Låt bli resandet en lång tid framöver ✈️
Det är ni som reser nu som drar in smittan i Sverige igen så låt bli det så länge vi har en Pandemi. Ta hänsyn och inse att din härliga resa kan kosta andra livet och hälsan. Missförstå mig inte jag missunnar ingen att åka iväg för jag älskar att resa själv men ska vi komma till rätta med det här så bara lägg ner och avboka eventuella framtida resor för nu ökar smittan igen tack vare er som reser ni tar smittan till Sverige.
https://www.expressen.se/ledare/partytripp-eller-familjeresa-vaccinera-er-forst/
Följer en sida för att se hur det ser ut dagligen (med viss eftersläpning förstås). Har varit jätteglad att antalet nya fall legat rätt stadigt under eller runt 100/dag och känt att nu går det åt rätt håll.
Sedan några dagar sedan har nu den siffran ökat drastiskt. Onsdag och torsdag åtminstone så låg den siffran på över 500 nya fall per dag och igår landade siffran på strax över 450 nya fall. Så tyvärr stiger det igen och det är tydligt.
Var över till Norge den 19 och kommer åka tillbaka när jag får semester första veckan i Augusti.
De har stenhård koll på gränsen. Där finns både militär och polis som kollar alla som åker över gränsen.
#2: Visserligen kan de kolla folk och deras papper vid gränsen - men de ser naturligtvis inte eventuell smitta. Dels så mörkar folk sina symtom "Det gör ju inget, jag har bara lite ont i halsen", dels så kan man ha smitta utan att känna av det.
Kontroll vid gränsen är naturligtvis bra men ökat resande ökar smittorisken, det är ett faktum.
Jag håller med TS, måste ni inte resa så låt bli!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2 Vet att Norge har stenhård koll vilket är bra och när det kommer till just dig som jobbar/jobbat med Corona patienter så är du en av dom som vet att resa så smitt säkert som det bara går, du har kunskap, insikt och hänsyn men tyvärr har inte alla det i sig och så sprids smittan.
#3 Det där är riktigt skrämmande att det finns dom som mörkar sina symtom, man vill liksom inte tro att folk gör så men det finns alla typer och alla varianter som ingen känsla alls har för vilket allvar det här kan utgöra. Resa just nu önskar jag och hoppas att folk tänker om men visst längtar vi ut så är det, jag gör som så många andra efter den isolering vi levt med så länge.
Jag är fullvaccinerad och hade fina planer och fyra bokade resor framför mig i Augusti och September men jag bokade av snabbt när jag såg hur det började sprida sig i Europa men även här i vårt land så det får vänta på sig tills läget blir stabilare.
Resa ska vi och vi ska njuta av livet men just nu önskar man verkligen att folk tänker efter ordentligt innan dom ger sig iväg 😎
Jag skulle aldrig åka någonstans om jag hade minsta lilla symptom.