De som vårdas på IVA just nu
De har varit rapportering den senaste tiden om att över 80% på IVA inte är vaccinerade.
Det hade varit varit intressant att också veta hur många som vårdas på IVA just nu som tidigare haft covid.
Någon som sett en siffra på det?
https://sverigesradio.se/artikel/ovaccinerade-covidpatienterna-pa-iva-vacker-kanslor
// Staffan
- Redigerat 2021-08-31 11:39 av Staffan
#0:
Jag tror inte att det finns statistiker på det. I alla fall hittade jag ingenting, varken på svenska eler tyska. Men enligt en tysk studie hamnade 1/4 av de som behövde sjukhusvård en gång till på sjukhus.
Men i den studien kunde det inte fastställas utifrån uppgifterna om de drabbade personerna behandlades på en intensivvårdsavdelning eller på en normal avdelning.
0,65 procent av dem som haft Covid blir smittade igen enligt en dansk studie. Av dem är det sannolikt få som behöver intensivvård.
» Ovanligt att få Covid-19 två gånger | SVT Nyheter
#2:
Här i Österrike finns det ett par enstaka fall där folk har fått covid 3 ggr. Det verkar som om inte alla bildar tillräckligt med Antikroppar och dessa kan få ett svårt förlopp även om de har haft covid eller blivit vaccinerade.
#3: En av mina kompisar har haft det två gånger. Våren 2020 och våren 2021. Första gången i tre månader med inläggning och flera turer till akuten. Andra gången i en månad med flera turer till akuten.
#4:
Antikropparna efter en infektion eller vaccination har man förstås inte i 1 år, utan avtar redan efter 5-6 månader. Våren 2020 hade viruset dessutom inte muterat än, men våren 2021 hade flera mutationer redan spridit sig, t.ex. den britiska och sydafrikanska mutationen.
Vi kommer nog att få vaccinera oss 2 ggr om året och hoppas att vaccinföretagen är lite snabbare med uppdateringar än nu, när de inte ännu har uppdaterat alls.
#6:
Nja, många vaccinerar sig varje år mot influensa utan att ha problem. De nya covid mRNA vaccinerna är mycket säkrare än de "gammalmodiga" vaccinerna som innehöll en hel del skadliga saker, som t.ex. thiomersal och annat.
Men ändå innebär varje vaccinering en viss risk. Man måste väga upp vad som är minst riskabelt, att få covid eller att vaccinera sig. Jag vaccinerar mig hellre.
Men vaccinerna fortsätts ju att utvecklas och jag antar att de nya vaccinerna som man tar som nässpray kommer ut inom ett år. Dessa ska ju vara ännu säkrare och genomgår just testerna.
Som det är idag så behöver inte vaccinen uppdateras. Eftersom dom fortfarande gör det som de är tänkta att göra, nämligen skydda mot svår sjukdom (sjukhusvård) och död.
Vet inte hur det är i andra länder, men i sverige. De som hamnar på sjukhus idag är till största del de som är helt ovaccinerade eller bara fått första dosen.
De som är fullvaccinerade och hamnar på sjukhus hamnar fortfarande inom vad man kan räkna med eftersom inget Vaccin skyddar till 100%.
Tittar man på EU så har man nått gränsen 70% vaccinerade, men det skiljer mellan länder hur många som vaccinerats. Det som är problemet är att det finns så många som fortfarande är ovaccinerade, speciellt i fattigare länder.
Tittar man på det som företagen själva säger så behöver vaccinen inte uppdateras idag utan det ska räcka med en tredje dos av samma. Och i sverige räknar man med att vi alla kommer få ta en tredje dos. Sannolikt nästa år.
Just nu, från september, så kommer de som har nedsatt immunförsvar få en tredje dos. Vi andra anses inte behöva det som det är idag.
Det som sagts från början är att det sannolikt kommer bli som med influensan. Att vissa, som idag kommer få ta en dos varje år. Men visst det kan bli så att de flesta får ta en dos varje år under ett par års tid tills vi börjar få tillräckligt med vaccinerade över hela världen.
.
- Redigerat 2021-09-06 03:14 av annia1
#8:
Vaccinerna skyddar fortfarande ganska bra mot svåra förlopp av delta mutationen, men skyddet mot smittning är tydligt nedsatt i jämförelse med de tidigare varianterna.
Men viruset fortsätter att mutera och det finns t.ex. delta plus och Mu-varianten, som ännu inte har spridit sig mycket i Europa och det pekar åt det hållet att vaccinet inte verkar lika bra mot dessa mutationer.
Med andra ord, vaccinerna kommer att förlora mer och mer effekt, ju mer viruset muterar. Skulle man redan nu ha ett update för delta varianten, kan man anta att uppdateringen skyddar bättre mot delta plus än vaccinet som vi har nu.
Mu-varianten har de flesta mutationerna som andra varianter har i kombination. Skulle vi ha en uppdatering, skulle vi ha ett Vaccin mot Mu-varianten. Men ännu vet vi inte ens om vaccinet som vi har nu över huvud taget ger ett skydd mot Mu-varianten.
