Corona iFokus

Corona

Etikettmedia
Läst 429 ggr
Staffan
2

"Barn smittar inte"

Sådant här stör mig.

Hur kommer det sig att det kom så mycket nyheter i våras om att "barn inte smittar"? Nu är det enligt samma källor bland barn smittan sprids som mest.

https://www.expressen.se/nyheter/utbrotten-okar-mest-i-landets-grundskolor/

// Staffan

Det är i grundskolan som coronavirusets utbrott ökat som mest de senaste veckorna, enligt Folkhälsomyndighetens veckorapport. Smittan och dödstalen ökar i hela landet.
  • Redigerat 2020-12-04 20:20 av Staffan
Vixxen
0

Oerhört… 🥶

Uppkatten
3

Nja, hur var det nu. Barn kan bli lindrigt sjuka men de smittar inte andra… Var det inte ungefär så FHM sa… Smittan sprids ffa på arbetsplatser och i hemmet.

Så alltså har alla dessa barn blivit smittade av sin skolpersonal (på personalens arbetsplats), eller av sina föräldrar….?????

Har sedan dag ett sagt att resonemanget inte håller………

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Staffan
0

En av de senaste artiklarna:

Statsepidemiolog Anders Tegnell anser att de forskare som oroas över barns smittsamhet övertolkar data från studier. – De drar en felaktig slutsats, barn smittar väldigt sällan vuxna, säger Anders Tegnell till TT.

https://www.svd.se/tegnell-barn-smittar-valdigt-sallan-vuxna

Statsepidemiolog Anders Tegnell anser att de forskare som oroas över barns smittsamhet övertolkar data från studier. – De drar en felaktig slutsats, barn smittar väldigt sällan vuxna, säger Anders Tegnell till TT.
Staffan
0

DN i mars…

Barn verkar vare sig smitta vidare eller smittas av det nya coronaviruset i samma utsträckning som vuxna, enligt en rapport från WHO.
Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-barn-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/

Barn verkar vare sig smitta vidare eller smittas av det nya coronaviruset i samma utsträckning som vuxna, enligt en rapport från WHO.Folkhälsomyndighetens
Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Svenska forskare har gjort den första kartläggningen av immunsystemet hos barn som drabbats av allvarligt inflammatoriskt tillstånd efter Covid-19. De kan nu konstatera att det verkligen är en ny sjukdom.
Uppkatten
0

Man kan också undra vad Covid19 eventuellt gör med barn/växande hjärnor o s v på sikt…

Staffan
0

#5 Jag tänker främst på rapporteringen i våras.

Uppkatten
3

#7 Jo, jag förstår det. Men jag ser ännu inte att det här tas på allvar, och fortfarande verkar man vilja göra gällande att barn inte driver smittan.

Staffan
1

#8 Ah, då missförstod jag dig.

Karmatarerskanise
0

Nej barn är magiska och sprider inget….

Vixxen
1

#10: Ja, det måste de vara!

Draken
1

#8: Har Tegnell någonsin tagit pandemin på allvar ?

Ursäkta mig, men jag har noll och inget förtroende för honom överhuvudrtaget. Har aldrig haft, kommer aldrig att ha.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Månglädje]
0

Det är mycket med Folkhälsomyndigheten med flera som stört så länge nu, det heter nej ingen fara och jadda jadda uttryckligen sagt och hela tiden får dom ta tillbaka och ändra versioner och varför skulle barn inte smittas för barn om några kan väl smitta som jag har förstått med andra virussjukdomar så varför inte Corona ?

Dom vet för lite med en ny sjukdom och får hela tiden ta tillbaka och försöka slingra sig runt sina egna spekulationer med väl valda ord men vi avslöjar dom och hur var det nu med den där flockimmuniteten jo den skulle uppnås för att sen tas tillbaka att oj nej så var det inte alls menat. Jo jo minsann Tegnell stod rakt upp och sa så i media men slingrar sig undan.

Det är klart att barn för smittan vidare dom är som oss alla människor och allt annat vore konstigt sen om barn inte löper samma risk som oss äldre är en sak men även där har vi sett att barn kan råka illa ut så när ska man ta ansvar och lära sig att inte uttala sig eller ge förhoppningar till medborgarna innan man faktiskt på riktigt vet.

Vixxen
3

De försöker göra så gott de kan!
Och överhuvudtaget går att göra som läget är nu! Det är lika svårt för dem att sia om framtiden och hur det blir…

• Redigerat 2020-12-05 20:20 av Vixxen
Karmatarerskanise
1

#14: om detta är det bästa dom kan så behöver dom byta jobb. Tegnell har inte haft annat än fel.

Vixxen
1

#15: Håller inte med dig helt!

[Månglädje]
3

#14: Jag måste fråga dig, är det inte bättre att man vet och har svar innan man går ut och ger svar som sen visar sig att dom inter stämmer alls.

