Corona iFokus

Corona

Etikettvaccin
Läst 399 ggr
Grodan
0

Väljer du vaccin?

Det sägs att vaccinet a får man biverkningar av och vaccinet b och d är bättre val… tror du på detta? Väljer du bort Vaccin a om du kan?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Maria
1

Aldrig i livet. Jag har inga synpunkter på vilket Vaccin jag fick. Jag är vaccinerad en gång. Jag har dessutom inte tillräckligt med kunskap för att kunna bedöma.

/Maria

• Redigerat 2021-06-07 16:06 av Maria
Grodan
0

#1 Vilket Vaccin fick du då, om jag får fråga?

Maria
1

#2 Pfizer tror jag det var.

/Maria

Grodan
0

#3 Någon reaktion?

Maria
0

#4 Nej ingen reaktion alls. Det kan ju variera från människa till människa så det säger ju egentligen inget.

/Maria

johan
0

Har inte hört talas om någon som får välja som om det vore en meny. Om du inte har något särskilda skäl till det ena eller andra får du något det som man anser är bäst för din åldersgrupp.

Jag fick och Pfizer. Inte heller någon reaktion trots att jag allergisk mot fisk- och skaldjur. Däremot tyckte dom att jag skulle sitta kvar en lite längre stund för säkerhets skull.

Åker du bil är det större risk att du dör på vägen till vaccinationen än av vaccinationen, om man nu ska använda data från verkligheten som ett sätt att bedöma vad som är farligt eller inte.

Mvh // Johan

Maria
0

#3 Är du inte mer rädd för att åka på Corona?

/Maria

Åsa S
0

Pfizer fick jag, här i stockholm får man inte välja, man ser efteråt på vaccinationskortet vad man fått. Enda biverkningen jag fick var att jag fick ont och blev väldigt stel i axeln dagen efter men det gick över efter ytterligare en dag.

Grodan
1

#6 Det beror ju på vart man vaccinerar sig. De har olika Vaccin. Jag bor 3 mil från vaccinationsställen, kan välja mellan 3 orter, privat eller kommunalt/statligt.

Grodan
0

#7 Nope, inte ett dugg faktiskt. Men jag ska vaccinera mig, absolut.

Caeli
0

#9: Tror att det skiljer från dag till dag vilket Vaccin som ges. Helt beroende på tillgång.

Grodan
0

#11 kanske men den senaste veckan jag tittat på olika ställen här i mitt område så har flera privata Moderna och statliga/kommunala Pfizer.

Fick höra nu att värre biverkingar får de som har haft corona.
Så nu blev det + - noll… man kan vaccinera sig med vad som, så märker du… typ…

Niklas
1

Jag tar första bästa jag erbjuds. Vilket som helst är bättre än inget, utan minsta tvekan.

För min del blev det Pfizer i första sprutan. Gissar att det kommer att vara det i andra också.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2021-06-08 11:16 av Niklas
Pyttelite
2

#12: Jag tycker inte att du ska lyssna på vad random folk säger.

Bara för A och B som har haft Corona får biverkningar innebär det inte att det finns en förhöjd risk för biverkningar överhuvudtaget bland de som vaccineras och haft Corona.

Det fungerar inte så.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Grodan
1

#14 Vet inte om det är såå random… någon som haft corona fick rådet av sjukvården att vänta 4 månader innan vaccinering för mindre risk för biverkningar (samt ev någon annan anledning som t e x full effect av vaccin)

Jag har i a f bokat tid nu. En fredag. Så att jag kan vara hur hängig som helst hela helgen, men arbetssam på måndagen.
Valde inte, men tror det blir Pfizer.

• Redigerat 2021-06-08 11:42 av Grodan
Condor
1

Jag ville ha ett mRNA Vaccin, dvs. antingen Pfizer eller Moderna. Här i Österrike fick man egentligen heller inte välja Vaccin, men man fick välja var man låter vaccinera sig och eftersom man bokade tid för båda sprutorna samtidigt, kunde man pga avståndet mellan vaccinationerna se om det vaccineras med ett mRNA Vaccin eller med ett vectorvaccin. För mig blev det Pfizer och om 2 dagar får jag spruta nr.2.

