Julfirande
Jag och min man har bjudit hit min mamma dagen innan till dagen efter julafton. Dessutom ska vi ses varje advent och pyssla. Ingen av oss går i affärer, åker kollektivt eller träffar någon annan förutom min man som arbetar deltid på restaurang, så det känns säkert att fira ihop. Normalt spenderar vi julafton hos mamma med min sida av släkten, och juldagen med min mans släkt. Men nu är det så här i år, och det tycker jag är skönt! Mycket mindre press. Vi beställer maten på nätet, superbra lösning. Sen har vi hemgjorda gåvor i år. Fast det hade vi väl haft oavsett situation i och för sig. Men det kräver inga shoppingturer i alla fall. Så för mig har anpassningen varit positiv i planeringen, förutsatt att inget oväntat händer såklart.
Hur kommer ni fira jul i år? Har ni behövt anpassa?
Jag gissar att vi inte blir 20 personer i år. Skulle tro att vi firar mindre grupper i stället. Fast å andra sidan har de flesta i riskzonen redan, eller haft, Covid. Vi får se helt enkelt.
Jag brukar bjuda hem mina föräldrar på julafton, en tradition sedan många år tillbaka. Ett år var jag sjuk, så då sågs vi ute i skogen istället (och fikade bara), där det fanns ett bord samt ett par bänkar intill en stor gran. Det var nog det enda stället i hela mellan-Sverige där det fanns en snöfläck det året, så vi fick i alla fall en vit jul! 😊 Kanske får vi fundera på något liknande den här julen om inte samhällsspridningen dämpar sig rejält…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.