Flockimmunitet kräver inte 100 procent vaccinering
Oro för att inte alla ska låta vaccinera sig syns i diskussioner på många håll. Av olika anledningar kommer inte hela befolkningen att vaccinera sig. En del tål inte vaccin, andra har redan antikroppar och ytterligare några är räddare för vaccinet än för sjukdomen.
Flockimmunitet kan man nå utan att alla i Sverige vaccinerar sig eller har Antikroppar. Det går inte att säga exakt hur många som måste vara immuna, men runt 60 procent av befolkningen har jag sett nämnas på flera håll.
Flockimmunitet betyder inte att ingen kommer att bli smittad. Det betyder att smittan inte kommer att spridas fritt. Om en person utan Antikroppar träffar någon med Covid-19 kan hon eller han bli smittad. Flockimmunitet gör att det blir betydligt svårare för människor med sjukdomen att smitta vidare.
» När uppnår vi egentligen Flockimmunitet? | | forskning.se
[Foto av Mitchell Luo på Unsplash]
Jag är rädd för att det är alldeles för många som inte vill vaccinera sig. Har snurrat runt på diverse Facebook sidor i flera dagar nu och lagt märke till hur otroligt många det är som tror att vaccinet kommer att ändra på vårt DNA och många är dom som tror att "den djupa staten" har planterat in chips i vaccinet för att kontrollera oss osv. Det är så många som verkligen tror på det allt det där, att det riktigt är skrämmande och allt tack vare okunskap och en massa fejkade historier som sprids ut. Själv börjar jag tvivla på att mänskligheten inte är intelligent nog för att kunna lösa det här problemet, den här pandemin. Några intelligenta och kloka människor finns det förstås där ute, men den stora massan är helt enkelt för dum.
#1: Hahahaha va?! Planterat in chip för att kontrollera oss? Det låter som att vi lever i en sci-fi film det du beskriver! Det var roligt, tack för ett gott skratt! Kan även tillägga att som en del i denna värld skiter jag i om staten vill kontrollera mig, så länge jag, mina barn och min familj kan leva ett gott och coronsfritt liv ;)
#1:
De okunniga tror att just ett mRNA Vaccin ändrar på vår DNA utan att tänka på att "vanliga" Vaccin innehåller hela virusets DNA. Eftersom ett mRNA Vaccin bara innehåller ett par sekvenser av virusets DNA ska det plötsligt vara farligare än hela virusets DNA………. tror dom……
RNA sekvenserna hamnar inte i cellkärnan, där vi har vår DNA och kan därför inte byggas in i vår DNA. Däremot kan ett helt virus i sällsynta fall lyckas att bygga in sitt DNA i vår DNA (t.ex. om man smittas med covid). Genom tiderna under evolutionen har det hänt så ofta att vi har flera % virus DNA inbyggd i vår DNA.
#2:
Vi har ett par av dessa "snillar" här på iFokus. Jag har försökt att förklara och argumentera, men de är så hjärntvättade av dom som hävdar att världen styrs av utomjordiska rymdödlor (t.ex. David Icke), att dom inte är mottagliga för argument. Därför brukar jag nuförtiden ofta driva med dom i stället.
#1: Det är bland annat därför den här sajten finns.
Jag tror du gör klokt i att inte hänga på sajter där vaccinmotståndarna klumpar ihop sig. Det gör ingen nytta.
Även om man har Antikroppar så varar väl inte de heller för evigt om jag förstått det rätt? Precis som vaccinet så avtar väl effekten med tiden, så man måste förnya skyddet efter ett tag?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6: Jag tror att det är så att kroppen slutar producera Antikroppar efter ett tag, hur länge är oklart.
#6:
Så som jag har förstått det, om jag förstått det rätt:
Om tillräckligt många skulle vaccinera sig, alltså så många att man får ihop en Flockimmunitet, så blir det svårt för viruset att hitta en värd och hittar viruset ingen värd försvinner det med tiden och då skulle det förstås inte göra någonting om antikropparna också försvinner ur kroppen. I så fall skulle man inte behöva förnya skyddet. Men om tillräckligt många inte vaccinerar sig, så kan man heller inte utrota viruset och då måste man nog som du säger förnya skyddet med jämna mellanrum. Så allt hänger på hur många som verkligen vaccinerar sig, men nya utbrott från djur kan förstås ske och nya varianter kan också uppstå (vad som vi lärt oss genom historian att brukar ske) som man sen måste utveckla Vaccin mot.
