Corona iFokus

Corona

Etikett: skyddsåtgärder
Läst 350 ggr
Niklas
0

Vilket skyddar bäst mot smitta, munskydd eller visir?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När det gäller bland annat vårdpersonal använder en del munskydd eller andningsmasker och andra olika sorters visir. (Vissa till och med bägge delarna.)

Visir har en stor fördel i att de döljer inte ansiktet på samma sätt som munskydd. De går dessutom snabbt att sätta på sig när man har ställt in dem och de är tvättbara och återanvändningsbara. Jag gissar att de också fungerar bättre tillsammans med glasögon. Munskydd har jag aldrig kommit bra överens med. De immar alltid igen glasögonen, oavsett hur jag sätter dem.

Vad skyddar bäst mot Corona, munskydd/masker eller visir? Jag har inte sett något test av visir.

[Foto av Adam Miller på Unsplash]

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaaaa
1

vi på hemtjänsten har bara visir om det inte är misstänkt/konstaterad smitta (vi går dock inte till de konstaterade utan är speciellt team som har hand om dem).

ja munskydd är värdelöst när man har glasögon.

Visir slängs om man är hos någon misstänkt/konstaterad. Annars ytdes på fram och baksida noga.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
1

Var det inte igår en undersökning i Danmark sade att munskydd inte gör någon skillnad?

JMW
4

Jag fick tips av en kompis som är sjuksköterska. Jag har också glasögon irriterade mig på imman.
Om man vrider öronbanden ett halvt varv så sitter masken bättre under ögonen och det blir inte lika mycket imma. Det funkar jättebra för mig.

Condor
1

#0:

Det finns sprays att köpa som förhindrar att glasögonen immar.

Niklas
1

#3: Ska försöka prova nästa gång. 🙂

#4: Okej, det kanske vore bra till badrumsspegeln. Jag har än så länge bara använt munskydd i Apple Store och då känns det lite overkill med en sprej för bara det. 😀

Draken
3

Varken munnskydd eller visir fungerar nämnvärt om de inte hanteras på rätt sätt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Niklas
0

#6: Nej, jag tänker mig förstås att bägge ska användas som avsett.

Draken
0

Då skulle nog jag säga att visiret fungerar bäst av dom två.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
2

#8:

I Österrike har visir klassats som otillräckliga, eftersom undersökningar har visat att de inte är lika effektiva:

http://www.fau.edu/newsdesk/articles/face-shield-study.php

Draken
1

#9: Och här säger de tvärt om inom sjukvården

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
0

#10:

Jag läste på nån svensk sida som jag inte hittar mer att man alltid ska använda visir i kombination med munskydd.

Visiret har fördelen att det även skyddar ögonen och att bäraren har ett bättre skydd mot droppar om någon råkar att hosta i ansiktet på en. Men med ett munskydd skyddar man sin omgivningen bättre, som studien som jag länkade till visar, eftersom de egna dropparna sprider ut sig mer om man bara har visir.