Munskydd - en jämlikhetsfråga
Det börjar klarna med varför Folkhälsomyndigheten är så tveksamt inställda till munskydd. Berömde Karin Tegmark Wisell i en annan tråd idag. Hennes uttalande i frågan kring munskydd ger jag dock inte mycket för.
– "Det handlar inte bara om det är verkningslöst eller inte, utan det handlar om tillgången till munskydd, det handlar om jämlikhet i tillgången till munskydd och hur man ska implementera det."
Det påminner rätt mycket om när Anders Tegnell tyckte att man i våras inte borde jobba hemma med anledning av att inte alla hade den möjligheten.
Tycker faktiskt det är stor skandal att den myndigheten fattar sina beslut på det här sättet. Riktigt besviken blir jag.
// Staffan
- Redigerat 2020-11-20 01:02 av Staffan
Det är illa..
#0: Så andra länder är mer jämlika än Sverige?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: nej?
Detta velande hit och dit om allt. Jag litar inte på något de säger. Om munskydd inte hjälper alls så får de ta bort dom i vården också, varför ha något som inte skyddar, jag tror att ju fler barriärer viruset har att ta sig igenom. Ju bättre. Möter jag en med munskydd vi står på några meters avstånd så vill det till att viruset först tar sig igenom den andres munskydd vägen fram till mig så igenom mitt skydd. Det blir ändå mindre virusmängd i så fall.
Jag tror de som använder munskydd inte har falsk trygghet utan det är människor som även tänker på avstånd. Jag har det då jag går till tandläkaren bla väntrummet är trångt. Ute håller jag många m. Inne träffar jag bara maken. Jag är riskgrupp 1, multisjuk.
Vi äldre har kunskap om pandemier, polio , Hongkong, Asiaten bla. Var rädda om er därute. Ingen är säker från att bli svårt sjuk. Håll avstånd, ring en vän och härda ut! Mvh/WL Kram.
#4 På mitt jobb används visir i patientkontakt. Inte munskydd.
/Maria
#5 På jobbet har vi visir, munskydd också (plus visiret) om personen är misstänkt med corona (vi går inte till de med konstaterad corona)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Håller med dig, Wonnalesan. Man kan inte å ena sidan säga att det ska vara munskydd i vården och å andra sidan att munskydd inte hjälper. Varför ska vården använda något som inte hjälper?
De tror att munskydd ger falsk trygghet och att folk slarvar mer om de har munskydd. Det är alltså vad de tror och de baserar sina råd på det. Det kan lika gärna vara så att munskydd gör att man håller mer avstånd.
Ibland kommer man i situationer där det inte går att hålla avstånd och då vore det så klart bra med munskydd eller visir. Visir används i äldrevården här. Det är bättre på så sätt att de gamla ser ansiktet.
" Ingen är säker från att bli svårt sjuk. Håll avstånd, ring en vän och härda ut!"
Bra sagt, instämmer! 💗🤗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#2 Jag förstår inte frågan. Förtydliga gärna vad du menar.
#8: Om argumentet för att inte kräva munskydd på offentliga platser är för att vårt samhälle skulle vara ojämlikt.
Är då de länder som har masktvång jämlikare än Sverige?
Masktvång har knappast med jämlikhet att göra eller är det så att Sverige offrar personer för att vi är mindre jämlika, eller är det beviset för att vi är mindre jämlika?
- Redigerat 2020-11-20 08:57 av Pyttelite

Min slutsats är bara att svenska Folkhälsomyndigheten baserar sina rekommendationer på grunder som inte borde finnas med i bedömningen.
Varför blandar de överhuvud taget in det faktum att tillgången till munskydd inte skulle vara jämlik? Herregud i fattiga länder som Thailand lyckas man se till att alla bär mask, och vi skulle inte kunna göra det i Sverige?!
Igen, jag är djupt besviken på Folkhälsomyndigheten här.
// Staffan
- Redigerat 2020-11-20 09:12 av Staffan
Ska jag tolka det som:
Om rekommendation om munskydd införs så blir det orättvist mot de som inte kan/förmår leva upp till denna? Att ojämlikhet då synliggörs - och det är stigmatiserande?
Antingen får precis alla tillgång till samma skydd - eller ingen.

#13 Min tolkning är att man inte vill rekommendera munskydden för då riskerar några att ha bättre skydd än andra. Hellre då tar vi en större smittspridning och en högre belastningen på vården - bara det blir jämlikt och inte bättre för några.
