Corona iFokus

Corona

Läst 262 ggr
Condor
2020-11-14 16:01
5

Dumhet dödar

I Österrike är intelligensgenomsnittet tydligen lägre än i andra länder på den här planeten. Här kan man läsa om shoppingsvansinne under en pandemi:

https://www.heute.at/s/groesste-neuinfektionsrate-shopping-wahnsinn-geht-weiter-100112520

Fulla shoppingcenter, långa köar, utan avstånd!

Resultatet är att Österrike har mest covid fall per dag i relation till invånare i hela världen. För 2 dagar körde vi om Frankrike. Österrike har 700 intensivvårdsplatser. 567 är redan upptagna. Eftersom vi har haft mellan 7.000-9.500 nya fall varje dag den här veckan, kommer det bli flera hundra personer till som behöver intensivvård, nästa dagar och veckor, men som de inte kommer att få.

Om ett par dagar har vi kommit så långt att läkare måste bestämma vem som får en behandling och vem man låter dö.

Så dramatiskt är läget här pga alla covidioter som lever som om det inte skulle existera en Pandemi. Den här dumheten kommer att orsaka dödsfall. Den kommer att orsaka lidande. Den kommer att orsaka att företag går i konkurs och arbetslöshet.

Nu ska det bli en hårdare lockdown, aldeles för sent och fortfarande för mjuk. Men hur reagerar covidioterna som är anledning till att vi behöver en lockdown? Dom gnäller och en del säger att dom kommer att skita i restriktionerna.

Vem som har planerat en skidsemester i Österrike, världens farligaste land med mest covidioter, borde planera om sin semester.

Karmatarerskanise
2020-11-14 17:02
1

Snart dags att se sådana idioter som terrorister som vill sprida så mycket som kan för att folk ska dö

Pyttelite
2020-11-14 17:14
1

Tråkigt att det har vänt åt fel håll!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Åsa S
2020-11-14 18:08
0

Det är väl inte så mycket bättre i sverige. Jag jobbar i serviceyrke och möter många människor en del hostar på mig. Men ändå väljer extremt många människor att åka tåg tillsammans med mig de lördagar då jag jobbat. Jag är säkert en väldigt stor smittorisk men man tycker ändå det är lämpligt att vara ute och shoppa, vara ute på nöjen med familjen och åka tåg tillsammans med mig som kommer från jobbet. Det fanns inga sittplatser alls lediga på tåget och folk stod i gången. Inte intelligent säger jag, jag måste åka till jobbet men utöver det åker jag inte kollektivt

Pyttelite
2020-11-14 18:39
0

#3: Kan bara instämma - kanske ska man prova att handla lokalt för en gångs skull.

Karmatarerskanise
2020-11-14 19:00
2

Eller testa nymodigheter som internetshoping

Condor
2020-11-15 15:15
3

Igår kväll visade dom på nyheterna hur folk trängdes i olika shopping center. En skoaffärskedja hade reducerat pricerna med 50 % för att locka folk och även andra affärer lockade folk med rabatter. Det visar ju att folk skiter i om andra dör, bara de köper skor, som är viktiga före en lockdown med utgångsförbud.

Regeringen försökte ju få vett i huvudet på folk med rekommendationer. Det funkar bra i Finland och delvist i Sverige också men i Österrike finns det för många intelligenshandikappade människor. De visar att de behöver staten som styr och bestämmer över dem. De visar att de är omyndiga och behöver myndigheter. Just den delen av folket gnäller nu mest att de inte kan gå ut och shoppa, fira parys osv. Jag säger "rätt åt dem" och om de inte lär kommer det att bli fler lockdowns.

Niklas
2020-11-16 17:00
0

#6: Kommer inte Darwin att jämna ut intelligensglappet gentemot andra länder? 😉

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Condor
2020-11-16 17:20
0

#7:

Darwins lagar säger inte att det är just de intelligentaste som förökar deras gener. Ibland är det andra faktorer och sen är det ju inte bara generna som avgör, utan även utbildning, miljö, träning för hjärnan osv. Det finns många reducerande faktorer, som alkohol, droger, dålig kost osv.

Ta som exempel: Finland brukar att vara längst fram i pisa studierna. Där räcker det med rekommendationer till folk och folk tar ansvar för vad de gör. Där är covid siffrorna mycket låga. Österrike brukar att hamna långt bak i pisa studierna. Här är folk inte tillräckligt intelligenta att ta ansvar för vad de gör. Trots höga siffror var alla shoppings center fulla idag igen.

Pyttelite
2020-11-16 17:34
0

#8: Det kan oxå ha att göra med in och utflöde av människor.

Niklas
2020-11-16 18:09
1

#8: Jag tänkte att om de du beskriver som liggande under genomsnittet låter sig reduceras med hjälp av smitta som de inte tar på allvar så blir det en generell höjning av snittet ändå.

Condor
2020-11-17 16:39
1

#9:

Efter vår första lockdown hade vi bara lite över 300 aktiva fall i Österrike och man kunde isolera alla sjuka. Då började folk att leva "normalt" igen. In- och utflödet var anledningen till att viruset kom tillbaka. De som hade familjer i t.ex. Kroatien eller Turkiet for på semester för att besöka deras familjer och importerade viruset igen. Då borde folk börjat att ha blivit försiktiga igen. Men det gjorde de inte.

De firade partys som om covid inte skulle existera. De struntade i att hålla avstånd. De organiserade demonstrationer mot restriktioner, som att bära munskydd, där de eldade upp deras munskydd.

Till och med nu när Österrike har mest nyinficerade per dag i relation till antalet invånare i hela världen, gick de och shoppade i massor före det blev lockdown. Det är inte inteligent. Det stämmer nog att det var turkiska och kroatiska familjer som kom tillbaka med viruset igen och det fanns turkiska familjer som organiserade bröllopp med hundratals personer, men det som hände sen är alla ansvariga för, oavsett om Österrikare eller invandrare. De bevisade att de inte kan ta ett eget ansvar, utan att det måste finnas lagar.

Som sagt, i Finland fungerar det med rekommendationer pga att de i genomsnitt är intelligentare än folk här.

Condor
2020-11-17 16:42
0

#10:

Så enkelt är det inte. De som firar partys och demonstrerar brukar sällan vara gamla eller befinna sig i riskgruppen. De överlever, men sprider ut viruset till äldre och sjuka människor, utan att kanske själva ha svåra symptom. En del har inga symptom alls.

Niklas
2020-11-17 18:48
0

Okej, det är olyckligt.