vår framtid det är dags att vakna nu för dom som lever i vaccinförnekelse och hjälpa till så annan vård kan komma igång och framför allt gemensamt göra vårt bästa för att rädda liv.

Condor
2021-11-23 16:34
2

#23:

Det är synd om människor som redan som barn är så hjärtsjuka att de behöver en operation och sen får dom den inte ens pga antivaxarna.

Visst genomförs akuta och livsviktiga ingrepp, men resurserna räcker inte till att genomföra alla.

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2021-12-18 17:05
1

#25: Tredje vågen är överstånden, det är fjärde vågen som hänger över oss just nu, och den har fått såpass fäste att det blir svårt att stoppa den, trots vaccination.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Iskristaller
2021-12-20 18:42
0

#0:
Just nu är det viktigt att människor stöttar varandra, och gräver ner stridsyxan.
För att få ett långsiktligt fungerande samhälle
Måste var och en tänka till noga.
Tänk så här, vad kan jag som individ, göra för att
förbättra situationen.