Corona iFokus

Corona

Etiketter: vaccincorona
Läst 258 ggr
UlrikaD
0

Svenska läkare emot vaccinering

SJUKVÅRD. Två svenska läkare bakom initiativet Bota Sverige genomförde idag kl 12:00 en presskonferens nära Folkhälsomyndigheten i Stockholm. Initiativet kan liknas vid Sveriges svar på America’s Frontline Doctors som fått stor uppmärksamhet i USA. Målsättningen är att väcka en debatt kring en rad ovetenskapligheter i hanteringen av Covid-19-krisen i Sverige. Läkarna är Hanna Åsberg, leg […]
Niklas
8

Jag fattar inte varför de skriver det där och inte samtidigt bifogar referenser till de vetenskapliga grunderna för sina åsikter.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titta på den här grafen (från Folkhälsomyndigheten) och de två läkarnas kommentar.

”Den rödmarkerade toppen i kurvan talar för en förändrad trend, det vill säga ett ökat behov av intensivvård i förhållande till antalet bekräftade fall. Notera att data enligt FHM:s kommentar kan eftersläpa under de två senaste veckorna.”

- Bota Sverige

Hur kan de dra en slutsats om behov av intensivvård i förhållande till antal bekräftade fall, utifrån ett stapeldiagram som bara visar antal intensivvårdsfall under en period? Har jag missat något?

• Redigerat 2021-09-06 15:58 av Niklas
Niklas
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett annat exempel. Se grafen och läs samtidigt:

”Oavsett detta, så talar kurvan för en ökad dödlighet hos bekräftade Covid-fall under våren 2021.”

- Bota Sverige

Dödlighet måste väl vara dödsfall i relation till något? Vad mer än antal döda per kön och vecka kan de läsa ut ur diagrammet? Jag förstår inte var slutsatserna kommer ifrån.

Condor
5

#0:

Den här artikeln hamnade också i ett annat forum, där jag redan svarade, så jag koperar in texten här:

Det är tråkigt att det finns läkare som inte håller sig till vetenskapen, utan sprider ut konspirationsteorier och ovetenskaplig fakta.

Tar vi punkt för punkg:

1. Dödsligheten skulle vara mycket värre utan restriktioner. Man behöver bara se hur det står till i Brasilien.

2. Som sagt, förhindrar restriktionerna att det blir en Pandemi med högre dödlighet.

3. Att det inte blev en influensavåg beror på restriktionerna. Det mindre smittsamma influensaviruset kunde inte sprida sig. Det har inte flytats några influensafall till covidfall, för PCR testen kan mycket väl skilja mellan det ena och det andra.

4. Hur många cyklar som man än kör, kan PCR testen inte bli positiv utan att det finns ett virus i provet. Men PCR testen kan inte skilja mellan ett levande smittsamt virus och virusrester från en tidigare infektion. Kör man fler cyklar, är möjligheten större att upptäcka dessa virusrester. PCR testen är gold standard och används också för att upptäcka andra virusar sen lång tid tillbaka.

5. Munskydd begränsar mycket väl spridningen av viruset, efterxom aerosolerna inte sprids ut lika långt. Däremot stämmer det att det kan samlas bakterier i munskydd och det händer om man använder munskyddet för länge eller för ofta. Men det är de egna bakterierna från den egna andningsluften, så om man inte använder munskyddet felaktigt, har man ingen högre risk att bli sjuk.

6. Sambandet mellan vitamin D brist består av att de flesta människorna har den bristen, dvs. alla som inte tar det som tillskott, äter fisk varje dag eller arbetar som livräddare på en solig strand. Vitamin D är viktigt för immunförsvaret, men det är även andra vitaminer. Vitaminerna är som en orkester och om ett instrument spelar fel, blir hela låten förstörd. "Behandlar" du covid med vitanim D kommer immunförsvaret fortfarande att vara dåligt om du har brister på andra vitaminer, t.ex. vitamin C.

7. Ivermectin är en djurmedicin mot parasiter, maskar osv. Bara i Afrika behandlas också människor med den. Det finns inget vetenskaplgt stöd att den skulle hjälpa mot covid, bara anektoter och Myter. Ingen studie har kunnat bevisa att medicinen hjälper. Men den innebär en hel del risker och det är en betydligt högre risk att ta den i åratal än att ta 2 sprutor Vaccin.