Är helt enig med dig dom gör sitt bästa men att uttala sig som man har gjort under pandemin för att sen ta tillbaka eller bli avslöjade det inger inget som helst förtroende och alla blir besvikna om och om igen. Löften och tomma ord ta reda på riktig fakta innan man delar med sig till medborgarna det tycker jag vi kan kräva av Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter i pandemitider.

• Redigerat 2020-12-07 17:32 av [Månglädje]
Vixxen
3

#17: De kanske inte vet, men försöker hjälpa utifrån det de vet för stunden.

[Månglädje]
3

Kanske borde man provta fler barn, och se hur spridningen är där. Barn är underbara men dom undkommer knappast sjukdom så det är på tiden provta i alla åldrar.

• Redigerat 2020-12-09 18:23 av [Månglädje]
Zepp
1

Det är nästan löjligt.. alla som är smittade kan smitta andra!
Vi tar det från början;
Det är en Pandemi, en av oss främmande smitta av virus som vi inte har någon immunitet mot!
I övrigt verkar den inte vara dödligare än andra sk säsongsinfluensor.
Grejen är att den är helt ny.. dvs ingen har någon som helst immunitet, på grund av att den är helt ny.. förmodligen kommer den komma tillbaka som en del av våra sk vinterinfluensor!
Iallafall, små barn verkar inte vara de värsta smittspridarna.. utan det är deras föräldrar som smittar sina barn.. typ personer mellan 20-40, den ålder där de flesta verkar bli föräldrar!
Hur vore det om de stannade hemma?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Uppkatten
1

25% av smittspridningen sker i skolorna, tyckte jag att de sa på TV nu på morgonen…

CasaRamon
2

#20: Den är absolut dödligare än andra säsongsinfluensor. Enl. någon expert på Tv igår, så dör det mellan 1000-3000 pers./år av influensa i Sverige. Corona har nu över 7000 döda, och det ökar katastrofalt. Jag begriper inte hur folk är funtade som inte kan hålla avstånd och inte tar detta på allvar. Och som vägrar Vaccin.

Draken
2

#20: Håller med om att Corona förmodligen kommer återkomma som en vinterinfluensa , däremot så håller jag inte med om att den har samma dödlighet som en vanlig säsongsinfluensa. Dödligheten till följd av Covid-19 är betydligt högre än den vanliga influensan.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Zepp
0

Okej vi tar det från början!
Man får skilja på nummer och pocent.. samt immunitet!
Vi börjar med immunitet, det är ett helt nytt virus och därmed ligger immuniteten på cirka 0%
Sen går vi vidare med dödlighet, den förefaller i dag ligga på cirka 0,1% av de som har konstaterad Covid 19 och sökt sjukvård för detta!
Cirka 60% av de som dött av eller med konstaterad Covid 19 bor på äldreboenden. Cirka 20% av de andra har konstaterad i övrigt underliggande sjukdommar, främst lungsjukdommar, men även så diabetiker eller autoimuna sjukdommar!
Iallafall nu när utökad testning för Covid 19 kommer på plats så hittar man allt fler som är smittade, (potentiella smittspridare) som inte har några symptom alls, så det finns en chans att dödligheten sjunker, under 0,1%, när alla blivit testade?
Oså tebaks till statistiken, vi hade en överdödlighet i början av året, det var antagligen alla de där som dog på äldreboenden?
Numera så dör färre än vad som är normalt, de gamla och sjuka dog nog redan i våras.. dvs man får ingen plats på äldreboende i dag om man inte har akut behov av det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Månglädje]
3

Har man verkligen koll redan nu på den totala statistiken det är för tidigt skede för det , nu är det här ett nytt virus som vi inte haft förut så inte undra på om dödligheten är högre eftersom vi inte kunnat bygga upp ett immunförsvar som vi gjort med andra virus genom årens lopp.

Jag tänker som så också att man måste se en helhet dog en person av corona eller med corona. Underliggande sjukdomar med mera eller är det enbart corona och det är något vi omöjligt i dagsläget kan få reda på men förhoppningsvis så kommer mer information med tiden från myndigheter när pandemin börjar ebba ut så vi alla får mer klarhet.

• Redigerat 2020-12-11 16:35 av [Månglädje]
[Månglädje]
3

Grundskolorna dominerar i Folkhälsomyndighetens statistik över i vilka miljöer coronautbrott sker.

Trots att myndigheten med bestämdhet hävdat att skolan inte är drivande i smittspridningen.

– Det är ännu ett belägg för hur motsägelsefull informationen från Folkhälsomyndigheten är, säger Andreas Wladis, professor i katastrofmedicin vid Linköpings universitet.

I Folkhälsomyndighetens veckorapport redovisas statistik i vilken typ av miljöer som coronautbrott sker. Det rapporteras in från de regionala smittskyddsenheterna. En miljö sticker ut: Grundskolorna.

Det är en miljö där myndigheten bedömer risken att smittas som låg. ”Skolverksamheter har inte visat sig vara drivande i smittspridningen”, heter det på myndighetens hemsida.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-fhm-har-fel-om-smittan-i-skolan/

Grundskolorna dominerar i Folkhälsomyndighetens statistik över i vilka miljöer coronautbrott sker.