Läst 999 ggr
CasaRamon
2022-05-25, 10:09

5:e Covidvaccination

Såg på nyheterna att man nu rek. en 5:e vaccinering i höst för 65+. Vad sägs om det?
Jag kommer antagligen att ta den. Har aldrig mått dåligt eller haft biverkningar av tidigare vaccination. Så det lutar åt att var 5:e månad så behöver man "fylla på". Undrar hur länge? Ja, det är ju ingen som vet i nuläget.

Cojimar
2022-05-25, 10:15

Kan väl i likhet med influensavaccinet bli årligen återkommande. Om man kan ta dem samtidigt så bör det gå smidigt för de som redan är inne i vaccinrutinerna, och på sikt kanske vaccinerna kan bakas ihop.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ali Mirazimi ser vissa fördelar med ett kombinerat vaccin som skyddar både mot covid-19 och influensa, men också några frågetecken.
  • Redigerat 2022-05-25, 10:17 av Cojimar
Niklas
2022-05-25, 10:17

Den rekommenderas än så länge inte för personer under 65 år men finns för dem som ändå vill ta den.

Vi är väl inne i det många förutspådde mitt i pandemin, att utsatta erbjuds löpande vaccinering på samma sätt som mot säsongsinfluensor. Kanske kan de slå samman dem till en så småningom?

Vänliga hälsningar, Niklas
Välkommen till Smart hem iFokus. 🎈

johan
2022-05-25, 10:43

Jag kommer nog ta det beslutet när man ser hur spridningen i samhället är vid det tillfället.

Jag har aldrig tagit vanligt säsongsinfluensa-vaccin, men är 3x-vaccinerad för Covid.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

MonicaLagerquist
2022-05-25, 14:24

Jag har nyligen tagit den fjärde. Vet inte varför jag blev erbjuden den få jag varken hör till riskgruppen eller har åldern inne.
Men om jag blir erbjuden den femte då kommer jag att ta den.

Stolt ägare till fem La permer

Draknästets_Reptiler
2022-05-26, 13:37

Jag har tagit 3 sprutor. Har varit sjukskriven en längre tid, så jag har inte fått fjärde sprutan, har inte orkat ta mig till jobbet.

Hoppas bara inte pandemin blossar upp igen. Sjukvården är helt utsliten. Det är väldigt många på min avdelning (inklusive jag själv) som är sjukskriven sedan länge.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Uppkatten
2022-06-29, 16:40

Men visst är det bara de över 65 och de i riskgrupp som erbjudits dos 4 i Sverige…?

Hade varit bra med en dos till innan man går tillbaka till jobbet efter sommaren…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CasaRamon
2022-06-29, 18:35

#6: Ja, än så länge. Men övriga lär väl bli kallade i höst. Själv hoppas jag få kallelse i sept. för den 5:e sprutan. Ska resa till Spanien i oktober.

Scorpio97
2022-06-29, 18:56

Jag tillhör riskgrupp (diabetes) men har inte erbjudits dos 4. På folkhälsomyndighetens sida står det att det bara erbjuds vissa riskgrupper

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/om-vaccinerna-mot-covid-19/pafyllnadsdos/

//Jessie

Påfyllnadsdoser är viktiga för att behålla ett gott skydd mot allvarlig sjukdom i covid-19.
Draknästets_Reptiler
2022-06-30, 12:46

#6: Vårdpersonal inom akutsjukvården (åtminstone i min region) kommer få fjärde sprutan. Vissa har redan fått den medans andra kommer få den troligast i Augusti eller September.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
2022-07-01, 10:36

Min man fick sin fjärde spruta igår.

/Maria

Tina-A
2022-07-21, 21:42

Jag har bara tagit två sprutor, så nu känner jag att det verkligen börjar bli dags för den tredje. Jag blev så väldigt sjuk av den andra sprutan, så har liksom gått och dragit ut på det. Men nu är det väl dags igen!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fornöga
2022-07-27, 09:28

#0 ff Expressen skriver:

"Nästa vaccineringsomgång är planerad i september. Då ska alla som är över 65 eller som tillhör en riskgrupp erbjudas en påfyllnadsdos och vuxna yngre än 65 år erbjuds då en fjärde dos som ges ut utan rekommendation.

