Kan min chef tvinga mig?
Hej,
Vet inte om detta är rätt forum, men skulle behöva lite råd.
Jag jobbar på ett företag som har 50 anställda. Det finns två kontor och en fabrik. Nu har alla förutom 5 personer i fabriken fått konstaterad Corona och ligger hemma. De 5 personer som inte har uppvisat några symptom har jobbat tätt ihop med de andra.
Nu kräver min chef att jag som arbetar på ett utav kontoren ska komma och hjälpa till i fabriken och arbeta med de andra anställda.
Jag har svarat henne att jag absolut kan hjälpa till, men att det inte känns helt säkert då det är en stor risk att jag också blir smittad.
Då tycker hon att jag är fruktansvärt respektlös och att man ställer upp i såna här situationer. Jag är inte rädd för att bli smittad själv, men jag bor ihop med två personer i riskgrupp.
Det känns så himla orättvist att jag som isolerar mig helt och hållet och inte haft Corona ska åka dit och med störta sannolikhet bli smittad.
Kan min chef begära detta?
#0: Det är inte du, utan din chef som är respektlös, i detta fall. Man läser dagligen att smittan sprider sej, Sverige har den största smitt spridningen i Europa. Om du inte kan prata med henne och få henne att förstå situationen så kontakta facket. Du ska absolut inte utsätta dej för risken att bli smittad.
Helt respektlöst av din chef! De 5 som jobbar kvar borde omedelbart ta ett PCR-test för att se om de är smittade. De kan hinna smitta ner hur många som helst utan att ha symptom.
- Redigerat 2021-04-28 09:42 av Sindri
Jag håller med övriga. Chefen kan väl själv ta risken i stället.
Det är bara att säga nej och förklara att du inte under några omständigheter tänker riskera din familjs liv.
Du kanske ska höra med facket?
Min gissning är i alla fall att arbetsgivaren kan kräva detta, även om det verkar väldigt omoraliskt. Rätta mig gärna om jag har fel.
#5: Jag tror att arbetsgivaren i viss mån kan "beordra ut" sina anställda på övertid eller ,som i ditt fall, flytta dem till annan avdelning inom företaget.
Men det låter konstigt att just du som inte har haft viruset ( och inte är vaccinerad misstänker jag ?) skall gå till en "avdelning" där du med största sannolikhet kan bli smittad.
Finns det ingen annan på något av kontoren som kan gå över, som kanske har haft viruset eller är vaccinerad ?
Jag skulle nog också kolla med facket.
Nej detta kan omöjligen vara okej, jag kan inte hur sånt med jobb fungerar men någon ovanför nämnde facket, försök att höra av dig till dem
Det här låter helt vansinne och som skrivits ovan ta kontakt med facket dom bör veta vad som gäller. Hade det vart jag hade jag vägrat men frågan är om arbetsgivaren då kan se det som arbetsvägran och vilka konsekvenser det kan ge med uppsägning och sånt.
Ser vi på hur det ser ut med smittrisk, riskgrupper med mera så finns en stor risk att du blir smittad och smittar ner dom i riskgrupp som du bor med och här borde det finnas något som stödjer att du inte ska gå ut i fabriken och jobba.
Idag uppmanas vi från myndigheter att undvika många olika situationer och det bör väl gälla inom yrken också så ta upp med med facket/skyddsombud så du får reda på riktigt vad som gäller.
Svår sits du hamnat i, hoppas det löser sig för dig.
#8: Risken är att arbetsgivaren ser det som arbetsvägran, och kan då avskeda den anställde med omedelbar verkan. Kan tyckas hårt, men så fungerar det tyvärr på många ställen.
#0:
Det här är saker som du borde tala med din fackförening med. Det är nog en svår fråga, till och med för en jurist. Men fackföreningen kan ge dig råd hur du ska göra.
Om det är så ont om personal, tvivlar jag på att din arbetsgivare kastar ut dig, i alla fall inte nu. Men jag skulle i alla fall försöka att förklara att du bor ihop med 2 personer i riskgrupp och att du inte vill riskera deras liv.

Vad har man gjort för att hindra mer smitta på arbetsplatsen? Tagit in extra/utökat städning och rengjort ytor? Har ni möjlighet att få munskydd/ visir? Handsprit och goda möjligheter att tvätta händer? Lätt att hålla avstånd i alla situationer?
Som arbetsgivare ska man ju göra risk- och konsekvensanalys och ha en tydlig handlingsplan om hur undvika eller minimera riskerna.
Så mitt råd blir också, ta hjälp av facket!
#0: Vad står det i din arbetsbeskrivning att ditt jobb är?