I våras uttryckte ju Tegnell, i samband med att Spotify skickade hem sina anställda för att arbeta därifrån, att man inte borde göra det eftersom inte alla har den möjligheten. Man skulle då hellre vara solidarisk och trängas i kollektivtrafiken än att jobba hemifrån och avlasta systemet.
Ingen aning om den "stigmatiserande" aspekten.
// Staffan
- Redigerat 2020-11-20 09:55 av Staffan
#14 Ja, det är min tolkning också (även om jag uttryckte det annorlunda). En form av kollektiv orättvisa - och så kan vi inte ha det.
#15: Men var och en kan ju bestämma själv och ta på sig vilka masker som helst. 🤗
#0: Det skulle behövas ett förtydligande om vad hon menar.
#16 Absolut - men då är det inte en ojämlikhet skapad av myndigheterna. Vilket nog ses som en viktig skillnad.
Jag blev faktiskt förbannad när jag hörde det här, fick lyssna om ett par gånger för jag trodde jag hört fel. Jämlikhet i all ära men nu är vi i en Pandemi där alla resurser som finns måste sättas in.
Nu är det ingen som hindrar oss från att använda munskydd eller visir men just uttalandet fick mig på riktigt dåligt humör.
Självklart är det inte rättvist om vissa inte är köpstarka och kan skaffa det är inte så jag tänker och det är tragiskt med dom som dagligen måste utsätta sig i olika miljöer för dom har inga val, det är hemskt men det kan inte vara meningen att myndigheter ska tramsa så som dom gjort kring dessa munskydd för att några inte är köpstarka, se istället till att det finns tillgång för alla så även för den som inte har råd låt dom få gratis det vore en självklarhet i pandemitider.
Jag säger som ovan skrivits och har sagt det många gånger sen det här munskyddstramsandet började om dom nu inte har någon funktion varför finns dom öht kan man undra 🤔
Jag hoppas också på ett förtydligande från henne för det här uttalandet tror jag har retat upp många.
#10 Håller med dig helt, Staffan. Tegnells attityd till munskydd är förkastlig, den handlar bara om hans egen ynkliga prestige, att han ska slippa erkänna att han haft fel. Som om det vore viktigare än människoliv! Han borde bytas ut mot en mognare och mer realistisk person. 😠
Argumentet som framförs i #0 är ungefär som om ett hus brinner med en massa människor i. "Det vore ju ojämlikt om vi inte lyckas rädda alla, så därför är det bättre att vi inte försöker rädda någon."

#20 Dessutom påstår de ju att munskydd framförallt skyddar andra - inte dig själv - och då blir det ju ännu mer kortslutning…
I Finland krånglar man inte till det. När man infört rekommendationer om munskydd, ser man också till att dela ut gratis munskydd till "mindre bemedlade". Utmärkt initiativ! Det är att ta konsekvenserna för ett beslut som ska vara bra för alla.
Även Helsingfors har organiserat utdelning av munskydd till "mindre bemedlade".
Förstås mot bakgrund av att man rekommenderat användande av munskydd för personer över 15 år bl.a. i kollektivtrafiken.
Om elever måste använda munskydd lär man helt enkelt ut hur man använder dem:
Tydliga regler för användande av skyddsmask:
#21: Fast om andra har munskydd skyddar ju det just dig.
#22 Finland är jättebra!! Där finns det mogna och realistiska beslutsfattare som tar sitt ansvar för befolkningen på allvar. 👍
Till skillnad från de egotrippade fjantar vi får dras med här i Sverige, som sitter i TV och skyller ifrån sig och mest bryr sig om sin egen karriär, sin prestige och sitt maktbegär…
#24 Jag postade inte ovanstående för att klaga på svenska beslutsfattare, utan bara som exempel på hur man kan göra och att man även väger in att alla inte har samma råd och möjlighet.
Nu när det är mer på tapeten att använda munskydd ute och i kollektivtrafiken
anser jag att munskydden ska vara gratis för de som har det knackigt ekonomiskt och troligtvis inte har råd med att köpa dem - har man att välja på att äta sig mätt eller munskydd som kanske inte ens kommer behövas så väljer man nog maten,
och även de i riskgrupperna.
#26: Nu är det väl så att munskydd är relativt billiga och är dessutom tvättbara.
#27: En del är tvättbara, jo.
#27: Allting är relativt. Lever man på existensminimum eller strax över är de hundralappar en paket munskydd kostar alltför högt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#29: Det var det jag tänkte på också med min kommentar/nr 26.
