Corona iFokus

Corona

Etikettkost
Läst 196 ggr
Staffan
2020-11-03 17:37
0

Bra kost?

Att bra kost är bra för immunförsvaret tror jag de flesta håller med om. Finns det någonting som du äter lite mer av nu för att skydda dig mot coronaviruset? Några extra vitaminer kanske?

// Staffan

Niklas
2020-11-03 18:59
0

Jag försöker äta rätt i vanliga fall så på det viset är inget annorlunda. Däremot tänker jag mer på kosttillskott och vitaminer. Ska jag ta något mer? Är det något i kosten jag borde ändra? Kanske är det bäst att inte köpa frukt och grönt utan förpackning?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2020-11-03 19:19
0

D-vitamin är väl bekräftat bra iaf.

Vi handlar nästan bara online nu för att få så som möjligt ska ha tagit i och dreglat på grejerna. Speciellt frukt och grönt tycker jag känns olustigt att köpa i fysisk butik nu.

Mvh // Johan

Condor
2020-11-18 10:58
0

#2:

Man vet ju aldrig om den som har sorterat in frukt och grönt i hyllorna i mataffärerna är smittade. Vi brukar göra så här:

Saker som äpplen, tomater brukar vi tvätta med vatten och tvål. Bananer skalar vi och ser till att bara röra skalet. Bananen hamnar på ett papper. Sen tvättar vi händerna innan vi äter den.

Allt som inte behöver att användas med det samma, hamnar i ett "karantänrum" i 2-3 dagar innan vi använder det. Därför ser vi till att köpa sakerna 2-3 dagar innan de tar slut.

Condor
2020-11-18 11:09
0

#0:

Våra kosttillskott i coronatider:

Vitamin D
Acerolapulver (ekologiskt)
MSM

Kost:

Bara högvärdig kost. Inga raffinerade kolhydrater utan endast fullkorn. Inga sötsaker eller dåliga fetter. Bara bra vegetabiliska fetter (exempel olivolja, nötter), inget kött eller chark, mycket grönsaker och frukt och så många olika sorters livsmedel som möjligt.

Örter:

Ingefärate varje dag av färsk ingefära, ibland machate.

Träning!

Vem som har bra kondition klarar sig bättre om man blir sjuk. Men man ska inte överdriva, för det kan leda till ett svagare immunsystem.

Niklas
2020-11-18 11:31
0

#3: Har det inte sagts att viruset klarar sig mindre än en dag på ytor?

#4: Vad är Acerolapulver och MSM?

Condor
2020-11-18 11:45
1

#5:
Det beror på vilken yta som det handlar om och hur hög temperturen är. Ju varmare det är, ju snabbare dör viruset.

Acerolapulver är ett pulver som man gör av Acerolakörsbär. Det är frukten som innehåller mest Vitamin C av alla frukter. 100 g acerolakörsbär innehåller mellan 1000 och 1500 mg Vitamin C. Som jämförelse, Kiwi innehåller bara 92 mg. Apelsiner 53 mg.

Man ska föredra naturligt vitamin C och ingen syntetisk Ascorbinsyra.

MSM = Methyl-Sulfonyl-Methan, en organisk svavelförbindelse. Det hjälper mot alla sorters inflammationer. MSM bildas också som biprodukt i pappersindustrin. Man upptäckte ämnet för att arbetare i pappersindustrin var mindre förkylda än andra.

Jag glömde att nämna att vi också tar selen och zink, som är viktiga för immunförsvaret.

Niklas
2020-11-18 12:06
0

#6: Där ser man. Finns acerolakörsbär att köpa färska eller bara i pulverform?

Hur serveras MSM, som tabletter?

CasaRamon
2020-11-18 12:18
0

C-vitamin, D-vitamin, Zink. Äter ingen frukt alls, pga allt sockerinnehåll. Lagar all mat från grunden, bakar allt bröd enl LCHF. Äter en hel del grönsaker som skalas och tvättas noggrant.
Har testat MSM som pulver och kapslar, men magen tålde inte preparatet. Tror annars att det är en bra produkt.

Condor
2020-11-18 12:32
1

#7:

Acerolakörsbär förekommer i Sydamerika, Latinamerika och Karibiken: Jag har aldrig sett att de erbjuds i affärer.

Jag tar det här pulvret:

https://www.piccantino.at/bioking/acerola-pulver-bio?sai=17315&gclid=EAIaIQobChMI97Pwkf-L7QIV2fZRCh0Q3AN3EAQYAiABEgKzJfD_BwE

MSM tar jag i kapselform.

• Redigerat 2020-11-18 12:33 av Condor
Condor
2020-11-18 12:32
0

#8:

Jag har också en känslig mage och tål int vad som helst, men med MSM har jag aldrig haft et problem.

Niklas
2020-11-18 12:37
0

Tack för svaren! 🙂