Lokala rekommendationer
Vad tror ni, är det bra eller dåligt med lokala rekommendationer för Sveriges 21 olika regioner?
"Sverige har gått från nationella coronaråd till regionala. Men ju fler “kockar” som kommunicerar, desto otydligare blir budskapet och det kan skapa onödig oro, menar medieforskaren Helena Sandberg."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskare-varnar-for-manga-coronabudskap-skapar-oro
// Staffan
Jag tycker det skulle vara samma överallt och inte bara rekommendationer utan krav på vissa saker.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon har en poäng men jag tycker det finns en poäng att känna in de lokala förutsättningarna. Samma grundrekomendationer gäller ju fortfarande i hela landet. (Och nu är det ju bara några få län som inte har de stärkta rekommendationerna).
Sen råder det ju stor förvirring ändå eftersom olika länder gör olika…
Att flyga är att misslyckas med att falla.
Jag tror inte alla Sveriges regioner behöver egna Riktlinjer. Däremot kanske det är bra med samma Riktlinjer för regioner som är lika varandra, exempelvis storstadsområden, om de inte täcks tillräckligt bra av de nationella riktlinjerna. Jag har ingen uppfattning om de nationella riktlinjerna är tillräckliga.
Så länge det är klustersmitta och vissa regioner är mer drabbade medan andra regioner nästan inte är drabbade alls så kanske det är motiverat med lokala rekommendationer.
Men som läget är just nu så är det förmodligen bättre med tydliga, gemensamma rekommendationer/krav.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker det är bättre att köra lika över hela landet.
Vil vi ha en ände på det här eländet borde samma sak gälla alla regioner.