- Redigerat 2020-11-21 06:01 av [Moon AppleGrey]
#30: Exakt. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Alltid praktiska och kunniga Martha-föreningen (Finland, fortfarande) har goda råd om både användande av mask och beskrivning av hur man syr sina egna.
https://www.martha.fi/vardagskunskap/sa-hanterar-och-syr-du-en-hemmagjord-ansiktsmask-1
#25: Det står förstås var och en fritt att tycka vad man vill om olika länders agerande under pandemin.
Jag menar dock att det är en absolut självklarhet att en regering, i ett sådant här oväntat och farligt hot mot hela samhället, tar inspiration från andra länder som lyckas bättre med att bekämpa smittspridningen. Utan att bry sig om ev prestigeförlust.
Föredömligt agerande och informationskampanj i munskyddsfrågan i Finland som du lägger ut i #22, tack!
Har läst någonstans att myndigheterna i Finland ända från början tagit ansvar för att sköta smittspårningen och att personer i samma hushåll som smittade sattes i karantän, så att dessa saker blev ordentligt gjorda.
I Sverige har makthavare&myndigheter (för att spara pengar…?) lagt ansvaret för smittspårning och hushållskarantän på de enskilda, dvs de sjuka!
Utfallet av de olika nordiska ländernas coronastrategi kan beskådas t ex i diagram här nedan. Scrolla ner till Läget i Norden, välj Dödsfall, Totalt antal.

#33 Jag konstaterades positiv för fyra veckor sedan. Ingen har kontaktat mig och gett mig instruktioner om hur jag borde gå tillväga. Där hade man verkligen kunnat göra mer.
I mitt fall spelar det ingen roll. Jag har varit extremt noga både före och efter jag fick beskedet med att inte utsätta någon annan för risken att smittas av mig. Misstänker dock att inte alla har ett förflutet som hypokondriker…
#33: När det gäller hushållskarantän så blev nog fler än jag förvånade över att t ex i SVT:s löpande nyhetsrulle om pandemin läsa frågor av typen
"min man har bekräftad corona, ska jag och barnen också hålla oss hemma ett par veckor för att undvika risk för smittspridning?"
Svaret blev varje gång: "Nej, ni kan gå till jobbet och skolan som vanligt." !!!
Det är först nu, i november, som man börjat rekommendera hushållskarantän i Sverige.
- Redigerat 2020-11-22 13:15 av [[eskils_]]
#29: Man kan faktiskt göra egna.
#34: Fick du ingen information samtidigt som du fick beskedet att du var snittad?
#33: Jag hade uppe diskussionen kring smittspårning i en annan tråd.
I Tyskland fick man ange adress och telefonnummer när man var på lokal, kaféer, restauranger även guidningar med få personer just för att kunna spåra smittspridning.
Jag fick till svar på sajten att det var inget som man kunde tänka sig ange eftersom det var integritetskränkande.
Hur ska myndigheterna kunna agera när vi medborgare har egna idéer som går stick i stäv med myndighetens?
#36: Vad jag har läst så är egentillverkade munskydd inte särskilt effektiva.
#39: Det beror på vad man jämför med - självfallet är de inte likvärdiga med skydd i sjukvården men de skyddar ändå en del.
#39: Vill minnas att de skyddar till 25 procent ungefär.
#40: Skulle det bli krav på munskydd, så kommer inte de hemgjorda bli godkända. De enda som är godkända är FFP2 och FFP3.
#42: Jodå det tror jag med all säkerhet att dom kommer att bli.
Det handlar inte om kirurgmasker och egentligen fungerar väl en burka lika bra?
I går använde jag för första gången munskydd på bussen hem. Jag har köpt ett 5-pack och de kostade 10 kronor styck.
Varje andetag gjorde så att glasögonen immade igen så de fick jag sätta uppe på huvudet😉
Jag tog det mellan pekfinger och tumme och slängde i första papperskorg när jag stigit av bussen.
Tveksamt om jag kommer att använda igen.
/Maria
Nyss visade de på TV hur man ska slippa imma genom att trycka till den övre kanten runt näsan.
Kanske ska jag ge det en ny chans😉
/Maria
#45: Bra att de visade det på TV!
Visst, att trycka till den övre, hårda, kanten av munskyddet runt näsryggen är väldigt viktigt. Och dra ner den undre kanten under hakan.
Jag har klarat ca 30 minuter med munskydd utan några problem när jag var tvungen att åka i kollektivtrafiken. 😊
Jag har börjat använda munskydd på affärer jag besöker, som inte har näthandel. Är oftast då helt ensam att bära munskydd, men har märkt att folk lämnar avstånd när dom ser mej, så jag behöver numera inte säga till. Håller med om att det är väldigt obekvämt och varmt. Kanske man vänjer sej med tiden.