Coronavirusar muterar snabbt, mycket snabbare än t.ex. influensa virusar och ändå måste influensa vaccinet uppdateras varje år.
Mu-varianten muterar dubbelt så snabbt som de tidigare mutationerna, så det kan hända att vi snart har en virusvariant som är betydligt farligare än delta varianten och som vi kanske inte ens kommer att ha ett Vaccin emot.
Condor #9 När vaccinen började tas fram så var det nog inte nån som räknade med att de skulle skydda mot milda symptomer "förkylningar" utan de skulle skydda mot svår sjukdom och död. Det är det som de är tänkta att ge skydd mot.
Och tittar man på det som sagts så skulle alla vacciner som skyddade lite över 50% godkännas.
Så det var ingen som räknade med att vi skulle få så bra vacciner som faktiskt finns idag. Så att de även skyddar mot "förkylningar" är bara en bonus.
Likaså är det en bonus att det faktiskt ger ett bra skydd mot själva smittningen, även om det nu minskat, för man hade ingen aning om hur bra det skyddet skulle vara.
Så så länge de skyddar mot svår sjukdom och död så finns ingen anledning att uppdatera vaccinen. Vi är vana vid förkylningar det är nåt som finns gott om i vanliga fall och vi kommer få lära oss leva med att det nu finns en ny förkylning.
Mutationerna i sig är inget problem. Det som är problemet att det är så många som är ovaccinerade. Kom på ytterligare en sak som är problem förutom ovaccinerade. Det är kinas egna Vaccin, det ska tydligen ge dåligt skydd överlag och det är flera länder som använt det.
Och tittar man på de länder där mutationerna, som man anser är av intresse, uppstår så är det i första hand i länder som har få vaccinerade som de kommer ifrån.
Så de rika länderna måste se till att även de fattiga kan bli vaccinerade för så länge de är ovaccinerade så kommer det nya mutationer.
Och ta fram uppdateringar hela tiden för att de rika ländernas medborgare ska få spruta på spruta på spruta är inte vettigt. För det kommer hela tiden komma nya mutationer.
Det är först när antalet fullvaccinerade går över gränsen för vad man kan räkna med som de sannolikt börjar titta på att ta fram uppdateringar.
Sen som jag sa så säger företagen själva att det ska räcka med en tredje dos, av det som redan finns, för att höja skyddsnivån igen.
Sen en sak som jag kom på igår efter jag slagit av datorn. Du skrev att det går snabbt att ta fram uppdateringar. Nu vet jag inte vad du menar med snabbt.
Visst att ändra innehållet och ändra själva produktionen tar inte så lång tid. Men när ett Vaccin har uppdateras så måste det till nya tester för att se att det faktiskt funkar och inte finns några nya biverkningar och sen ska det återigen godkännas av myndigheter.
Visst EMA har sagt att när ett Vaccin uppdateras så får det ett snabbspår så ett godkännande inte tar lika lång tid som när det är helt nytt. Så så snabbt går det inte. Man får nog räkna med en 6 månader eller så innan det kan finnas på marknaden.
Det har dykt upp ett uttryck som jag inte hade hört före pandemin. "Ingen är säker förrän alla är säkra". Så vi måste se till att de fattiga får Vaccin. Sen kan man ju alltid hoppas att de i rika länder som inte vill vaccinera sig faktiskt gör det.
.
#10:
Nu ska du inte prata om "förkylningar" när det är på tal om covid. Förkylningar orsakas av en hel del olika virusar, men inte av SARS-CoV-2. Det vanligaste är rhinovirusar, som kommer från en helt annan familj än coronavirusar. En liten del orsakas av andra coronavirusar än av SARS-CoV-2. Coronavirusar är en hel familj, som består av både harmlösa och farliga virusar. Du har fel om du tror att covid vaccinet skyddar mot "förkylningar".
SARS-CoV-2 är inget virus som orsakar förkylningar, utan det orsakar multiorgansjukdomar. Viruset attackerar inte bara de övre luftvägarna och lungorna, utan även nervsystemet, hjärnan, hjärtat, blodkärlen, tarmen, könsorganen osv.
Men inträdesporten för viruset är de övre luftvägarna och sen är det bara en fråga om hur mycket viruset kan sprida sig till andra organ innan immunförsvaret antingen kan bekämpa det eller att man har ett svårt förlopp och kanske dör pga att olika organ är drabbade.
Vaccinerna som finns nu, skyddade mot smittning av det ursprungliga viruset med 80 %. Mot delta mutationen delta skyddar det bara med 60 %. Sen är frågan hur det är med de nyare varianterna delta plus och Mu varianten. Ingen vet om vaccinerna över huvud taget ger ett relevant skydd. I alla fall kommer skyddet att vara nedsatt, dvs. ligga under 60 %.
Eftersom Mu varianten har nästan alla mutationer i kombination, som de tidigare virusvarianterna har, har Mu varianten bättre möjligheter att gömma sig för immunförsvaret och att snabbare ta sig in i cellerna. Även skyddet mot svåra förlopp kommer att vara nedsatt.
