California variant CAL.20C
Nu finns det ytterligare en variant, den har hittats i california. Dom skriver mest om los angeles. Så är väl där den finns mest antar jag.
Med tanke på den brittiska varianten så började dom kolla för att se om den fanns där. Osäker på om dom hittade den, men dom hittade en egen variant. Som fått benämningen CAL.20C
I södra california så är ca 50% av alla nykonstaterade fall i januari deras egen variant.
Det finns en sak som är gemensamt med de andra varianterna. Att grupper som tidigare klarat sig bra nu drabbas. I södra california så är det de hemlösa. De har tidigare klarat sig bra. Men mellan 30 nov - 31 dec så ökade fallen i den gruppen med 66%. Var ögonöppnare att nåt mer smittsamt fanns där.
En annan grupp som är hårt drabbad (dock inte oväntat) fattig arbetsklass.
De undersöker nu samma saker som man gör med de andra. Hur mycket mer smittsam den är, om dödligheten är högre och hur vaccinen fungerar mot den.
.
- Redigerat 2021-02-01 01:03 av annia1
Hmm, undrar hur många fler varianter det finns där ute egentligen.
- Redigerat 2021-02-01 12:08 av Condor
Jag läste just att man i Brasilien har man upptäckt flera fall där drabbade har blivit inficerade med 2 olika virusvarianter samtidigt:
https://www.heute.at/s/leute-mit-zwei-virus-varianten-gleichzeitig-infiziert-100125624
De hade den brasilianska varianten B 1.1.48 plus en variant som jag aldrig har läst om, P.1.91.
Det verkar som om mutationerna tar fart. Undrar om vaccinerna som finns nu kommer att ha effekt?