Corona iFokus

Corona

Läst 135 ggr
CasaRamon
0

Spanska sjukan.

Av en slump halkade jag in på Axess Tv igår, där man sände en dokumentär om spanska sjukan. Hade man inte vetat att det var från 1917- 1918, så hade man kunnat tro att det var från 2019. En Pandemi liknande Corona. På den tiden fanns ingen Vaccin eller ens livsuppehållande apparater. Folk dog som flugor. Mellan 50-100 miljoner döda. Barn klarade sej bäst. Min pappa, född 1917, fick spanska sjukan vid 1 års ålder. Han lever inte längre och jag är glad över att han inte behövde uppleva detta igen. Programmet var tydligen gjort för några (något) år sen. Man sa bl.a att om det skulle komma en Pandemi liknande denna i framtiden, så skulle man nu veta vad som skulle göras !!!???
Tydligen har beslutsfattarna inte vetat något eller glömt?
Skulle önska att alla kunde se programmet. Mycket välgjort och intressant.

Niklas
1

#0: Om vi inte får 50 till 100 miljoner döda måste vi ha lärt oss något på 100 år. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
1

Jo, visst har vi lärt oss, och visst har vi andra resurser idag. Spanska sjukan var en lite annan typ av Pandemi, och jag har läst att främst barn och unga drabbades värst.

CasaRamon
0

Säkert har vi lärt oss något, men jag trodde att vi lärt oss mer, än vad nu visat sej. Jag tänker att med anledning av dom resurser vi nu har, så är det konstigt att dödstalen är så höga. Enl. programmet så drabbades barnen minst och lindrigast.
Spanska sjukan började i England, spreds runt om Europa , kom senare till Spanien. Varför det heter Spanska sjukan vet jag inte.
Programmet går även ikväll kl. 23.30 Se det den som kan. Själv ska jag spela in och visa vänner, när man nu kan träffas igen.

Sindri
0

Spanska sjukan började antagligen i USA, soldater tog med sig den till Europa under 1 världskriget, den spred sig blixtsnabbt i skyttegravarna. Trots att Spanien inte var med i kriget fick den stor spridning där och omtalades mycket, därav namnet spanska sjukan. Ett tag trodde man den kom från Frankrike, men senaste forskningen säger USA, några vill ha det till Kina. Märkligt att man inte tog upp det programmet.
Den största riskgruppen var unga vuxna, men många barn dog också, min grannes mor (född 1920) fick sig utpekat många gårdar där barn dött i Spanskan, när hon var liten.

CasaRamon
0

Nu har jag tittat på programmet igen. Det började med fågelinfluensan som sen övergick till spanska sjukan. Det enda land som klarade sej var Australien, som tidigt stängde sina gränser. Inga båtar fick anlägga i någon hamn. Man säger i programmet, att om nu liknade farsot, Pandemi, skulle komma 100 år senare, så vet man nu vad som bör göras. ???!!!

annia1
0

När det gäller det här med vilka som drabbas. Den variant vi idag har av corona drabbar ju i första hand äldre och vissa riskgrupper hårdast.

Den nya varianten som england har är mer smittsam, men ska annars vara ungefär som den vi har, när det gäller vilka som drabbas och hur sjuk man blir.

Sydafrika har ju en egen variant. Den är också mer smittsam än den vi har. Men om det stämmer som står på svt så är det ingen rolig läsning "Dessutom kommer uppgifter från Sydafrika om att unga, tidigare friska, drabbas hårt."
Jag läste tidigare i nån tidning (aftonbladet eller expressen eller på svt) där en forskare uttalade sig om deras variant, men just nu hittar jag inte det så jag vet inte om det som står på svt stämmer.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/situationen-var-redan-allvarlig-och-nu-ar-det-annu-varre

.

Två personer ska vara konstaterat smittade av den nya muterade viruset i Storbritanninen. Den nya mutationen som ska ha upptäckts i Sydafrika verkar vara mer smittsam än de tidigare virusvarianterna, uppger landets hälsominister Matt Hancock. – Situationen var redan väldigt allvarlig och nu är det ännu värre, säger Anna-Maja Persson, korrespondent i London. Dessutom kommer uppgifter från Sydafrika om att unga, tidigare friska, drabbas hårt.
  • Redigerat 2020-12-24 02:51 av annia1