#5: Nej det gör verkligen ingen nytta att hänga på såna sajter. Kom just till den insikten jag med. Allt som jag skriver där blir ändå bara raderat och just av dem som gapar högst om yttrandefriheten. Är glad att iFokus finns 😊
#9: 🙂 Här är det andra sidan som tycker att vi är fascister och censorer som hindrar yttrandefrihet i stället.
#8: Tänkte mest på att Niklas skrev att de som hade Antikroppar inte tyckte de behövde vaccinera sig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Angående tiden som man har anitkroppar så vet man tills nu att man minst har dom i 3-4 månader, men jag läste idag att en känd virolog anser att det är möjligt att man har dessa upp till 2 år. Kroppen har dock också T-cellernas minne om man smittas igen, så man har i alla fall ett bättre immunförsvar och ett mindre svårt förlopp vid smittning över längre tid.
Om vi vill utrota viruset tror jag att i alla fall över 90 % måste vaccinera sig. Om t.ex. bara hälften vaccinerar sig, har vi restriktioner över längre tid. Viruset kommer att mutera i otaliga former och sen har vi samma situation som med influensan, att vi varje säsong behöver ett nytt Vaccin för den nya mutationen. Kanske det till och med muterar fram en variant som är ännu dödligare?
Vi kan nog utrota viruset om alla hjälper till. Men tyvärr lever en allt för stor del av människorna i en galen fantasivärld, där man får mikrochips inplanterade med vaccinet och allt organiseras av utomjordiska reptiloider som förslavar mänskligheten. Om vi inte lyckas utrota viruset beror det på människornas dumhet, som enligt Einstein är oändlig.
#11:
De som har haft smittan har nog ett skydd i flera månader, men jag läste att någon expert rekommenderade att ändå låta vaccinera sig. Somliga har ju fått covid 2 ggr. så det är nog ganska individuellt hur länge man har Antikroppar. Det skulle kunna bero på vilket förlopp man har. Vem som bara kommer i kontakt med en liten virusmängd, som kanske T-cellerna kan bekämpa, bildar nog mindre Antikroppar än vem som blev riktigt sjuk.
Med virusar är det precis som med allergier. Jo oftare du kommer i kontakt med ett allergen, ju häftigare reagerar immunförsvaret. Vaccinet ger man i 2 doser. 10 dagar efter den första dosen har man ett svagt skydd, men 95 % har man först en vecka efter den andra dosen. Ofta uppträder efter den andra vaccinationen starkare biverkningar. Där ser man att immunsystemet reagerar starkare efter den andra kontakten., för att det redan har lärt.
Immunförsvaret av dom som har haft covid har nog lärt en hel del, men man vet inte hur mycket det har lärt och hur länge det behålls i minnet.
#10: Men det mesta som dom skriver här på iFokus får ju ändå stå kvar. Själv kallar jag det för yttrandefrihet och inte för censur.
#14: Vi försöker så långt det är rimligt låta ”galenskaper” stå kvar, men bemöta dem. Jag vet inte om vi kommer att kunna göra det hur länge som helst. Det tar mycket av min tid som jag hellre skulle vilja lägga på andra saker på iFokus.
Jag har haft viruset nyligen och jag har nog Antikroppar en bit in på nästa år, men jag tvekar inte en sekund med att låta vaccinera mig.
Min mor hade corona i april eller maj, gjorde ett nytt antikroppstest i december o hade fortfarande Antikroppar.
Jag läste häromdagen om en ny undersökning som visar att vem som har haft Corona har ett skydd för 3-4 månader. Efter 8-9 månader har man fortfarande kvar 50 % av skyddet.
Enligt vad jag sett kan immuniteten vara ännu längre.
#19:
Det är nog ganska individuellt. En del av dom som var sjuka bildade inga Antikroppar alls. Även om antikropparna försvinner om t.ex. 6 månader så kvarstår T-cellernas minne säket i flera år. Det är inte samma immunitet som antikropparna ger, men imunförsvatet kan snabbare bilda nya Antikroppar, så att det inte blir samma svåra förlopp om man smittas på nytt.
Okej.