Min hemstad stängs ner helt .
Satt och läste på aftonmbladet och hittade en artikel om min hemstad, Bodö i Nord Norge, den stängdes ner natten till idag helt och hållet.
Det enda som är öppet är mataffärena och endast för att hämta beställda varor.
https://sverigesradio.se/artikel/hardare-restriktioner-i-norge-bodo-stangs-ned
Pratade med min mor igår och hon berättade att det är ca 130 smittade med den Sydafrikanska mutationen, vad de vet om. Kan vara fler också.
Det är ganska många eftersom det bor bara drygt 55 500 invånare i Bodö.
- Redigerat 2021-03-13 12:36 av Draken
Ja det är allvarligt. Hoppas att din mor slipper smittan.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jo min mor är inte vaccinerad än, men min far har fått båda sprutorna. De är ganska less på att sitta instängda
#2: Det kan jag förstå och den oro de måste känna när fallen bara ökar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jo de är oroliga, mina yngre syskon bor kvar i Bodö och de har barn. Brorsan har dessutom småbarn, så de är riktigt orolig för dem.
Min by kommer nog snart att bli nedstängd också. Jag bor i en by med 4.000 invånare och vi har för tillfället 60 positiv testade och hade över 30 positivt testade på en enda dag. Vi har ett cluster i fabriken som nu sprider ut sig i byn. Borgmästaren skickade post till invånarna och talade om att om siffrorna inte sjunker, blir byn isolerad.
Det skulle betyda att man bara får lämna byn med en negativ test, men regeringen har just tagit beslut om en ny lag om möjliggör att man inte får lämna byn alls, inte ens med negativ test.
Här är läget just dramatiskt. Runt 90 % av nyinfektionerna i Österrike orsakas av de nya mutationerna. Det finns fler svåra förlopp och patienterna hamnar tidigare på sjukhus, Dessutom blir patienterna som hamnar på intensivvård yngre och yngre.
Ett exempel är en FPÖ politiker (Haimbucher), som fick symptom. Han är bara 43 år gammal. Han gick till läkaren som tyckte att han borde låta testa sig. Redan nästa dag låg han med respirator på intensivvården.
Även yngre drabbas mer av smittning. Mest nysmittade har vi bland barn under 15 och på plats 2 kommer barnen över 15.
I Wien är intensivvårdplatserna fulla och operationer blir uppskjutna.
Det här är resultatet av coronademonstrationer, coronapartys och en regering som inte hör på experter och som är helt hjälplösa att hantera krisen.
#5: Det är skrämmande vilken ökning det verkar vara lite varstanns just nu. Hoppas att vi snart blir kvitt eländet och kan återgå till ett någorlunda normalt liv.
#6:
Här i Österrike kommer vi i alla fall aldrig att bli av med eländet. Den här helgen har det anmälts 100 demonstationer i Wien.
Folk är inte tillräckligt intelligenta för att klara av pandemin. Vi är nära en ny lockdown och de som demonstrerar mot restriktioner är ansvariga för detta. Men insikten saknas.