Har viruset lyckats att ta sig in i hjärnan, kan det sprida sig från cell till cell genom att få hjärncellerna att smälta ihop. Viruset behöver alltså inte lämna cellen för att sprida sig til andra celler. Men antikropparna kan bara bekämpa viruset när det befinner sig utanför cellerna.
Jag vet heler inte hur snabbt det går att uppdatera ett mRNA Vaccin. Vaccinföretagen sa bara att det går snabbare än att uppdatera "vanliga" Vaccin. Man klarar ju även av att uppdatera influensavaccinet varje år. Jag ser inga problem att hantera covid vaccinet på samma sätt, dvs. utan att göra nya studier i 3 faser.
Tyvärr har till och med de rika länderna problem att vaccinera alla, eftersom det sprids så mycket falskinformationerna och ungefär 1/4 är så dumma att tro på det. Utanför Europa är det ännu värre. Jag läste att t.ex. i Irak är 80 % vaccinskeptiska. Österrike spenderade en massa Vaccin till Iran, så det är inte så att de rika länderna inte gör någonting. Problemet är att det saknas resurser och kooperation för att få alla i världen vaccinerade.
En läkare i Österrikes största sjukhus (AKH) sa att det igår inte fanns en enda ledig plats på deras IV avdelning. ALLA covid patienter som ligger där är inte vaccinerade. 1/3 av alla som vårdas på sjukhus behöver IV.
Jag läste att motivationen att vaccinerq sig sjunker och att det nu är så få som låter sig vaccineras, som det var i Januari, när det inte fanns tillräckligt med Vaccin. 40 % är fortfarande ovaccinerade.
Sen läser man att vi har 3 ggr mer sjukhuspatienter än förra året samma årstid. Man kan räkna med att den fjärde vågen kommer att bli mycket häftigare än förra året och det kan vi tacka antivaxarna för. "Tack vare" antivaxarna måste operationer skjutas upp och "tack vare" antivaxarna styr vi raka vägen i en ny lockdown. Antivaxarna vill ha det så eller ska man säga att dom som styr antivaxarna (QAnon t.ex.) vill ha kaos pga politiska anledningar?
Nu planerar regeringen i Österrike att göra en lockdown bara för de som inte är vaccinerade. En tidning frågade folk på gatan vad de tycker om det och en antivaccare svarade att man delar upp människor i 2 klasser. En första klass och en svinklass. Själv tycker jag, att om man inte är klokare än ett svin (för grisar är ju intelligenta djur) och är anledningen till en ny lockdown, är det helt ok att sortera ut dessa människor i en "svinklass".
Vem som väljer att ta vaccinet ska inte behöva ta konsekvenserna som orsakas av de icke vaccinerade. Vem som väljer att vaccinera sig, väljer att undvika en lockdown. Vem som väljer att inte vaccinera sig, väljer att det blir en lockdwon.
Condor #11 jag satte förkylningar inom citattecken " eftersom milda symptomen är på det stora hela den samma. Det är ju den största anledningen till att människor inte går att testar sig för de tror att det bara är en vanlig förkylning.
Det har sagts att alla Vaccin som skyddar mot svår sjukdom och död till strax över 50% kommer godkännas. Så det är den gräns som alla ansvariga har satt som gräns.
Företagen anser själva att det enda som ev kommer krävas är en boosterdos. Alltså en tredje dos av det Vaccin som redan finns för då höjs nivån på antikropparna.
Influensavaccinet är nåt annat. Det har vi haft i många år och det är i grunden detsamma då det inte finns så många olika stammar av det.
Och det har sagts ända från början att det sannolikt kommer bli som med influensavaccin. Att äldre och riskgrupper kommer behöva ta det varje år, medan andra kommer kunna välja.
Men till en början kan det bli så att alla får ta en tredje dos. Men man vet ännu inte när alla andra kommer behöva en tredje dos. I sverige tror man att vi ev kommer behöva en tredje dos nästa år, men inte säkert. Det beror på nivån på antikropparna. Vilket företagen håller koll på.
#13 Ja, det är (som jag redan sagt) att det till största del är de som är ovaccinerade som nu blir sjuka och ev hamnar på sjukhus så då finns det ingen anledning att ta fram ett uppdaterat Vaccin för de som är ovaccinerade är ju just det ovaccinerade. Och de flesta är ovaccinerade eftersom dom valt det så ett uppdaterat Vaccin lär inte få ovaccinerade att ta Vaccin.
Men sett från det andra hållet. De ovaccinerade som blir sjuka får ju skydd i alla fall även om det tar längre tid innan tillräckligt många ovaccinerade fått covid och därmed Antikroppar.
Och det är inte bara antivaxare som låter bli att ta Vaccin. Det finns faktiskt andra som av andra anledningar inte vill ta det.
Dom kommer inte lägga tid på att ta fram ett uppdaterat Vaccin förrän dom ser att det behövs. Och det är när man ser att fullvaccinerade passerar gränsen för vad som är förväntat och de börjar bli svårt sjuka igen.