#0:
Det finns ju viktigare saker än munskydd när det är på tal om jämlikhet. Det finns ju folk som inte har tillgång till datorer/internät, bil, hälsosam mat, julklappar, semesterresor osv.
Om någon inte har tillgång till munskydd är det snarare omgivningen som lider mest av det, för ett munskydd skyddar ju bäraren inte lika mycket som omgivningen. Det vore nog en bra sak att dela ut gratis munskydd till folk, för allmänhetens skull, inte för jämlikheten.
Men när jag ser att somliga har fina designade moderna munskydd, med t.ex. leopardmönster medan andra bara bär ett sånt där billigt blåvitt, kan jag förstå att munskydd börjar att bli ett statussymbol. 😂😀😁
Det skulle inte förvåna mig om somliga fortsätter att bära deras designade munskydd även när pandemin är över. 😁
#0: Det handlar inte bara om det är verkningslöst eller inte, utan det handlar om tillgången till munskydd, det handlar om jämlikhet i tillgången till munskydd och hur man ska implementera det.
Det är ingen fråga om jämlikhet i någonting, utan det handlar om att täcka sin egen mun och näsa så att man inte utsätter andra för sina egna aerosoler eller åtminstone för att begränsa mängden. Vem som har så mycket pengar att han har råd att handla och åka kollektivt har säkert några kronor för att köpa sig ett par billiga munskydd som han alltid kan tvätta igen. Vem som har råd med dyrare sorter köper väl dyrare sorter. Har man inte alls råd kan man ta en halsduk framför näsa och mun. Det är bättre än ingenting. Det handlar om att minimera den egna viruslasten som man själv avger. Det är därför man använder munskydd i andra länder, dvs först och främst för att skydda andra.
#48 Tycker du det blåvita är billigt? De kostar ju runt 10 kronor st. De är engångs så jag tycker det kostar en hel del om man rör sig ute i samhället. Det kan vara svårt för många att köpa så man klarar sig.
/Maria
#50:
De blåvita är de billigaste som finns att köpa här. Man kan tvätta dom, precis som de dyrare:
De dyrare kostar här från och med 6 euro (60 kr) uppåt.
#51 De blåvita jag köpte på apoteket är engångs och kan inte tvättas och då tycker jag att 10 kr per gång kan vara mycket pengar för någon som har det knapert.
/Maria
#52:
Jag vet inte vilka som du köpte, men om det är ett sånt som tjejen på bilden i min länk bär, går det att tvätta, trots att det står engångsmunskydd på förpackningen. Hon bär dock masken fel, för det blåa ska vara på utsidan.
Jag kan bekräfta att man kan tvätta dom. Vi brukar tvätta dom ungefär 10 ggr och när dom börjar sitta dåligt kastar vi bort dom.
- Redigerat 2020-11-24 15:33 av Condor
#54:
För att Teknologiska forskningscentralen VTT har undersökt munskydden och kommit fram till att man kan tvätta dom upp till 10 ggr utan att dom blir sämre än ett munskydd av tyg. Det stämmer överens med mina egna erfarenheter, eftersom vi tycker att det är dags att kasta bort dom efter 10 tvättningar.
När de används på sjukhus har de förstås andra krav. De kan inte riskera att en mask skadas i tvätten och att kanske bandet lossnar under operationen. Kanske det också är invecklat att hålla dom sterila efter tvätten?
- Redigerat 2020-11-24 15:57 av Condor
#54 Men då förfaller ju egenskaperna om de efter tvätt går att jämföra med ett munskydd av tyg.
/Maria
#56:
Med tiden förfaller egenskaperna av allt. 😄 Förr eller senare slits även banden av tygmasker av eller de tänjer ut sig i tvätten.
Som alternativ kan man förstås köpa en tygmask. Där står det inte att dom är engångs. Kostar 6 euro här. 10 kirurgiska masker kostar 10 euro och om du tvättar dom 10 ggr. har du 100 användningar, utan att ha en sämre mask än en tygmask. Men runt 90 ggr har du i alla fall en mask som är bättre än en tygmask.
Jag använder sällan munskydd utomhus. Inte inne på affären alla gånger heller, det beror på hur mycket folk det är.
På jobbet skall de användas munskydd när vi vistas inne på avdelningen eller i köket, men det behövs inte inne på expeditionerna eller i personalrummet.
Jag har dock alltid en packe med munskydd liggande i bilen.