Uppoffringar
Det har diskuterats ganska flitigt att yngre inte bryr sig tillräckligt och inte gör samma uppoffringar som äldre fått göra.
Jag förstår den debatten.
Samtidigt tycker jag den delvis varit lite orättvis.
Varför det? Jo, för att det är svårt att jämföra en högskolestuderandes liv med livet en genomsnittlig pensionär lever.
Fester och uteliv är en inte oviktig del av tillvaron för yngre. Det är där många har roligt och bygger nätverk, och det är kanske också där man träffar någon att dela sitt liv med. Saker som blir helt klart lite svårare om man ska undvika att träffa någon utanför det egna hushållet.
Sannolikheten att träffa på pensionärer på fester, nattklubbar och i dejtingsammanhang misstänker jag är mindre.
Jag säger inte att jag tycker att yngre och studerande ska strunta i de rekommendationer som ges. ABSOLUT INTE. Jag vill bara synliggöra att de uppoffringar de yngre ombeds göra är betydande - i synnerhet när det varit på obestämd tid.
Vet inte vad jag vill säga med detta mer än att försöka nyansera diskussionen litegrann.
// Staffan
Det jag tyckte varit smått orättvist är hur en hel generation dras över samma kam.
"En ung person bryr sig inte" - plötsligt är alla unga egoister som inte tänker på sin omgivning.
Både unga och äldre visar prov på bristande omdöme emellan varven, men det har snarare med deras person att göra, inte deras ålder.
Jag tror att jag har sett fler över medelåldern göra dumma saker under pandemin än vad jag har sett yngre.
Jag är 58 år och jag tycker nog att min generation och även äldre beter sig väldigt egoistiskt.
Ofta handlar det om att skydda sig själv utan tanke på andra.
/Maria
Jag är själv universitetsstudent så jag tackar för ett mer nyanserat inlägg. Jag förnekar inte att det finns en del i min ålder som beter sig väldigt oansvarigt och det är givetvis fel. Själv har jag aldrig varit särskilt social så omställningen är inte enorm för egen del, men jag har klasskompisar som innan pandemin umgicks med folk nästan dygnet runt. Då blir det en stor omställning när man plötsligt inte ska träffa någon alls, speciellt om man inte kan åka hem till sin familj heller.
Sen är det givetvis en omställning för alla/dom flesta, inte bara för folk i min ålder. Men jag kan bli lite irriterad när personer med familj och hus/större lägenhet tycker att studenter är löjliga som inte kan sitta hemma. Många av oss bor ensamma och dessutom på liten yta. Jag bor i studentkorridor i ett rum på 12 kvm och hade jag varit tvungen att stanna inne dygnet runt hade jag blivit galen. Nu får man som tur är gå ut och promenera osv vilket räcker för mig. Men det blir en skillnad i ensamhet när man inte träffar någon alls, jämfört med om man bor med familj/partner så att man åtminstone får träffa någon fysiskt. (Sen är ju inte det ett problem specifikt för studenter givetvis, det finns folk i alla åldrar som bor ensamma och/eller på liten yta)
Jag tror dessutom att det är kontraproduktivt att klaga på en hel grupp. Får man samma klagomål oavsett om man sköter sig eller inte, så är nog risken större att man tänker att man lika gärna kan bryta mot rekommendationerna. Sen förstår jag absolut varför folk blir upprörda, och det blir jag också när jag hör om fester på hundratals personer eller andra dumma idéer. Men ibland är klagomålen lite väl onyanserade. Jag försöker att inte ta åt mig när jag vet att jag gjort mitt bästa, men det är ändå irriterande att bli klassad som oansvarig bara för att man tillhör en viss åldersgrupp.
//Jessie
#5 Kan inte annat än hålla med.
#5:
Jag tror dessutom att det är kontraproduktivt att klaga på en hel grupp.
Amen to that! I alla sammanhang.
Mvh // Johan

#7 Men om man uttrycker att många i en grupp gör fel så kanske andra inom samma grupp kan påverka och åstadkomma en förändring?
Då hamnar man någonstans mittemellan…

Det finns en ledarartikel på GP.se idag om saken:
"Unga som festar måste skärpa sig, enligt statsministern. Det har han rätt i. Men vi kan inte låtsas som att det inte är en uppoffring."
https://www.gp.se/ledare/%C3%A4ven-ungdomar-kan-k%C3%A4nna-sig-ensamma-1.37287066
// Staffan
Jag handlar så gott som "allt" på nätet, men någon butik måste jag ibland besöka. Dom som inte har näthandel. Då är jag alltid ensam om att ha handskar och munskydd. Inte håller man med avstånd heller. Men jag säger ifrån och sen får dom tycka vad dom vill. Brukar säga det på ett vänligt sätt även om jag är irriterad över deras beteende. Men folk verkar inte ha tagit till sej restriktionerna som nu stramats åt. Detta gäller alla åldersgrupper.
Detta tyckte jag var bra skrivet:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jBvbdA/vansinne-att-vaccinera-oss-som-ar-aldre-forst
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ja det var bra skrivet.
Jag vet inte riktigt hur jag skall resonera kring vaccinen. Jag är väldigt kluven