Corona iFokus

Corona

Läst 182 ggr
Condor
3

Ny enkel covid test utvecklades

På Wyss institutet, som tillör harvard universitetet, har forskare utvecklat en ny covid test, som är ungefär lika exakt som en PCR test, men enklare att använda än en snabbtest.

Man behöver bara ett "test kit" som kostar ungefär 15 euro, som man kopplar till en smatphone. Sen spottar man på testgrejen och en timma senare vet man om man är positiv eller negativ. Testen känner också igen vilken virusvariant som det handlar om.

https://wyss.harvard.edu/media-post/misherlock-detecting-covid-19-variants-from-saliva/?q=Biotechnology

Researchers at the Wyss Institute at Harvard University and MIT have created a low-cost, CRISPR-based diagnostic platform that can detect SARS-CoV-2 variants in a patient’s saliva without the need for any additional equipment.
Karmatarerskanise
0

Häftigt

Condor
1

#1:

Frågan är bara, när finns testen tillgänglig för allmänheten?

Karmatarerskanise
0

#2: återstår att se :)
Jag har ingen nytta av dom. Jag håller mig hemma. :)

Condor
1

#3:

Men man måste ju ut ibland för att handla och sköta olika ärenden.

Karmatarerskanise
0

#4: jag tar ju inga test innan jag går till affären.

Condor
1

#5:

Nej, men om man har varit ute och börjar att hosta ett par dagar senare, är det alltid bra att snabbt och enkelt kunna ta reda på om man har covid eller om man bara är förkyld.

Karmatarerskanise
1

#6: för mig spelar det ingen roll. Jag går inte it med symptom ändå.

Condor
1

#7:

Om man bara har en helt vanlig förkylning finns det ju ingen anledning till att isolera sig och hamna i karantän. Man måste ju ut och handla ibland och inte alla har någon som gör det åt en. Sen vill man ju själv veta vad symptomen beror på. Har man covid är det viktigt att få sjukvård och mediciner så tidigt som möjligt, för att förhindra ett svårare förlopp. Har man symptom och vet att det inte är covid, utan bara en förkylning, är det lugnande att veta att inget allvarligt kommer att hända.