.
- Redigerat 2021-09-10 03:31 av annia1
#14:
Man ska inte blanda ihop covid eller influensa med förkylningar. Även milda förlopp av covid kan ge fler symptom än bara förkylningssymptom, för att flera andra organ drabbas.
För det mesta orsakas influensa av stammarna A och B, men även dessa stammar muterar varje år. Eftersom influensavågen bara uppträder 3-4 månader om året, kan man inte iakta hur det muterar och vaccinföretagen är tvugna att gissa sig fram till hur det kommer att mutera nästa säsong och tillverka ett nytt Vaccin, utan att det måste genomgå studier i 3 faser. Ibland gissar man fel och då är det nästan verkningslöst. Det var tror jag 2018 eller 2019 som det knappast hade effekt.
Om man kan hantera influensavaccinet på det här viset, ser jag ingen anledning till att man ska behöva nya studier varje gång som coronaviruset muterar. Man kan mycket väl hantera det på samma sätt.
Skulle man behöva göra studier i 3 faser varje gång man uppdaterar ett influensavaccin, skulle det först komma ut långt efter att influensasäsngen är över. Det skulle inte ha en mening. Precis så är det också med covid. Viruset muterar ständigt och vi haltar alltid 2 steg efter viruset.
I alla fall anser Biontech/pfizer att det behövs en uppdatering, för uppdateringen är färdig, men måste genomgå studier i 3 faser.
"While Pfizer and BioNTech believe a third dose of BNT162b2 has the potential to preserve the highest levels of protective efficacy against all currently tested variants including Delta, the companies are remaining vigilant and are developing an updated version of the Pfizer-BioNTech Covid-19 vaccine that targets the full spike protein of the Delta variant. The first batch of the mRNA for the trial has already been manufactured at BioNTech’s facility in Mainz, Germany. The Companies anticipate the clinical studies to begin in August, subject to regulatory approvals."
Det är en stor skillnad mellan 80 % skydd mot smittning och 60 %, som det är med delta varianten. Bara 60 % skydd betyder att ett dubbelt så stort antal vaccinerade, som kanske inte ens har symptom, kan smittas och sprider smittan till de som inte vill vaccinera sig, till de som inte får vaccineras och till de som pga immunsjukdomar inte bildar tillräckligt med Antikroppar.
Att dom i Sverige först ger den tredje dosen nästa år är vårdslöst. Studier har visat att antikropparna redan sjunker dramatiskt efter 5-6 månader. Äldre personer, som bildar mindre Antikroppar, förlorar skyddet ännu snabbare.

Det jag HELT saknar i debatten är varför vi som redan genomgått en infektion också ska tvingas välja mellan att ta vaccinet eller behandlas som svin, som Condor så trevligt uttrycker det.
Känns som ett fint samhälle vi är på väg mot. Börjar förstå hur samhällen från tid till annan spårar ur fullständigt… :(
// Staffan
- Redigerat 2021-09-10 13:11 av Staffan
#16:
Det där var inte mitt uttryck, utan jag bara skrev vad somliga som blev intervjuade på gatan sa när de blev frågade vad de tycker om att bara ovaccinerade blir uteslutna ur vissa saker som t.ex. krogar eller föranstaltningar.
Själv tycker jag att ingen behandlas olika. Varje männsika har valet att antingen vaccinera sig eller inte få tillträde till olika saker. Det är lika för alla, att alla har valet. Var är då olikbehandlingen?
Här hos oss är det för tillfället så att de som har blivit vaccinerade en gång har tillträde till det offentliga livet i ett par månader (tror det är 3 eller 5 eller så) och efter andra sprutan höjs det till 9 månader. De som har haft covid behandlas, "tror jag" lika med de som har fått en spruta. Jag skriver "tror jag" för att läget ändrar sig så snabbt att knappt någon mer vet vad som för tillfället gäller.
Tillfrisknade som får en spruta behandlas som om de skulle ha fått 2 sprutor.
Saken är ju den, att regeringen bara har valet att göra en ny lockdown för alla, om infektionerna och sjukhuspatienterna stiger ännu mer eller att bara de som inte är vaccinerade inte får deltaga i det offentliga livet. Just nu har vi situationen att IV avdelningarna börjar att bli fulla i sjukhusen. 97 % är inte vaccinerade. Skulle alla som får bli vaccinerade vaccinera sig, skulle vi inte ha en katastrof på sjukhusen, skulle inte canceroperationer och andra operationer behövas att skjutas upp, skulle vi inte behöva några restriktioner alls. skulle inga företag gå i konkurs pga covid och arbetslösheten inte stiga.
Varför ska vi som har valt att vaccinera oss och att vara en del av lösningen betala för att en minoritet har valt att vara en del av problemet? Då ska de som har valt att vara en del av problemet, som har valt att vi behöv er en lockdown själva bada ut vad de orsakar.

#17 Condor
Det var inte ditt uttryck men du använde det.
