Corona iFokus

Corona

Etikettertips-rådprovtagning
Läst 446 ggr
Hiddeniten
1

Testas för Corona eller inte?

Hade en intressant diskussion i vängruppen. En av vännerna har symptom och hens läkare rådde hen att testa sig. Hen har några sjukdomar, som gör att hen hamnar i riskgruppen. Hen är pensionär och behöver alltså inte gå ut, till ett jobb.
Hen kan inte beställa hem ett testkit. Så om hen ska testas måste hen till vårdcentralen och då oroar sig hen för hur hen ska kunna ta sig dit på ett säkert sätt, då hen inte bör åka kollektivt och det är för långt att gå.
Hen har alltså inte testat sig och som hen sa: "vad händer om hen testar sig och får possitivt svar. Vad gör dem då?"
Hen sa också: "Om jag åker dit och blir testad och det inte är något, så har jag ju dels slösat med resurserna och dels utsatt mig för risken att få med mig det hem."
Hur skulle ni göra?

• Redigerat 2020-11-18 09:57 av Niklas
Pyttelite
1

Jag skulle hålla koll på måendet och inte fokusera på testet.

Om man är sjuk är det en ansträngning att ta sig ut och är det inte akut så gäller väl rekommendationerna som för alla influensor att man får genomlida tills det vänder.

Skulle alltså inte testa mig om jag inte tror att testet isig förändrar något och att jag inte rör mig ute bland folk.

Värt att säga att jag testade mig tidigare då en anhörig blev sjuk.

Jag är i arbetsför ålder och rörlig och då blir det en helt annan sak tycker jag men var och en får fatta sina beslut.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-11-14 12:31 av Pyttelite
Karmatarerskanise
1

Om man bara är hemma behövs inget test. Man får bara hålla koll på sitt mående och vid stor försämring rådfråga 1177.

Att ta test och eventuellt få positivt svar och sen sitta hemma och veta det tror jag inte någon mår bra av.

Draken
1

Håll koll på måendet och ta kontakt med 1177 om en försämring inträffar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Niklas
1

Det verkar som om feber kan vara det viktigaste att hålla koll på och det är ju enkelt att göra själv.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Draken
0

Feber, hosta och skrovlig hals brukar kunna vara tydliga tecken på Covid

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Uppkatten
1

Viktigt dock att vänner och bekanta har regelbunden kontakt med hen om hen bor ensam, så att hen inte försämras och får svårt att larma. För det verkar som att man rätt snabbt kan bli sämre om det är Covid…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hiddeniten
1

Vi har våra digitala "kafferep" varje dag, så nog har vi koll på varandra. Dessutom har hen en riktigt bra läkare, som nu självmant ringer hen en gång i veckan.