Corona iFokus

Corona

Etiketterskyddsåtgärderinformationerfarenheter
Läst 71 ggr
Carmarino
1

Äldreförnedringens år 2020

Jan Scherman på News 55 har skrivit en lång artikel om hur äldre behandlades under coronaåret 2020. Läs gärna hela för det står mycket intressant i den.

Mina tankar har fastnat i mitten av mars 2020. Det var då det saknades skyddsutrustning på vart och vartannat äldreboende. Säkerhetsföreskrifter nådde inte ut, eller kunde inte förstås av den timanställda personalen. Invandrare, som slitit hårt och räddat äldrevården, men inte fått språkundervisning, utbildning eller fasta jobb. Tänker på att skyddsutrustning skickats till värmeverk, eldats upp och blivit husvärme.

De äldre fick stå i den frontlinje där man i krig placerar kanonmaten så att arméns viktigare soldater sedan kan vinna terräng. De äldre dog på ackord i Covid-19. Alltmedan vårsolen tittade fram och dagarna blev längre. De äldre, som inte drabbades, uppmanades spela krocket för att bryta hemmaisoleringen.

Jag är rädd för att vårt samhället kommer att glömma hur allt detta började – äldreförnedringens år 2020.

https://news55.se/erfarna-tankar/artiklar/darfor-far-vi-inte-glomma-2020/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Det är lätt att glömma. Jag vet själv. Tänker ofta på Lill Lindfors, som i en berömd sketch glömmer namn. När hon kontaktar hjärnkontoret har minnesarbetarna tagit rast. Namnglömskan är förtretlig, men inte mer än så. Värre är det med samhällets minnesförluster. Samtidsminnet är farligt kort.
Sindri
0

Äldreförnedringen började långt tidigare, men i år blev det extra synligt - och medialt!

Draken
0

#1: Håller med helt och hållet.

Det är tragiskt att de äldre skall förnedras och behandlas så fruktansvärt illa som de gör. Det är de äldre som har byggt upp vårat land och vår välfärd, men de får inte själva ta del av den lilla välfärd som finns kvar, nej de är gamla och skall dö snart ändå, så varför skall de ta upp platser på sjukhus eller boenden 🤬

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-01-04 14:49 av Draken
Carmarino
0

Tyvärr har News55 gömt artikeln bakom betalvägg långt efteråt. Den var öppen i början så jag trodde att den skulle fortsätta vara det. Irriterande när de gör det i efterhand. 😠

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