Alla borde använda munskydd
”Om alla svenskar börjar bära munskydd skulle vi kanske kunna minska smittspridningen med tio till femton procent, säger han.”
#1: Precis!
Såg det där och det vore bra om man hade infört munskydd obligatoriskt för alla men FHM ansåg vi skulle inte klara av att hålla distansen om vi hade munskydd för då skulle vi inte lyssna till dom rekommendationerna.
Dumt som om folk inte klarar av att gå och tugga tuggummi samtidigt. Håller med Britton att alla borde bära det i affärer och offentliga platser, väl talat 👍🏻
#3: Tyvärr verkar människan (tydligen extra mycket i detta land) vara oförmögen att göra flera saker samtidigt (om ens en enda) för att stoppa denna smittspridning…. Det är "jobbigt" och dom vill leva på som vanligt…
Gäller givetvis inte alla, men tyvärr är det ju ett faktum att detta gäller väldigt många. :(
Länder som t ex Spanien har haft munskyddskrav nästan ett år nu och till vilken nytta? Spanien är ett av Europas hårdast drabbade länder.
"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"
#5:
Nu ska man inte glömma att Spanien var landet efter Italien som överraskades av covid och restriktionerna kom för sent. Spanien har massor av turister och folk där bor mycket tätate än i Sverige.
Spanien har 5 ggr mer invånare än Sverige. För tillfället är 7 dagars medelvärdet nysmittade per dag i Spanien 9.000 personer och i Sverige 3.500 personer. I relation till antalet invånare har Spanien mycket bättre siffror än Sverige.
Självklart bör alla använda munskydd.
Det här med munskydd är ett förbaskat dilemma och det har tycker jag blivit ett munskyddsträsk.
Några som vi glömmer i jakten på att munskydd ska bäras är personer som har svårt med andningen och även personer som lider av panik som kan få svårt att andas om dom bär dom här maskerna på sig rent psykologiskt.
Om nu det införs en lag eller en rekommendation om att alla ska bära dom i alla lägen , vad händer med dom som inte klarar av det här rent fysiskt men även psykiskt ? har man ens tänkt på dom ?
Personligen tycker jag det är lätt att säga vi alla ska ha dom punkt men det är lätt för mig att säga som inte har andningssvårigheter eller grips av panik så vad gör vi med alla dom som faktiskt av olika orsaker inte klarar av att bära munskydd.
Sociala medier ni vet dom älskar att hata och snart är dom i sina drev igång och hackar och hatar på dom som inte kan klara av att av olika orsaker inte kunna bära munskydd på allmänna platser och dom får höra att dom är minsann smittspridare för dom inte kan använda skydd.
- Redigerat 2021-02-26 17:54 av [Månglädje]
#8:
Att bära vanliga munskydd är ingenting som är svårt att klara av och hindrar inte andningen. Det är ingenting som man måste bära i alla lägen, utan bara där som människor samlas inomhus, t.ex. i affärer, läkarmottagningar osv. eller utmhus, där man inte kan hålla avstånd, t.ex. fotbollsmatcher eller andra föranstaltningar.
Här i Österrike har vi plikt att bära FFP2 mask. Det går jag med på att det för somliga kan var jobbigt. Men man känner sig säkrare och jag bär den också där som jag inte måste bära den. T.ex. när jag handlade på Mariahilfer Straße i Wien och gatorna var fulla med folk. Men folk som lider av sjukdomar som t.ex. astma, får ändå ett läkarintyg att de inte behöver bära mask.
För mig är det ett bra träning. Kroppen reagerar som den reageraqr när man lever högt uppe i bergen, där luften är tunn. Kroppen bildar mer av hormonet Erythropoetin, som stimulerar bildningen av fler röda blodkroppar, som transporterar syre till cellerna i kroppen. Dessutom leder hormonet till ett högre uttryck av de gener som utttycker en tillväxtfaktor som stimulerar bildningen av nya blodkärl. Med andra ord, får jag bättre kondition och om jag skulle få corona fungerar cellernas försörjningen med syre bättre.
Munskydd används i asiatiska länder och de har bättre siffror generellt. Självklart ska man ha munskydd när man går ut, helst andningsmask med FFP2 filter.
Sveriges experter har verkligen chockat mig med sin naivitet sedan början av den här pandemin.
#9: Att bära vanliga munskydd är ingenting som är svårt att klara av och hindrar inte andningen.
Condor det finns personer med olika former av andningsbesvär som har svårt med munskydden sen även personer som grips av panik, vet inte om det kan kallas för klaustrofobi vad gäller munskydden men rädslan för instängdhet kan för en del vara oerhört svårt psykiskt.
Personligen är jag helt för munskydd och tycker det ska användas betydligt mer än det gör men låt oss säga att det blir obligatoriskt globalt så finns många som inte skulle klara av det inte ens en kort liten stund så undantag måste självklart finnas för dom som av medicinska skäl inte kan bära dom.
Möjligt är att kanske visir är bättre för dom som inte fixar det här med munskydd, det där har jag så lite koll på men tanken slår mig kan dom möjligen känna sig mindre instängda i ett visir 🤔
- Redigerat 2021-02-28 16:27 av [Månglädje]
#11:
Du kanske missade att jag skrev:
"Men folk som lider av sjukdomar som t.ex. astma, får ändå ett läkarintyg att de inte behöver bära mask."
Vi andra ska bära munskydd eller FFP2 mask för att skydda dom som har problem att bära mask.
#12: Ja läste för snabbt så dom raderna missade jag, sorry Condor jag börjar bli gammal 🤣