Min gissning är i alla fall att motståendet de ovaccinerade känner blir starkare och starkare ju mer liknelser som svin används. Likaså att tex Lena Mellin hetsar i Aftonbladet och kallar gruppen för korkade, och att det gång på gång lyfts fram att det handlar om lågutbildade människor.
Det finns exempel (i närtid) på när det tillvägagångssättet fått ett helt annat resultat än det önskade.
Själv tycker jag att ingen behandlas olika. Varje människa
har valet att antingen vaccinera sig eller inte få tillträde
till olika saker. Det är lika för alla, att alla har valet.
Var är då olikbehandlingen?
Med det sättet att resonera förekommer det ingen diskrimenring i Kina heller. Det är ju enkelt för alla att bara rätta in sig i ledet.
Jag har alltså själv haft konstaterad covid. Enligt en israelisk studie som SVT skrev om i förra veckan ger det avsevärt bättre skydd än två doser av Pfizers Vaccin.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-covid-smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin
För mig känns det helt obegripligt att man bara bortser från här numera ganska stora gruppen. Min gissning är att den helt enkelt inte genererar intäkter, varken i läkemedels- eller mediabranschen. Det komplicerar dessutom bilden av att det bara finns ett "vi" och ett "dom".
Fridens liljor,
Staffan
- Redigerat 2021-09-11 16:21 av Staffan
#18:
Nej, jag berättade bara att antivaxarna anser att de blir bortsorterade som svin. Själv sorterar jag inte ut människor som svin.
Har du någonsin funderat på varför en del just nu är skeptiska mot covid vaccinet, när det aldrig har varit uppror när det handlar om Vaccin mot mässlingen, influensa och annat? Jag har själv inte tagit något Vaccin sen 1971. Men nu, när vi har en riktigt farlig sjjukdom och ett säkrare Vaccin var det för mig självklart att ta vaccinet.
Anledningen till att folk är skeptiska, är att högern sprider ut falskinformatikoner till folk. Hos oss är det FPÖ, som man kan jämföra med sverigedemokraterna, men sedan Kickl har blivit partichef är sverigedemokraterna nästan vänster i jämförelse.
Jag såg igår en TV diskussion med politikexperter och läkare där de pratade om det. Politikexperterna sa att Kickl inte är så dum att tro på det som han sprider ut om vaccinet och corona. Det är strategi för att göra folk missnöjda med regeringen. FPÖ´s politiska linje är nej till Vaccin och nej till restriktioner. Sen tog dom upp exempel på flera FPÖ politiker som ändå lät sig vaccineras.
Men många genomskådar inte det där. De är okunniga i medicin och tror vad FPÖ/KIckl sprider ut. Jag kan bara hålla med Lena Melin, fast jag inte känner henne.
I Danmark hade folk mer förtroende i regeringen, för att de genast tog bort Astra Zeneca när biverkningarna rapporterades. Där är 80 % av alla över 12 år vaccinerade och de kan leva ett normalt liv igen. Det är det som högern vill förhindra i andra länder. De provocerar fram restriktioner och lockdowns och vad de spridet ut dödar människor. Allt bara för att ha en politisk vinst. Utan högern, skulle vi i Österrike också kunna leva normalt igen. Men om bara 60 % är fullt vaccinerade, kommer sjukhusen snart att bli fulla igen. I Wien måste operationer redan skjutas upp igen. Vilken annan åsikt om antivaxxarna ska man ha än det som Lena Melin sa?
Tanken var väl från början att det skulle finns flera vägar till ”grönt pass” varav den ena handlade om Vaccin men att det fanns andra vägar att gå dom tex att man insjuknat.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#19 Condor
Du skriver nu:
Själv sorterar jag inte ut människor som svin
I det inlägg du postade tidigare skrev du:
Själv tycker jag, att om man inte är klokare än
ett svin (för grisar är ju intelligenta djur) och är
anledningen till en ny lockdown, är det helt ok att
sortera ut dessa människor i en "svinklass".
Det kan nog finnas fler än jag som tycker/tror att ett förakt lyser igenom. Om det var meningen så lyckades du och om det inte var meningen så borde det rimligtvis vara bra att jag pekar på att det kan uppfattas så.
Jag lämnar i alla fall den diskussionen nu så kan du få sista ordet… :)
Du är övertygad om vaccinets effektivitet och tror inte det finns långsiktiga risker som väger tyngre än det som finns att vinna. Jag är inte lika säker när det handlar om barn och yngre utan underliggande sjukdomar.
(Av utvecklingen i Israel att döma kommer, som jag uppfattar det, viruset fortsätta existera även om alla i befolkningen vaccinerar sig.)
Vill tillägga att jag värdesätter högt att man i Sverige är tillåten att ifrågasätta saker utan att bli bestraffad. Det förhållandet tycker jag är värt att försöka bevara.
// Staffan
- Redigerat 2021-09-12 11:03 av Staffan
#18:
Vi har ju alla rätt till personlighet frihet, dvs. att göra vad vi vill med vår egen kropp. Det är inte heller förbjudet att bedriva de vildaste högrisksporterna eller ha permanent stress under årtionden, vilket leder till hjärt-kärlsjukdomar, som är dödsorsaken nummer 1.
