Corona iFokus

Corona

Läst 286 ggr
CasaRamon
0

Coronavaccin

Är det någon här som förstått vilka som först får vaccinet? Ena dan så läser jag: äldre, sjuka, sjukvårdspersonal m.fl. Sen står att läsa: äldre sjuka m.fl.
Alltså inte äldre friska , eller?

Fridaaaa
0

De på äldreboende
De som har hemtjänst och även de som bor med de som har hemtjänst
Personal på äldreboende och inom hemtjänsten

Vi är erbjudna från januari inom hemtjänsten

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CasaRamon
0

Men hur blir det då med oss som är äldre (pensionärer) och friska?. Alltså inte äldreboende eller hemtjänst. Det är det som jag inte förstått. Får vi vänta då?

Draken
0

Som jag har förstått det, så börjar den med personal inom Kommun och landsting , äldre och riskgrupperna här. Vilken ordning är ännu oklart.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fridaaaa
0

#2 Tror det ligger i förstafas med.

Ulla
0

#2: Sist bland de första.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Draken
0

Tror alla över 65 eller 70 räknas in i första skedet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ulla
1

Det här hittar jag hos Folkhälsomyndigheten:

Vaccin efter behov

Det är Folkhälsomyndigheten som tar fram rekommendationer för vilka personer som ska erbjudas vaccination mot Covid-19. En grundprincip är att de personer som har störst behov av att få skydd mot svår sjukdom bör erbjudas vaccination först.

Utifrån dagens kunskapsläge ser prioriteringsordningen ut så här:

Personer som bor på särskilda boenden för äldre eller som har hemtjänst, i huvudsak personer som är 70 år och äldre.

Personal inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård och övrig omsorgspersonal som arbetar nära personer enligt ovan.

Vuxna som bor tillsammans med personer som har hemtjänst.

I nästa steg kommer övrig personal inom omsorgen, hälso- och sjukvården och övriga personer som tillhör riskgrupper att erbjudas vaccination (en mer detaljerad rekommendation för prioritering är under beredning/håller på att tas fram).Därefter kan övriga delar av befolkningen från 18 års ålder och uppåt vara aktuella att erbjudas vaccination.

Rekommendation om prioriteringar kan också påverkas av vilka vacciner som blir tillgängliga och hur vaccinerna fungerar. Rekommendationen är ett stöd till regionernas egna beslut om vaccination och ett underlag för beslut utefter olika förutsättningar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

CasaRamon
0

#5: Sist bland dom första, lät ganska roligt. Men jag tror att du har rätt.
Jag har inga sjukdomar och äter inga mediciner, men min man har underliggande sjukdomar som hjärtproblem bl.a.
Vi får väl se hur det blir.

Vixxen
2
Det finns bara en sak som verkligen kan sätta stopp för smittan: Vaccinen. Det säger Cherin Kamil, verksamhetschef på infektionskliniken i Västerås.
Maria
0

#9 Mycket värt att läsa.

/Maria

[pamo]
0

Det jag undrar är - kommer barn inte bli erbjudna Vaccin alls???

Vixxen
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Viktigt!

CasaRamon
1

Önskar att alla Vaccinmotståndare läser och tänker till.

Fridaaaa
0

Skillnad på Vaccin som funnits ett tag och ett som tagits fram snabbt (ja inom 1 år är snabbt) det gör inte folk till "anti-vaccin"personer

Draken
6

Om ni inte vill vaccinera er för egen del, så kan ni vaccinera er för våran del. Vi sliter ont, det är en kraftig ström in av patienter, sjukhusen ligger i stabsläge, IVA platserna fylls upp snabbt ….Snälla vaccinera er, vad gör ni den dagen vi inte orkar mer ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fridaaaa
0

#15 Vaccin är inte universallösningen
Inget fel med att vänta och se kring biverkningar, viktigast är att gamla, riskgrupper och så vaccineras först.

Man kan göra sitt ändå,för att minimera risk att bli smittad.

Draken
4

#16 Nej det är ingen universallösning, men det kommer kunna underlätta otroligt mycket för oss, som sitter mitt uppe i skiten dagarna i ända.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fridaaaa
0

#17 Absolut - men fortfarande är det inget fel att avvakta, och ta lite längre fram. Jobbar själv inom hemtjänsten. Nästa vecka ska jag ta säsongsinfluensan, tänkte på de gamla och så - men corona kommer jag avvakta med. (och nej det är inget rätt eller fel kring det)

CasaRamon
3

Har läst att utvärderingen av coronavaccinet, kan ta hela 2 år. Hur många ska då hinna dö under tiden ni avvaktar?

[pamo]
5

Det här är som föräldrar som inte ger barnen dom vaccindoser man får på bvc… Tro mig, jag hade såna mardrömmar och ångest inför att vaccinera min dotter pga de biverkningar som ev kan kopplas till vaccinet (barn som blivit autistiska osv), men hur många av alla barn har detta hänt? Ska jag låta bli att vaccinera henne mot dödliga sjukdomar pga att några få barn fått detta, eller någon annan biverkning hon kanske eventuellt kan få..? Kommer o kommit så mycket folk ifrån länder med massa konstiga sjukdomar, det är min skyldighet som mamma att skydda henne ifrån dessa sjukdomar. Finns en anledning till att man får dessa Vaccin. Ej exakt samma sak nu, men det jag menar är att jag tycker det är våra skyldighet att vaccinera oss och skydda oss själva och andra från corona.

Fridaaaa
2

#20 Myt det med att barn blir autistiska pga Vaccin! Autism är något med föds med och inget man kan få av Vaccin. Så snälla, sprid inte såna felaktigheter

[pamo]
0

#21: myt eller ej, tro mig, som mamma oroar man sig! O någonting har ju uppenbarligen hänt vissa barn. Var inte just autism som var det viktiga i det jag skrev..

Fridaaaa
0

#21 Jag är mamma själv. Det oroar jag mig inte för då de inte kan få det av det. Autism föds de med ingenting annat.

Inget Vaccin är 100% säkert, och ja biverkningar kan det bli av allt. dock ändå skillnad på Vaccin med kände biverkningar och som detta Vaccin med många okända

[pamo]
3

#23: läser du alls det jag skriver? Skrev jag "jag oroade mig ENBART för att hon skulle bli autistisk"? Handlade om biverkningar överlag.. Finns självklart biverkningar som kommer med alla Vaccin, men man får väga för och emot…. kommer finnas dom som får biverkningar av vaccinet, men kommer vara ännu fler som dör av att inte vaccinera sig.

Vixxen
4

#20: Håller med dig i det du skriver!
Det är en skyldighet att vaccinera sig!

Fridaaaa
0

#23 Ja jag har läst och nej det har jag aldrig påstått heller - så läs själv (Y)

[pamo]
1

#26: Jag läser, o det enda du tjatar om är att jag skrev det ang autism (som egentligen inte hade nåt med nåt att göra).

Fridaaaa
0

#27 HAha jag har inte tjatat öht xD jösses…..

[pamo]
0

#28: Det enda du hade att skriva om det jag skrev var om det, istället för att förstå innebörden av det hela…