Vilket vaccin?
Ni som är så kloka att låta vaccinera er, vilket Vaccin kommer ni att välja? Själv tenderar jag till Biontech/Pfizer vaccinet, för ett mRNA Vaccin är säkrare än ett Vaccin som innehåller levande virusmaterial och man behöver inga tillsatser som kvicksilver eller squalen.
Nackdelen är förstås att man inte kan gå till sin läkare för att få vaccinet, för det måste lagras med 80 minusgrader. Man måste gå till något centrum som massvaccinerar och ställa sig i kö, kanske i flera timmar. Man riskerar att bli smittad. Kanske ändå bättre att ta ett Vaccin som ens läkare kan ge?
#0: Jag är inte säker på att man kan välja själv.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1:
I Österrike är det kanske lättare. Under förutsättningen att flera vacciner är tillgängliga, förklarar man för sin läkare varför man just vill ha det här vaccinet och inget annat. Om läkaren inte har några invändningar och man inte väljer någonting som inte betalas av sjukförsäkringskassan, får man nästan alltid vad man vill ha.
Vaccin som inte betalas av sjukförsäkringskassan, t.ex. influensavaccinet, måste man ändå själv köpa på apoteket och sen gå till läkaren med det.
Covid vaccinet kommer att betalas av sjukförsäkringskassan, men frågan är vad som just är tillgängligt och hur det delas upp.
Visste inte att Sverige tar in olika sorter
Jag kommer ta vad som erbjuds.
/Maria
#3:
Det går nog knappast att vaccinera snabbt om man bara köper från ett företag.
EU har beställt 200 miljoner doser från Biontech/Pfizer med option till vidare 100 miljoner doser, men det kommer att ta månader tills alla är tillverkade och levererade. Dessa delas upp bland länderna. Österrike får som första leverans i December bara 10.000 doser. I Januari får vi 200.000 doser och det räcker bara för sjukvårdspersonal och högriskgrupper.
Den tredje leveransen får vi från Astra Zeneca och det blir 2 miljoner doser och vidare 900.000 från Biontech/Pfizer som levereras fram till mars. Då börjar man ungefär i Mars att vaccinera alla över 65 år, lärare, poliser osv.
Det kommer nog att ta till ungefär Augusti tills alla här kan bli vaccinerade. Jag antar att Sverige också kommer att köpa från olika tillverkare. Annars tar det ju över ett år tills alla kan få vaccinet.
#5: I Sverige fungerar det olika än i Österrike.
Vad jag vet så kommer man inte få välja i sverige utan man får ta det som finns på den ort där man bor. Dom vet ju inte idag vilka vacciner som kommer komma och när. Så man kan helt enkelt inte välja eftersom man inte ens vet om det kommer finnas.
Det kommer inte bli nån massvacinering i det avseendet som du condor skriver om i 0. Utan allt kommer ske via sjukvården. Sen hur dom lägger upp det är en annan sak. Också vad jag vet så kommer vaccinet vara gratis för alla.
Det jag läst när det gäller vaccineringen. Så nu i första omgången de som bor på äldreboende eller har hemtjänst (som är de första att vaccineras) där kommer de flesta regioner ta kontakt med dom personerna och dom kommer bli vaccinerade hemma hos sig.
Osäker när det gäller de som hör till andra riskgrupper.
Sen när vi andra kommer få Vaccin så verkar det som vi själva kommer få beställa tid för det då det är frivilligt. Det senaste jag läst så får man hålla koll på 1177 på den del som hör till sin region för att få info om vaccinering på sin ort.
Jo, vi kommer få Vaccin från åtminstone tre olika. Först är det ju pfizer som vi nu börjat få ifrån.
Sen i början av januari räknar dom med att vaccinet från moderna kommer bli godkänt så då kommer vi även börja få ifrån dom.
Sen har vi även avtal med astra, men vet inte när det beräknas börja komma ifrån dom. Osäker på om det avtalet också är via eu eller om det är nåt som vi själva tecknat.
Sen finns det andra vacciner som är på gång, men vet inte om vi har avtal med dom.
När det gäller vanliga influensavaccinet så är det inget man själv måste skaffa utan det finns på den egna vårdcentralen. Vissa riskgrupper får det gratis andra får betala, dock osäker på hur mycket det kostar om det bara är som vanligt läkarbesök.
.
- Redigerat 2020-12-25 23:47 av annia1
#7: Vanligt influensavaccin kan du få på många apotek. Då koster det 300 kr.
- Redigerat 2020-12-26 02:07 av Pyttelite
Pyttelite #8 det var första gången jag hörde det. Kikade på nätet, nu vet jag inte hur många apotek det finns i sverige, men nog finns det väl mer än ett 120-tal för det är det antal som uppges ge Vaccin.
Länk till svensk farmaci som skriver om det.
https://svenskfarmaci.se/apotek/de-flesta-apotekskedjor-erbjuder-nu-sasongsinfluensavaccin/
.
Jag har fått vanliga influensavaccinet via jobbet men min man har tagit det via apotek.
/Maria
Jag läste nyss att folk som har hyaluronfiller i ansiktet har fått biverkningar av Modena vaccinet. De fick ett uppsvullet ansikte. Men det går att behandla biverkningarna med intihistaminer och steroider.
Jag kommer ta det Vaccin som arbetsgivaren tar in och erbjuder oss.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tror inte det är någon risk att eventuellt överblivet Vaccin blir förstört och måste kastas. Det kommer förmodligen till användning.