Corona iFokus

Corona

Etiketterskyddsåtgärderrekommendationerfolkhälsomyndigheten
Läst 245 ggr
Staffan
3

Ny studie - munskydd nu då?

Aftonbladet publicerade i sin liverapportering igår 16:58:

"Allmän användning av munskydd är ett effektivt sätt att minska smittspridningen av Covid-19. Det menar forskarna bakom en tysk studie som nyligen publicerats.

I Tyskland infördes munskydd vid olika tidpunkter i olika regioner. I studien har man därför kunnat jämföra tyska regioner med munskyddskrav och de utan. Enligt forskarna såg man en minskning av smittspridningen med 45 procent 20 dagar efter att krav på munskydd införts i en region.

"Eftersom de ekonomiska kostnaderna är nära noll jämfört med andra folkhälsoåtgärder verkar munskydd vara ett kostnadseffektivt sätt att bekämpa Covid-19 på", skriver forskarna om studien."

Länk till Aftonbladets liverapportering:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Länk till artikel om studien:
https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Tyvärr börjar jag ge upp hoppet om att Folkhälsomyndigheten någonsin kommer rekommendera oss svenskar att bära munskydd. Det är viktigare att inte behöva medge att man hade fel.

// Staffan

* Uppdateras runt klockan 14 varje tisdag till fredag med föregående dags statistik. Siffran från Sverige är från Folkhälsomyndighetens dagliga rapporterade siffror. Dessa revideras ibland i efterhand och kan göra att siffrorna för de senaste två veckorna kan göra stora hopp. Från den 14 september kommer Folkhälsomyndigheten bara att uppdatera sin statistik tisdag till fredag. Den 27/8 justerade Folkhälsomyndigheten ner siffran för antal smittade i Sverige på grund av ca 3 700 felaktiga…
  • Redigerat 2020-12-14 08:06 av Staffan
Uppkatten
2

Av någon anledning tror FHM att just svenskar blir dumma i huvudet av att få på sig ett munskydd, och att vi då kommer att dras till varandra som magneter istället för att hålla avstånd (på trånga bussar, i förskolan/skolan o s v……). Ja, FHM har visst helt missat att det finns miljöer där det helt enkelt inte är möjligt att hålla 2 meters avstånd…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2020-12-14 08:38 av Uppkatten
Åsa S
4

Fast de har viss rätt jag säger till folk dagligen att de inte ska ställa sig så nära kunden framför, de som har munskydd hänvisar ofta till att de ju har munskydd och inte behöver hålla de där avstånden, och det handlar inte om trängsel det kan vara 3-4kunder i en stor butik och ändå måste man ställa sig typ 50cm bakom kunden framför en. Sedan när de ska betala drar de ner munskyddet med ospritade händer, pillar på pengar eller kortläsare och drar sedan upp munskyddet igen, möjligtvis då kommer de på att fråga om det finns handsprit när de redan pillat på munskyddet flera gånger. Av vad jag ser är det många som inte tänker alls när de ska handla, jag var tvungen ställa mig upp i kassan i lördags och skrika åt folk som strömmade in att gå inte in i en butik som det är fullt av folk i (jag hade ringt på slussning men 90% av våra kunder handlar de sista 20min vi har öppet så då fylls butiken snabbare än vad vi ibland hinner med men lite ansvar själv borde man ju ha)

JMW
2

Jag bryr mig inte om vad FHM säjer eller tycker. Jag har munskydd om jag måste ut bland folk. Jag är övertygad om att det skyddar aldrig så lite. Varför då inte använda det tänker jag.

CasaRamon
2

Jag använder också alltid munskydd i affär. Och håller avstånd. Förstår inte varför FHM tror att avståndet automatiskt skulle minska bara för att man har munskydd. Jag tycker mej se att folk håller mer avstånd, när dom möter mej med munskydd. Kanske tror dom att jag är smittad.

Fridaaaa
1

Även med munskydd, behöver man hålla avstånd och sedan vet knappt någon som går i butik med munskydd, hur det ska användas.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
2

Munskydd är helt värdelöst om man inte använder och hanterar dem på rätt sätt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2020-12-14 17:23 av Draken
Staffan
1

#6 Tror du att i stort resten av världen gör fel och Sverige gör rätt?