Det finns därför mycket få begränsningar / lagar från staten som är utformade för att skydda människor från sig själva, med några få undantag, så som förbud mot droger eller obligatoriska säkerhetsbälten och hjälmar.
Det är helt annorlunda så snart någon (vid utövandet av sin personliga frihet) äventyrar andras hälsa eller liv, den personliga friheten upphör där, eftersom alla har rätt till liv och fysisk integritet och rätten till personlig frihet kan aldrig åsidosättas annars skulle man kunna råna en bank eller döda någon varje dag och åberopa sin rätt till frihet.
Därför finns våra lagar där, för att garantera personlig frihet å ena sidan, men å andra sidan för att förbjuda / kriminalisera allt som skadar andra, oavsett om det är materiellt, psykiskt eller fysiskt.
Och det är här pandemin kommer in. Detta virus gör människor sjuka och dödar folk. Så den som bär det i sig själv och kommer för nära andra äventyrar andras hälsa och liv genom att andas, prata, nysa, hosta etc. Därför är det statens skyldighet att skydda människor på olika sätt och vis, som genom att ta till med restriktioner och genom att införa vaccinpass om inget annat får stopp på virusspridningen.
Det handlar alltså inte om att behandla folk olika, utan om vår rätt att kunna deltaga i samhället utan att behöva bli smittad av ett farligt virus. Det handlar om olika yrkesutövares rätt att kunna utöva sina yrken utan att behöva bli smittade och om vår egen skyldighet att skydda andra. Där sitter vi alla i samma båt och blir alla lika behandlade. Dvs endera uppvisar vi ett vaccinpass, negativa tests eller intyg på genomgången infektion om vi vill vara med i samhället eller så stannar vi hemma, för att vi inte har rätt att äventyra andras hälsa. Det har vi ingen personlig frihet till att göra och har aldrig haft det heller. Därför vi har lagar och regler. Inte för att folk ska behandlas olika.
#21:
Egentligen är det ju antivaxxarna som föraktar oss. Det är de som kallar oss för sovande. Det är vi som manipulerade av samhället. Vi som jobbar för den mörka sidan. Vi som är djävulens slavar. Vi som är okunniga osv… medan de ser sig själva som de som vet sanningen och som jobbar för den goda sidan. Sen sprider de ut fakenews och försöker manipulera folk till att inte vaccinera sig.
Klart att man tycka att dessa antivaxxare inte är särskilt kloka. Det tror jag att varje virolog och expert också gör. Men frågan är ju vad man annars ska göra med dem om inte sortera ut dem i en "svinklass" som de själva kallar det för. De har faktiskt ingen rätt att vara där ute i samhället för att äventyra andra människors hälsa.
#21:
Med det där kommenterade jag egentligen bara antivaxarnas dumhet och att de får ta konsekvenserna för det. Då menar jag dom som sprider fejknyheter, tror på fejknyheter och beteer sig ansvarslöst och inte folk som inte behöver att vaccinera sig pga en genomgått infektion. Dessa blir INTE utstängda hos oss.
Ett exempel på extrem dumhet är hur antivaxarna hanterar de nya restriktionerna i Österrike. Regeringen har gjort nya regler, att det är antalet människor på sjukhus och IV som är avgörande för vilka restriktioner som kommer. Just nu gäller "3 G" vad som betyder "Geimpft, Genesen, Getestet", dvs. för att deltaga i det offentliga livet måste man vara antingen vaccinerad, tillfrisknad eller testad.
När covid patienterna som vårdas på sjukhus och IV överstiger en viss siffra, kommer antigentesterna inte att gälla längre, utan det måste vara PCR. Stiger siffrorna ännu mer, kommer inte PCR testerna heller att gälla längre och då blir det "2 G", dvs. antingen vaccinerad eller testad.
Och vad gör antivaxarna? Jo, igår var det demonstration mot restriktionerna igen. 5.000 människor som inte är vaccinerade demonstrerade utan mask och utan avstånd. Säkert kommer minst 1.000 att bli smittade. 300 av dom kommer att hamna på sjukhus och 100 av dom 300 kommer att hamna på IV. Det betyder att antivaxarna stänger ut sig själva och i stället för att ta ansvar för deras handlingar kommer de att skylla på regeringen. De tar inget ansvar för deras egna handlingar och inte ansvar andra människor och skiter i om deras beteende leder till andras sjukdom och död. Det är mänskligt, om det lyser igenom förakt mot dessa idioter.
Men innan du lämnar diskussionen skulle jag gärna vilja veta hur du skulle hantera situationen som vi har här, om du fick bestämma. Egentligen finns det teoretiskt och praktiskt bara 3 möjligheter:
Att inte göra något alls, dvs. inga restriktioner. I så fall kommer sjukvården att kollabera, för vi har redan nu ont om IV platser.
