Expressen
Den här formuleringen stör mig
"Inför ett helt nytt virus måste man vara ödmjuk. Man måste ha en öppenhet för att ompröva sina antaganden och för att lära av andra länder. Den inställningen har saknats i Sverige. Det har uppstått en slags provinsiell bubbla runt Tegnell, som även medierna ofrivilligt har blivit en del av."
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/tegnell-haller-inte-mattet-sa-dags-att-inse-det-nu/
// Staffan
Grattis ……🥴

#1 Grattis?
#2: Att regeringen har insett att de skulle ha tagit kommandot för länge sedan ;)

#3 Aha. Grattis till dig också isf! :)
😁
Lägger även här in ett citat ur en artikel där Agnes Wold intervjuas och kan rekommendera läsning av hela artikeln.
"– Det här att hålla på att tjata om svenska modellen och debattera det tycker jag är egendomligt. För det här handlar om biologi, medicin, sociologi… alltså extremt komplexa grejer. Du har ett nytt virus du inte känner till, du har smittvägar som är outforskade, du har människor som beter sig på ett sätt du inte riktigt kan kontrollera och du har samhället. Det är ju liksom ett forskningsfält som kan ta fem år att gräva i.
– Jag har faktiskt helt ärligt ingen aning och om jag inte har någon aning som ändå är läkare, biolog, mikrobiolog och har läst in mig relativt mycket jämfört med många andra och tänkt på dessa frågor flera timmar om dagen, hur kan då folk vara så säkra på vad som är rätt och fel att göra? Jag kan bara säga att det är otroligt svårt och komplext och ingen har något facit.
Men det är väl lättare för någon som inte drabbats hårt av coronaviruset att säga att diskussionen om Sveriges dödstal är ointressant?
– Grundbiologin är ju som den är, anser jag som naturvetare. Det är klart att politiken och tidningar drivs av människor som läst statsvetenskap men aldrig biologi. Så man har grundinställningen att allting kan göras med politiska åtgärder och då är det klart att man blir jättearg när man ser att det dör 7.000 i Sverige och mycket färre i ett annat land och då måste ju någon ha gjort något fel."
https://www.dn.se/sverige/darfor-vill-agnes-wold-inte-jamfora-sveriges-dodstal-med-grannlandernas/
#8: Det är en betalartikel.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9 Vad jag förstår ska det gå att logga in och läsa DN gratis fram till årsskiftet.
#10: Fram till 25 februari står det, men man får inte veta exakt vad man går med på genom att skapa ett konto. Det står så här:
Läs alla artiklar gratis t.o.m. 25 februari, därefter är priset 119 kr per månad. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online!
Visa allt som ingår i DN Digital Bas
DN.se Obegränsad tillgång till alla artiklar på dn.se
e-DN Tidningen i digital version
(Ingår första 30 dagarna)
DN.Prio Dagligt nyhetsbrev med handplockad läsning
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag AB Dagens Nyheters prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av AB Dagens Nyheters personuppgiftspolicy. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