8. Samma med Hydroxiklorokin: Det finns inget vetenskapligt stöd, men risker. Azithromycin är ett antibiotikum. Antibiotikum biter inte på virusar.

9. Nedstängningar har visat sig ha effekt mot smitspridning. Jag behöver bara titta på diagrammet för att se, stänger vi ner, börjar antalet nyinfektioner och personer på sjukhus att minska signifikant. Öppnar vi upp, börjar sifrorna att stiga igen. Visst orsakar nedstängningar psykisk ohälsa bland labila personer, men stänger man inte ner, överbelastas sjukhusen och IV avdelningarna. Det dör fler av hjärtinfarkt, stroke, cancer, trafikolyckor om sjukvården inte kan ta hand om dessa. Jag har en släkting som dog av en cancerform, som man kan bota genom en operation, men det blev ingen operation för att det inte fanns plats i sjukhuset som skulle kunna ha gjort operationen. De hade en massa covid patienter.

10. Det skulle stämma om det skulle ha stått att friska barn sällan dör av covid. Men det är definitivt fel att säga att de inte dör. Men barnen kan sprida smittan till deras farfar eller mormor, som kanske inte har ett så bra immunförsvar att de bildade tillräckligt med Antikroppar när de vaccinerades.

11. Bortsett från att definitionen för genterapi inte riktigt passar in på ett mRNA Vaccin ( https://www.vetenskaphalsa.se/fakta-genterapi/ ) för vaccinet ändrar ju ingenting på arvmassan spelar det ingen roll om man kallar en ny gereration av vacciner för Vaccin eller något annat. Men jag garvar nästan ihjäl mig att läkare inte vet vad genterapi är. 😄

12. mRNA tekniken har studerats i många år före covid. Det är inte så att det utvecklades under den tiden som vi har pandemin. Att det ändå gick ganska snabbt att göra ett Vaccin beror på att det inte fanns ekonomiska begränsningar och att de klokaste hjärnorna samarbetade. Dessutom förmedlades forskningsresultaten till EMA med "rolling review", så att även godkännandet gick snabbare.

13. Fas 3 har redan avslutats för länge sen. Fas 4 innebär inget samtycke från individen och ingen har heller skickat mig ett formulär att fylla ut. Att man samlar faktan om biverkningarna för att undersöka säkerheten (fas 4) kan inte strida mot någonting. Men jag kan föreställa mig att det krävs samtycke från individen att deltaga i studier i fas 1-3.

14. Kanske läkarna borde ha levt som mörkhyad i Sydafrika före Nelson Mandela, för att veta vad apartheid innebär. Det där är nästan ett rasistiskt uttalande, att jämföra det förskräckliga som hände i Sydafrika med att man behöver att vara vaccinerad eller testad för att få gå på krogen. Det visar ju vem som är bakom dom här läkarna.

Här där jag bor är bara 60 % fullt vaccinerade men de som blockerar sjukhusen med covid är nästan bara icke vaccinerade (ungefär 90 %). Därför skjuts operationer upp och vi är snart tvugna att göra en ny lockdown, för att förhindra överbelastning av sjukvården. Frågan är bara om det blir en lockdown för alla, som ökar arbetslösheten och företagsdöden, eller om det bara blir en lockdown för icke vaccinerade. Vilket är bäst? Svår fråga vad. 😁

Genterapi är en behandlingsform som kan användas för behandling av vissa sjukdomar som har sitt ursprung i genetiska defekter. Behandlingen går ut på att byta ut eller reparera gener för att återst…
Condor
3

#1:

Kanske för att referenserna är QAnon? 😄

Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
2

”Under perioden juli-september 2020 låg antalet döda av bekräftade Covid-fall på två personer per dygn. Sedan februari 2021 ligger antalet döda på 20 personer per dygn. Antalet bekräftade fall vecka 23, 2021 ligger på samma nivå som under v 40, 2020, men behovet av intensivvård för bekräftade Covid-fall har ökat under våren 2021. Vår slutsats är att det sannolikt är Covid-injektionerna som ökar dödligheten samt behovet av intensivvård (31).”

- Bota Sverige

[Fetstilen ovan är min.]

