D-vitamin
Det verkar som att bevisen för att d-vitamin är värdefullt för kroppens immunförsvar i kampen mot corona blir fler. Dailymail är visserligen ingen bra källa att hänvisa till, men det betyder inte att alla deras artiklar bör förbises.
"Millions of elderly and vulnerable will get free Vitamin D from government as evidence grows that it helps in battle against Covid-19"
// Staffan
Nej så länge som de inte pekar på källorna är det värdelös information.
Sen är det intressant vilka myndigheter som ger D-vitamin till sina gamla.
Vitaminer behövs men botar sällan influensor så visst ligger det något i det men D-vitamin är ingen mirakelkur.
För mycket D-vitamin kan leda till njurskador.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-11-08 11:03 av Pyttelite
Där ser man.
Vi tar D-vitamin varje år mellan september och april ungefär och har gjort i många år.

#1 Läste du artikeln? Tyckte du att du fick ut något nyttigt av den?
Sammanfattning av studier D-vitamin - Corona.
Enligt den här artikeln ska det finnas en ny studie som säger att man har en 19 ggr. högre risk för ett svårt förlopp om man har brist på D-vitamin:
En länk till studien hittade jag inte, men det finns en massa studier om saken. Vem som har tid kan ju gå igenom dom:
https://www.google.com/search?client=opera&q=pubmed+covid+vitamin+d&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Vem som tar D-vitamin bör ta ett bra preparat. Här är en artikel av öko test där de testade 20 olika preparat:
De 5 preparat som var medicinska preparat fick godkänt, medan de 15 preparat som såldes som kosttillskott fick icke godkänt och en del kan till och med vara farliga.
I artikeln står att man inte behöver tillskott för att kroppen kan spara upp D-vitaminet så man klarar sig över vintern. Det kan jag inte hålla med om. Jag är en typisk soldyrkare och i mitt land kan man sola från slutet Mars till mitten av Oktober. Jag tog D-vitamin (ett medicinskt preparat) över vintern och testade mitt D-Vitamin i Juni, efter att jag redan var mycket solbränd och solade i 5 dagar före jag testades. Mitt värde låg knappt över minimum.
Andra experter anser att vem som inte jobbar på en strand som livräddare behöver tilskott även på sommarn. Nuförtiden tar jag D-vitamin även på sommarn, varje gång som jag inte kan sola på 4-5 dagar.
Jag tror vi behöver D-vitamin så som vi lever idag, förr jobbade man ju ofta rätt mycket ute det gör vi inte idag. Det är mörkt när jag går till jobbet och det är mörkt när jag går hem, hela dagarna är jag inomhus. Jag blir även väldigt trött på vintern ifall jag inte tar D-vitamin de timmarna svagt dagsljus jag får på helgen räcker inte och iår har jag inte kunnat ta någon solsemester på hösten heller.
#6: Jag tror inte att man jobbade speciellt mycket ute när det var vinter förr.
Däremot finns det ett genetisk betingat samband.
Ljushyllta klarar av mörker bättre än de med mörkare hud.
Samma gäller även för blåögda jämfört med brunögda.
Nog var man mer ute förr man behövde hämta ved. sköta djur, fiska, gå på torrdasset etc. så man kom ut många gånger under dagen och man jobbade när det var ljust ute. Jag ser sällan dagsljus på vintern jag har inga såna där tillfällen då jag bara går ut och ens hämtar saker på mitt jobb utan allt sker inomhus.
#8: Dagens hus har större och fler fönster än vad man hade på den gamla goda bondetiden. Även arbetsplatser är bättre än förr.
Det finns stora möjligheter att ta lunchpromenader och vår mat är många gånger bättre än vad den var tidigare.
Men kommer man från sydligare länder med mörkare hy och är brunögd är sannolikheten stor att man behöver ett tillskott av D-vitamin för att det genetiskt är så.
Det är därför viktigt att man studerar vilka etniciteter man avser i vetenskapliga publikationer för förmågan att ta upp D-vitamin skiljer avsevärt mellan olika folkgrupper.
Vintersolen är för svag för att få kroppen att bilda vitamin D, så det kvittas om man går ut och så har man ju heller inte på sig T-skjorta, utan varma kläder som täcker över allt utom ansiktet.
I den första halvan av Oktober är solen endast tillräckligt stark vid middagstiden, alltså 1-2 timmar. Sen är det slut med det tills Mars.
#9: Nåja, jag har blåa ögon och ljus hy och ligger ofta under gränsvärdet trots intensivt solande och d vitamin tillskott. Tar därför nuförtiden d vitamin även på sommaren och pga rekommendation från läkare har jag också höjt på dosen.
#11:
Det var den gången i Juni som jag skrev om i mitt inlägg 5. Jag som har mörkbrunt hår och bruna ögon var knappt över minimumet. Egentligen borde ditt värde ha varit högre än mitt. Konstigt…….

"Vi vet sedan tidigare att D-vitamin kan skydda mot förkylning och influensa. Nu finns även flera studier som pekar på att det också kan ge skydd mot Covid-19.
– Det finns tydliga indicier och därför tycker jag att man ska förorda ett extra intag av D-vitamin, säger Mats Humble, forskare och tidigare överläkare vid universitetssjukhuset i Örebro.
https://www.expressen.se/halsoliv/d-vitamin-kan-ge-skydd-mot-covid-19/
// Staffan
Här finns en diskussion relaterad till ämnet:
Ingen D-vitamin mot Corona
https://www.gp.se/nyheter/ingen-d-vitamin-mot-covid-19-i-sverige-1.37923938
#15:
D-vitamin hjälper inte "mot" någon sjukdom alls, men är ett viktigt vitamin för immunförsvaret. Det är dock inte det enda viktiga vitaminet/ämnet, så man kan inte se det som något som man tar och allt är bra, utan snarare som någonting som inte får saknas. Poängen är att väldigt många har brist på D-vitamin och därför är det speciellt i corona tider viktigt att ta det.
#16: Instämmer!
NRK omtalte en oppsiktsvekkende enkeltstudie om D-vitamin mot korona, men mye tyder på at resultatene i denne studien er for gode til å være sanne.
Läs om studierna som verkar vara för bra för att vara sanna:
https://www.nrk.no/norge/sensasjonell-d-vitaminstudie-er-full-av-mangler-1.15387498

Lyfter upp den här gamla tråden igen:
"Ännu en studie visar nu att D-vitaminbrist kan kopplas till en ökad risk att dö i Covid-19. De nya rönen stärker misstanken om ett samband ytterligare."
https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/d-vitamin-kan-minska-risk-att-dö-i-covid-19-1.65320734
// Staffan