Draken
1

Nej svenskarna har inte ett enda rätt när det gäller hantering av munskydden.. För att munskyden skall ge det skydd som eftersträvas, så måste de hanteras och användas på rätt sätt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Staffan
2

Jag förstår inte svaret på frågan. Tycker du alltså att Sveriges strategi med att låta bli att rekommendera munskydd är bättre än de länder som väljer att använda munskydd?

FataMorgana
4

Dom är nog inte bättre på att hantera ett munskydd i Tyskland än vad man är i Sverige och som man ser i huvudinlägget fungerar munskydden i Tyskland rätt bra ändå för att få ner på smittspridningen, trots att många inte vet hur man använder dem rätt.

Att ha munskyddet under haken har förstås ingen effekt, men det är bättre ha det upp och ner eller bak och fram och det är t.o.m bättre att täcka för näsa och mun med en halsduk än att inte göra det alls. För det är det enda det handlar om, dvs om att täcka för sin näsa och mun så att de största aerosolerna och dropparna som kommer ut ur den egna munnen när man andas, talar, hostar och nyser inte sprider ut sig så långt och så att dom fastnar i det egna munskyddet.

En halsduk stoppar inte så många aerosoler och droppar som ett kirurgiskt munskydd gör, men det finns undersökningar som visar på en liten sådan effekt med och denna lilla effekt är bättre än ingen effekt alls. Men riktiga munskydd är naturligtvis ännu bättre och med dem skyddar vi även oss själva lite grann och inte bara andra.

Så snälla, sluta fundera och agera i stället. Täck för era munnar och näsor när ni går ut och handlar, vi är inte på ett sjukhus där det är väldigt viktigt att man använder och hanterar all skyddsutrustning rätt, utan det handlar ju bara om att täcka för sin näsa och mun och att skydda människorna man möter på från sina egna viruspartiklar eller iallafall att skydda dem från en del av dessa. De riktigt små aerosolerna slinker nog ut genom munskyddet, men mängden blir iallafall mindre med ett munskydd än utan ett och det är mycket nog.

Draken
1

#9 Nej nej, det blev ett missförstånd här. Jag skrev angående hanteringen av munskydd. Sorry.

Jag tycker att Sverige skall rekomendera munskydd, så absolut. Men för att det skall ha någon verkan, så behöver man även utbilda folket hur munskydden skall hanteras.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Staffan
2

#10 Sammanfattar rätt bra hur jag ser på det också.

#11 Aha, då är jag med :)

Draken
0

#12: 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

CasaRamon
0

Idag på nyheterna: WHO uppmanar europeer att bära munskydd när dom firar jul med familjen.

Fridaaaa
1

#14 Kommer inte göra nytta om inte folk lär sig använda dem rätt, vilket få gör
Hoppas de går ut med info hur man använder det

Pyttelite
2

#15: Du har fel!

Utredningen baserar sig på Tysk verklighet och där är det inte ett kliniskt munskydd som gäller eller en klinisk hantering.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-12-16 14:10 av Pyttelite
Fridaaaa
1

#16 har dock inte fel. Munskydd gör inte tillräcklig skillnad om de används fel

Pyttelite
1

#17: Studien visar ju att munskydd gör skillnad även om de inte används kliniskt rätt.

JMW
0

Det räcker ju om de gör skillnad för bara en person så är ju det tillräckligt.

Pyttelite
1

#19: Ja men det är inte maskbäraren som skyddas mest. Det är omgivningen.

JMW
1

#20: Jovisst jag menar att skyddar den bara en så är väl det tillräckligt skäl att använda.
Jag fattar inte de som envisas med att säja att det inte är "tillräckligt" bra. Det är väl bara att använda.

Pyttelite
1

#21: Det var egentligen ingen anmärkning på ditt inlägg utan snarare lite värdelöst vetande. 🤓

Håller med dig!

• Redigerat 2020-12-16 16:23 av Pyttelite
CasaRamon
3

Man måste väl ändå hålla med om, att bära munskydd måste vara bättre än att inte bära munskydd. Munskydd är ju trots allt tyckande här, ett ytterligare verktyg utöver hålla avstånd, tvätta händerna, plasthandskar m.m. Om sen ett antal människor inte vet exakt hur man ska bära dessa, så skadar det ju inte varken personen eller omgivningen.