Jag är glad att även min sambo fick Pfizer, för annars skulle jag vara jätteorolig, för att läkaren stack sprutan i ett blodkärl. Det antas ju att blodpropparna i hjärnan som förekommer med Astra orsakas pga att vectorviruset innehåller ett protein som liknar ett protein i blodplättarna och antikropparna aktiverar blodplättarna. Hamnar dessa aktiverade blodplättar i ett blodkärl, kan det leda till blodproppar i hjärnan.

Pyttelite
1

#15: Du vet inte om någons sjukdomsbild eller vad någon sagt till 1177.

Du vet heller inte vad 1177 ordagrant sa till någon så du kan betrakta det som kuriosa och har inte med din vaccinering att göra eller med att de som har haft Corona får värre biverkningar än andra.

Visst kan det vara så men det du nämner är inte tillräckliga bevis för det.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-06-08 12:21 av Pyttelite
Scorpio97
0

Jag har fått en spruta av Pfizer. Fick båda mina tider bokade och skickade till mig i ett brev, så jag kunde inte påverka genom att tex boka på ett särskilt ställe eller dylikt. Jag fick reda på vilket Vaccin det var precis innan sticket.
Mellan Pfizer och Moderna tyckte jag båda kändes lika bra och hade alltså inte valt det ena framför det andra. Astra Zenecas rekommenderas inte till min åldersgrupp så jag kände mig säker på att inte få det. Om det fortfarande hade getts hade jag nog känt mig lite mer orolig för biverkningar och hellre tagit någon av dom andra två, men jag hade nog ändå litat tillräckligt mycket på sjukvården att jag hade tagit det som erbjöds.

//Jessie

Niklas
1

#18: Så resonerar jag också, att de som jobbar med det måste under alla omständigheter veta bättre än jag.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Urskog]
3

Jo jag hade vart lite petig med vilket Vaccin jag fick och hade det vart så att inte Astra Zenecas Vaccin plockats bort ur min grupp så hade jag snällt och vänligt på plats tackat nej och bett dom skicka räkningen och önskat personalen en fin dag.

Nu fick jag Pfizers och känner mig nöjd vilket jag också hade gjort med Modernas men jo nog är jag lite knusslig och petig allt vad gäller val av Vaccin och det ska vi vara men tack och lov så har man nu upptäckt vilka grupper som ska ha vilket Vaccin och vilka inte så en viss tillit kan vi ha men vi ska så klart vara uppmärksamma hela vägen på det här och följa utvecklingen.

MarHai
0

#6: Är det risk för biverkningar om man är fisk- och skaldjursallergiker? Har inte hört något om det. Sambon är det och vi ska vaccinera oss om en vecka.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

johan
0

#21: det är viss förhöjd risk om du fått en snabb allergisk reaktion från födoämnen. Jag vet inte på vilket sätt eller nivå, men dom rekommenderade mig att ta Vaccin på en anläggning som var ”allergi-redo” samt att vänta kvar längre än 15 minuter.

Jag ska ta min andra dos på onsdag.

Mvh // Johan

Condor
1

#22:

Här där jag blev vaccinerad fick dom som inte hade allergier bara vänta i 15 minuter efter sprutan. Dom med allergier fick vänta i 30 minuter och förstås var röda korset samt läkare i beredskap. Ingenting kan hända.

johan
1

#23: Precis. Samma för mig.

Mvh // Johan

Grodan
1

Jag funderade på att lägga mig på golvet och se vad som skulle hända när jag satt i det där 15-min vänta-rummet… men ville inte inte vara synlig, så höll mig osynlig

Draken
0

Fick Astra Zeneca som första, och moderna som andra. Det var aldrig ens en fråga om jag ville ha Astra som andra.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis