Corona iFokus

Corona

Läst 259 ggr
kamera0710
0

Stackars Ola Wong kanske inte kan resa till Norge

Stackars Ola Wong på Kvartal, för nog är det för bedrövligt att det ska vara sådant besvär med svenska myndigheter bara för att han råkar vilja resa till Norge nu när smittspridningen eskalerar?

Budskapet verkar vara lite av "det behövs hårdare tag i pandemibekämpningen, men rör inte min Norge-resa".

"Hon frågade hur vi kunde ha testat barnen. Det är ju inget Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Nu hamnade vi på defensiven. Vi gjorde det privat och för flera tusen kronor, kröp det fram.

För att kunna släppas in i Norge och träffa äldre släktingar. Om vi har testat positivt under de senaste sex månaderna bedömer norska myndigheter oss som säkra. Annars spärrar de in oss på ett karantänhotell."

https://kvartal.se/artiklar/vi-vet-ingenting-om-barn-och-corona/

Det blev en dogm i Stockholm att små barn inte är någon smittfara. Men det råder inte vetenskaplig konsensus kring det FHM hävdar, skriver Ola Wong.
Staffan
4

Tycker artikeln handlar rätt lite om Olas resa till Norge.
Däremot tycker jag det här var en bra formulering:

"I Sverige har vi en situation där en minoritet får sammanbrott varje gång Tegnell kommer med ännu en felprognos, osanning eller bortförklaring. Och så har vi en majoritet som har virat in Anders Tegnell i svenska flaggan och bundit honom vid rodret. Medierna knöt rosetten."

Carmarino
3

#0: Det var en märklig tolkning av artikeln. Så uppfattar inte jag den alls.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
1

#2: Nej, inte jag heller. Jag tror säkert de var i Norge, men det var ju bara en parentes. Artikeln handlar om barn som smittspridare och Sveriges strategi i frågan.
Den första kommentaren under artikeln är också helt obegriplig.

[[eskils_]]
3

Mycket bra artikel av Ola Wong! Ett par citat till:

Men hur hamnade vi egentligen i en situation där det känns som att vi föräldrar har gjort något fel för att vi tog reda på vilken sjukdom våra barn har?

I utskicket från Stockholms stad till föräldrar den 10 november förtydligade de med att de aldrig informerar om det gäller bekräftade fall bland Medarbetare, barn och vårdnadshavare, med hänvisning till patientsekretesslagen.

När det är utbrott av magsjuka eller löss råder det alltid öppenhet. Men vid en sjukdom som är dödlig och kan leda till långtidscovid ska det alltså vara tyst. Föräldrarna får inte möjlighet att själva göra en riskbedömning.

Pyttelite
0

Jag har svårt att följa med i alla svängar men att förskolan är extra ansatt kan vi läsa här:

https://forskolan.ifokus.se/discussion/1481924/forskola-och-skola-en-saker-plats-ur-smittsynpunkt

Jag tror knappast att förskolan har några begränsningar i Sverige mer än ökad hygien - är det ngn som vet?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Hayabusa]
1

En väldigt bra artikel av Ola Wong 👍