Bota Sverige verkar bortse ifrån att 4 av 5 intensivvårdade för Covid är ovaccinerade, enligt exempelvis Läkartidningen. Det talar väl ganska mycket emot deras slutsats? Dessutom uppges det från USA att bland avlidna i Covid är 99 procent ovaccinerade.

» 8 av 10 med Covid-19 på Iva ovaccinerade

» USA: 99 procent av junis coviddöda var ovaccinerade | SvD

Över 80 procent av patienterna som under augusti vårdats med covid-19 på intensivvårdsavdelningar i Sverige var ovaccinerade, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Condor
1

#7:

Man kan bara häpna att akademiker inte har lärt att dra slutsatser. 😦

Här ser man vilka tokstollar som har skrivit under den där smörjan:

https://diariet.regionjh.se/diariet/files/3b676437-7eab-4fb1-a784-892d0dc6f719.html

Egentligen borde de förlora deras legitimation som läkare.

Condor
2

I Oklahoma är sjukhusen överbelastade pga människor som behanlar sig själva med Ivermectin, fast det inte har en effekt mot covid:

https://www.theguardian.com/world/2021/sep/04/oklahoma-doctor-ivermectin-covid-coronavirus

Men läkarna som kallar sig "bota Sverige" rekommenderar det. Vilka kvacksalvare!

Jason McElyea says people overdosing on anti-parasitic drug that some people believe without evidence can cure or treat Covid
Niklas
1

#8: Det var precis samma som de skrev på hemsidan.

Condor
2

#10:

Får läkare i Sverige sprida ut en sån smörja och rekommendera farliga djurmediciner för människor, som inte har en effekt på covid, utan konsekvenser och utan att bli av med legitimationen?

Niklas
1

Ingen aning om vad de får göra faktiskt.

UlrikaD
2

#11 Det var lite min fundering också.

Syntium
3

#11: Som jag har förstått av vad folk skrivit på Twitter så finns Ivermectin för människor också men ingen vettig läkare skriver ut det mot covid, därför tar folk djurversionen. Vet inte om Ivermectin heter något annat heller i Sverige.
Svårt att se att någon läkare i Sverige skulle skriva ut det men man vet inte längre, läkare skrev ju under den där artikeln i trådstarten.Man tycker ju de i så fall borde bli av med legitimationen men som sagt, man kan inte lita på nåt längre.

"I'm too old for this shit."

[Urskog]
5

Kära vänner det här är Börje Peratt och Torbjörn Sasserssons sida en känd duo som i åratal spridit konspirationsteorier. För en tid sedan låg sidan nere och gick inte att komma in på ihop med Corona men tydligen öppnades den igen och dom här gamla pågarna är experternas experter på just konspirationsteorier så inget att bry sig om med andra ord 😎

Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
2

#15: Jag håller med. Det är inte ett ställe jag skulle hämta något viktigt på.

UlrikaD
1

#15, 17 Problemet är väl att folk sprider sidan och läser den som sanning. Jag såg den också som tidigare skrivit på en annan iFokus sajt.

[Urskog]
1

#18 Jag såg den också på en annan i fokus sajt och den tråden är låst nu (om vi menar samma sajt) och absolut problemet är att den sprids och missvisar sanningen om Corona.

Det skrämmande är hur väl artikulerade dom är i sina texter, det går människor på tragiskt nog och dom kallar vanliga nyhetskanaler för lydmedia med mera men hellre lydmedia än konspiratoriska sajter som sprider desinformation och rena lögner 😎

UlrikaD
0

#19 Precis den ja. Var därför jag ville visa att den fanns här istället där man ser lite annorlunda på saken. Hamnade i den tråden av en ren slump så det var mitt första besök på sajten.

[Urskog]
2

#20 Jag gissar vi är på samma sajt och läser 😅 och ja det blir lite fel där och jag kan önska att tråden fortfarande var öppen för diskussion men sajtvärden valde annat för jag hade gärna lagt mina tankar och funderingar i den tråden. Men nåja man får nöja sig .

Men vi har Staffans sajt här och han om någon är rättvisan själv så här kommer sanningen fram om Pandemin 😎😎😎

Condor
1

#18:

De högerblivna ser sidan i alla fall som sanning.