Här hittar du aktuell Corona-statistik
När jag vill veta hur Coronaläget i världen är brukar jag gå till Worldometers Covid-19-statistik. Där finns den mest uppdaterade information jag har hittat. Alla länder som rapporterar sina sjuka och döda till följd av Covid-19 är med där.
Jag är mest intresserad av dödligheten. Därför sorterar jag tabellen efter kolumnen Deaths/1M pop. Den visar ländernas dödstal som antal döda per 1 miljon invånare. Sverige har just nu ett dödstal på 590 personer per miljon invånare. Det placerar oss på 17:e plats över högsta dödstalen i världen. Under stora delar av våren och sommaren låg Sverige omkring plats 8.
San Marino ligger på första plats med ett dödstal på 1.237 personer per miljon invånare. San Marino har strax under 34.000 invånare totalt och hamnade tidigt i listans topp med sina totalt 42 döda.
Belgien ligger på plats 3, Spanien plats 5, USA på plats 10, Storbritannien och Italien på plats 13 och 14.
Sett till totalt antal dödsfall i världen ligger USA i topp med drygt 237.000, följt av Brasilien och Indien med 160.000 respektive 123.000 döda. Det anmärkningsvärda med att USA ligger i topp, är att de har en befolkningsmängd som är drygt en femtedel av Indiens. Kina finns inte ens med på topp 20.
» Coronavirus Update (Live): 47,613,408 Cases and 1,215,601 Deaths from Covid-19 Virus Pandemic - Worldometer
Ta uppgifterna med en nypa salt. Rapporteringen i olika länder kan vara olika noggrann och det kan finnas andra fel. Se det som en fingervisning snarare än ett facit.
Det har hänt en del i listan de senaste dagarna. USA har klättrat en placering och ligger på plats 9 efter de senaste dagarnas rekordmånga nyinsjuknade. Jag läste att det nya rekordet är 112.000 konstaterat covid-sjuka under ett dygn. Jämför det med 141.000, som är det totala antalet konstaterade fall i Sverige.
Sverige har fallit en placering, till plats 18. Det beror på att Frankrike har sett en större ökning av antal döda än Sverige.
USA har fallit två placeringar sen senast och ligger på plats 11 efter att Italien och Storbritannien har haft en tung period och stigit 4 placeringar vardera.
Sverige har, trots en kraftig ökning av antal sjuka och döda, fallit fyra placeringar. Balkanstaterna har råkat ännu värre ut och ligger ovanför Sverige. Sverige har plats 22.
Sex stater ligger samlade i intervallet 756 till 776 döda per miljon.
Intressant. Kinas "dödssiffra" ligger på 3 (döda per 1 miljon invånare) vilket är anmärkningsvärt lågt. I Belgiens fall är det tvärtom - deras siffra är 1.278 :(
I Europa är (förutom Belgien) Spanien, Frankrike, UK och Italien hårt drabbade.
#3: Jag tror att Sverige ligger i en senare fas än de stora länderna i Europa.
På det stora hela verkar det inte hända så mycket i statistiken om man jämför mellan länder nu. USA har åkt ner några placeringar. Sverige likaså.
Äh, det enda viktiga är väl att jämföra Sverige med våra nordiska grannländer!!? (Ironi)
#6: Fast trots allt är det nödvändighetsvis inte en rättvis jämförelse eftersom olika länder har olika förutsättningar.
Sverige har haft ett stort inflöde av utlandsfödda och det är en betydande del av dom som jobbar i omsorgsverksamheten.
Utlandsfödda är inte mer smittbenägna än andra som individer men har ofta andra levnadsmönster - de umgås med varandra!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-12-20 10:21 av Pyttelite
Antal fall och döda stiger i nästan hela världen, men det händer inte så mycket länderna emellan. Listan är ganska lik den för en månad sen.
I Irland har den nya mutationen spridit sig. Här finns ett diagram som visar hur den har påvrkat statistiken. Se hur kurvan har stigit de sista veckorna. Den pekar plötsligt nästan rakt upp.
I alla Europas länder har det skapat oro. Tyskland planerar att ha lockdown fram till påsk. I Österrike diskuteras att förlänga den om 10 veckor.
#8: Jag glömde skriva att för Sverige släpar rapporteringen efter mycket.
#9: Finns det någon motsvarande graf för dödsfall?
#11:
Japp! Men dödsfallen brukar först synas i statistiken ungefär 3-4 veckor senare. Oftast kommer de svåra symptomen, att patienter hamnar på sjukhus, först efter en vecka och sen lever de som dör ett par veckor till. Kurvan går ju inte ens sen 2 veckor rakt upp. Det som är skrämmande är att Irland hade väldigt låga siffror för 2 veckor och höjdes ändå med väldig fart när den nya mutationen spreds.
Nu har lilla Gibraltar hamnat i toppen av listan. De har inte funnits med tidigare. Åtminstone inte bland topp-30. USA har stigit två placeringar igen och Storbritannien fyra och ligger på platserna 9 respektive 5.
Sverige har stigit två placeringar till plats 23. Vi har ett dödstal på 1.216 personer per 1 miljon invånare. USA har 1.455 per miljon, Storbritannien 1.686, Tyskland 762 och Danmark 388.
Liechtenstein är ett annat litet land. De har gått från plats 6 till plats 17 sen senast.
Frankrike har gått från plats 18 till 22.
Det var länge sen jag uppdaterade här. Det har hänt mycket. Mängder av länder har klättrat upp i listan och tryckt ner de tidigare ”ledarna”. Sverige befinner sig på plats 39, USA 21, Storbritannien 20, Spanien 27 och Frankrike 29. Italien är på plats 16 och Belgien 14. Bland Europeiska länder har Sverige plats 24.
I toppen av listan (med flest döda per miljon innevånare) finns Peru, Ungern, Bosnien Hercegovina, Tjeckien, Gibraltar och Bulgarien.
Peru har 5.888 döda per miljon innevånare. Ungern har 3.118. Sverige 1.438. Det varierar med andra ord mycket kraftigt mellan länder.
Sverige finns nu på plats 56 (39) i världen och plats 28 i Europa. Peru, Bulgarien, Bosnien-Hercegovina, Ungern och Montenegro har topplatserna.
USA har plats 20 (21), Storbritannien plats 29 (20), Frankrike plats 40 (29), Italien 27 (16) och Belgien 23 (14). Samtliga utom USA har förbättrat sina positioner sen i augusti.
» COVID Live - Coronavirus Statistics - Worldometer