Färg som dödar virus
Corning, företaget som gör riktigt hållbart glas till telefoner med mera, påstår att dom gjort en färg som kan döda virus och bakterier, t ex covid, på ett par timmar.
Det känns som science fiction när man kan tillverka material med sådana egenskaper.
https://bgr.com/2020/11/15/coronavirus-surfaces-corning-guardiant-chrome-paint/
Mvh // Johan
- Redigerat 2020-11-15 18:48 av johan
1 april tänker man först, men koppar kan faktiskt ta död på virus. Har läst fler artiklar om det. Fantastiskt om man kan integrera det i en massa material. Dörrhandtag är bara en grej. Och själva mobiltelefonen är säkert en riktigt smitthärd vad gäller allt möjligt.
#0: Jag antar att de även tar död på en hel del hälsosamma bakterier oxå.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jamen det gör ju ingenting. Vi har många på huden och om några på handen dör så kommer det nya.
Visserligen men finns det inte lika många virusar i så fall?
Jag tror man har tänkt främst på coronaviruset nu. Om man lägger en beläggning på dörrhandtag, hissknappar etc (knappsatser på kortläsare!) i officiella byggnader så dör de virus som någon råkat haft på handen när de tar i föremålet. Det är ingen totallösning på smittspridning, men jag tänker att det är bättre att man gör en massa små insatser på alla ställen man kan istället för att leta efter en stor totallösning.
Jag menar också att den goda bakteriefloran på huden blir ju inte förstörd för att man lägger handen på ett dörrhandtag som dödar bakterier och virus.
#5: Fast det handlade väl om behandling av glas.
Vilken effekt detta har på människor framgår inte och är det verkligen via mobiler Corona smittat?
Så fattade jag det inte. Det är en ytbehandling som man gör genom en glaskeramisk teknik och den kan användas på alla möjliga föremål.
Nej, corona smittar nog inte så mycket genom mobiler. Men vad jag syftade på var, att sin egen mobil tar man ju fram i tid och otid och kollar på, och man tvättar ju inte alltid händerna innan, så på den fastnar ju allt möjligt.
Jag har varit medveten om det länge, men just sedan i våras så tvättar jag oftast av den när jag varit ute någonstans, samtidigt som jag tvättar händerna.
- Redigerat 2020-11-15 23:32 av Sindri