Att stänga ut alla från föranstaltningar, krogar, resturanger (dvs. ingen "svinklass") utan lika för alla. I så fall kommer fler företag att gå i konkurs och arbetslösheten stiger. Om du väljer alternativ 2, hur skulle du då förklara för de vaccinerade, som inte hamnar på IV, att de blir utstängda, att de kanske förlorar jobbet eller deras företag går i konkurs bara pga antivxarna?
Att bara ovaccinerade som inte har haft covid blir utstängda, dvs. som det kommer att bli här.
Vilket alternativ skule du välja???

#24 Condor
Ok, då lägger jag en sista kommentar nu istället då. Fler blir det dock inte så du kan såga mig vid fotknölarna utan risk att bli bemött… :)
--
I början av pandemin tyckte jag att Sverige var senfärdiga och agerade alldeles för långsamt. Jag tyckte att vi borde gjort mycket mer för att hindra sjukdomen att ta sig in i landet och sprida sig så obehindrat som den gjorde.
Just nu tycker jag däremot den svenska hållningen är ganska bra. Alla som vill vaccinera sig får göra det kostnadsfritt. Den som haft covid eller inte vill vaccinera sig av annat skäl kan välja att avstå.
Du anger i #24 att 30% av alla som får covid hamnar på sjukhus. Baserat på vilken data drar du den slutsatsen? Det stämmer inte alls överens med de uppgifter jag sett.
Beträffande dina tre alternativ så är jag inte med på premisserna.
Du uttrycker till exempel att sjukvården helt säkert kommer kollapsa om vi fortsätter som nu. Det kan vara så att du har rätt men det kan faktiskt också vara så att du har fel. Jag avser då Sverige eftersom det är här jag bor, hur det är i Österrike vet jag inte.
Att landets IVA-avdelningar kommer fyllas till bristningsgränsen av ovaccinerade MÅSTE inte vara det enda säkra utfallet, även om risken finns att så sker. (Tror också det riskerar bli ett hårt slag för vården om anställda tvingas välja mellan att vaccinera sig eller att få sparken.)
Jag är inte övertygad om covidpassens förträfflighet men i delar av världen är de redan verklighet. Om de skulle dyka upp i Sverige så hoppas jag att man överlåter till restaurangägare att själva välja hur de ska förhålla sig till dessa. Om någon vill att deras restaurang enbart ska vara tillgänglig för vaccinerade så är det helt okej för mig. Då kanske ovaccinerade och sådana som jag (som haft covid) kan äta på annat håll.
Har heller ingenting emot att Folkhälsomyndigheten utfärdar speciella rekommendationer för ovaccinerade.
Avslutar med två frågor till dig:
1.) Tror du att problemen med covid kommer försvinna om alla går med på att ta två sprutor av vaccinet och därefter boosterdos en eller två gånger om året?
2.) Du vill säkert alla väl så det har vi gemensamt. Är du aldrig orolig för att dina råd till andra riskerar att på sikt göra mer skada än nytta?
Over and out,
Staffan
#25:
Jag skrev inte att " 30 % av alla som smittas hamnar på sjukhus", för barn och ungdomar hamnar sällan på sjukhus, utan jag menade de som smittar sig för att de deltog i demonstrationen. Det var mest medelålders och äldre människor som deltog där, vad jag såg på bilderna. Statistiker finns det bara om "covid", men just nu har vi delta varianten som mer än dubbelt så många hamnar på sjukhus för.
Jag kan bara resonera utifrån landet som jag bor i och det är ju där som restriktionerna införs. I Sverige är dom ju på vägen att ta bort restriktionerna. I Sverige kanske det funkar, för där är över 70 % vaccinerade och det finns mindre tätorter än här. Hos oss är det tills nu bara 60 % som är vaccinerade och det är problemet.
Vi har ungefär lika många invånare som Sverige, men Sverige är 5 ggr större. Dessutom består 2/3 av Österrike av alperna och högt uppe i bergen lever inte många. Resten trängs på en betydligt mindre yta än Sveriges folk. Dessutom har vi betydligt fler resande här, som far till länder på semester med stor spidning av viruset, t.ex. balkanhalvön eller Turkiet.
IV avdelningarna på sjukhusen brukar i vanliga fall vara utlastade till 2/3 helt utan covid patienter. Det är t.ex. folk som har haft olyckor som vårdas där eller hjärtinfarkt, stroke osv. Vanliga IV patienter ligger i genomsnitt 4-5 dagar på IV. Covid patienter betydligt längre och ofta över en månad. Förra måndagen fanns det enligt tidningar inte fanns en enda ledig IV plats i Österrikes största sjukhus (AKH). 96-97 % av alla covid patienter som hamnar på IV är ovaccinerade. Resten är människor med immunsjukdomar som inte bildar tilräckligt med Antikroppar för att ha ett bra skydd. Det skjuts redan nu upp operationer på våra sjukhus pga covid.
Vi har för tillfället 3 ggr fler smittade än förra året vid samma årstid och fram till november hade vi förra året proppfulla IV avdelningar i så gott som alla sjukhus. Problemet löser man inte om man ställer upp fler sängar, för det handlar om personalen. Det finns inte tillräckligt med läkare som har IV utbildning och det är en utbildning som varar i minst 2 år. Vi hade kommit så långt att läkarna sa, att kvaliteten av deras arbete lider av det. Det betyder att inte bara covid patienter får sämre vård, utan även resten som ligger på sjukhus. Jag hade en släkting som hade en cancerform som går att bota med en operation, men sjukhuset som skulle ha kunnat göra den operationen var full. Hon dog med lite över 50.
Eftersom infektionerna stiger med rasande fart pga delta varianten, kommer vi den här novembern att ha en ännu värre situation om inte fler vaccinerar sig.
Du har inte talat om för mig hur du skulle hantera situationen. Att låta resturangägare avgöra om IV platserna blir överfulla eller inte kan väl inte vara ditt allvar???
Men jag svarar gärna på dina frågor:
Covid kommer aldrig att försvinna, men om 80 % är vaccinerade, som i Danmark, blir inte sjukhusen överbelastade längre och man kan leva normalt igen. Det visar sig pga stigande infektioner att 60 % är för lite. Enligt experter behövs det 80 % vaccinerade. Men om alla skulle hantera pandemin som jag gör, skulle covid försvinna.
Att mina råd skulle leda till mer skada än nytta oroar jag mig inte för. Jag säger ju inget annat än det som jag själv gör, t.ex. att låta sig vaccineras, bära FFP2 mask även där som det inte är lag och att vara försiktig. Vilken skada skulle det göra?
Men jag oroar mig att folk följer råden av dom som sprider falskinformationer om covid och vaccinet.
- Redigerat 2021-09-13 18:06 av Condor
Staffan ett svar till dig först.
Som pyttelite säger i #20 så ska det i covidpasset finnas alternativ förutom vaccinerad, att man tillfrisknat från konstaterad sjukdom eller testad. Så även om covidpass införs i sverige i något sammanhang så ska ingen kunna bli utesluten. Eller jo om den inte ens vill testa sig.
För min del så ser jag ingen skillnad på de som haft sjukdomen eller tagit Vaccin eller testat sig.
Det som jag kan bli lack på är om personer som har symptom inte tar hänsyn till andra.
Den där artikeln på svt så har den en hel del förbehåll. Men jag kan förstå att en som haft covid har bättre skydd mot deltavarianten för kroppen kan reagera på ett helt annat sätt när den fått viruset vs vaccinet.
Men sen också har jag för mig att det är en sanning med modifikation när det gäller skyddet. Har för mig att det finns de som haft covid knappt haft några Antikroppar.
Så än så länge finns nog inga enkla svar om de som haft covid också ska ta vaccinet.
.
- Redigerat 2021-09-14 03:39 av annia1
Sen detta tänker jag inte rikta till något speciellt inlägg.
Vem som helst kan läsa (länkar sist) att det finns över 200 olika förkylningsvirus. Vanligast är rhino, men det finns andra bland annat Coronavirus.
Det som skiljer covid19 mot de andra förkylningsvirus som finns är att det är nytt. Det är alltså ingen som har nåt immunförsvar för det, vilket gör att drabbar länder så hårt som det gör.
Sen börjar land efter land hantera covid19 som en förkylning. Kommer inte ihåg om det bara är ett land eller flera som tar bort gratis testning eftersom det nu finns Vaccin.
I danmark tar de bort sina snabbtestställen och de anser inte längre att covid19 är en samhällsfarlig sjukdom. Och det är dit de länder som har bra vaccintäckning kommer gå.
Vet inte hur det var i andra länder i början. Men i sverige så testades bara de som kom till sjukhus. Jag är rätt säker på att det är så det kommer bli igen i sverige för det är inte försvarbart att lägga så mycket resurser på testning när de flesta testas negativt.
När vi fått in rutin på vilka som behöver extra doser (vilket sannolikt är äldre och riskgrupper som det gäller många saker idag) och när, så kommer även sverige se covid 19 bara som en helt vanlig förkylning.
Och tittar man på framtiden, när vi som är med om denna Pandemi pratar om covid så kommer barn fråga vad det är, om det är nåt man kan äta. När man sen förklarar vad det var så kommer barnet svara, jaha den där förkylningen du hade.
Jag har problem med internet så jag kliver av.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rkylning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Osäker på hur första länken funkar, men efter wiki/ står det förkylning så byt ut det konstiga om det inte funkar.
.
#27:
Bäst skyddade är dom som både har haft covid och som är vaccinerade. Jag skulle nog ha vaccinerat mig även om jag skulle ha haft covid.
Du skriver "Det som skiljer covid19 mot de andra förkylningsvirus som finns är att det är nytt."
Den viktigaste skilnaden är att covid inte är ett förkylningsvirus. Det är för det mesta dom som inte tar covid på allvar som brukar att beteckna det som förkylning.
Förkylningsvirusar drabbar endast de övre luftvägarna, ibland även de nedre, medan covid även drabbar hjärta, lever, njurar, tarmar, könsorgan, hjärnan och nervsystemet,