Men trots sommarens smittovåg är FHM och regionernas smittskyddsläkare överens om att det inte finns någon poäng med att dra i gång nästa vaccineringsomgång redan nu."

Drar mina strån till stacken som medis på Debatt iFokus och Nostalgi iFokus.

Den mycket smittsamma omikronvarianten sprider sig snabbt i Sverige. Covidspridningen ökar i alla regioner och i Stockholm är patienterna nu fler än somrarna 2020 och 2021. – Det tar väldigt mycket resurser, säger chefsläkare Elda Sparrelid till Dagens Nyheters rundringning till regionerna.
Fridaaaa
2022-08-01, 19:16

Jag har tagit 3 st men kommer inte ta fler. Trots mitt jobb.
Jag känner nu i efterhand att nej, för mycket skit som hänt när folk tagit det, som man inte vet är slump eller vaccinet.

Medarbetare: rexkaniner, Support.

UlrikaD
2022-08-01, 20:15

#13 Vad är det som hänt? Har själv tagit 3 st. Undrar mest om det är nåt jag inte hört nåt om.

Fridaaaa
2022-08-01, 20:43

#14 Det är tvistat om mensrubbningar har med vaccinet att göra eller om det är pandemin. Finns de som fått proppar efteråt, som aldrig haft det i hela sitt liv bland annat och annat. Sedan om det är slump eller vaccinet - omöjligt att säga.Men jag vågar inte ta fler i alla fall.

UlrikaD
2022-08-01, 20:50

#15 Ok, tack

CasaRamon
2022-08-02, 09:23

#15: Det finns dom som dör av Covid också. Eller blir långtidssjuka.

CasaRamon
2022-08-02, 10:51

#15: Javisst, man kan bli smittad även om man är fullvaccinerad, men lindrigt då. kanske mer som en influensa. Samtidigt beror det ju också på om man har underliggande sjukdomar.
Men dom flesta med covid, som ligger på IVA, är ovaccinerade.

Fridaaaa
2022-08-02, 11:21

#17 Så är det, men som troligtvis hade dött av tex lunginflammation mm också.
Man får överväga helt enkelt. Jag har tagit 3 sprutor, vågar inte ta fler.
Just nu har jag svullen fot - de inte vet vad det bero på och man vet inte om det är kopplat till vaccinet eller inte då jag aldrig haft problemet innan. Så just nu blir det ingen fjärde spruta :)
#18 vet inte varför du skrev det där till mig? Jag har inte tagit upp något av det.

CasaRamon
2022-08-02, 12:12

#19: Det skulle bli 1 svar, men blev 2. Jag kan inte förstå varför du och många andra alltid kopplar ihop vaccinet med olika smärtor och sjukdomar, när det inte finns bevis för detta. Däremot är det ju nu bevisat att Vaccin räddar liv. Och då menar jag inte bara Covidvaccin.

UlrikaD
2022-08-02, 13:27

Jag tycker personligen att det är jättebra om så många som möjligt tar dom 3 första som erbjudits. Sen känns det mer som om det måste få vara var och ens val. Om inte situationen förvärras igen, då ändrar jag nog åsikt.
Jag själv är mer rädd för att få långtidscovid än att dö i själva sjukdomen. Man läser om dom som knappt kan få ihop en vardag, än mindre jobba ett år efter dom blev sjuka. Och ingen kan säga när eller ens om dom nånsin blir bättre.
Men jag förstår rädslan för biverkningar också. Jag har kvar en biverkan 5 år efter jag tog en viss medicin i en månad. Fick många biverkningar men dom andra försvann, denna stannade.

Fridaaaa
2022-08-02, 13:35

#20 Om du läser igen så skrev jag tydligt att man INTE vet om det är det eller inte. Om det är slump eller om det är vaccinet. Så bra att läsa allting, innan man drar förhastade slutsatser.

CasaRamon
2022-08-02, 19:57

#21: Varför skulle det vara bra om man tar bara 3 sprutor? Efter ett antal månader så försvagas skyddet. Därför bör man fullfölja med ytterligare sprutor. Själv tog jag min 4:e spruta i april och vet att jag bör "fylla på" nu i höst. Då det har gått 5-6 månader.
Vem vet, kanske kommer man att få fortsätta med ytterligare Vaccin 1 eller 2 gånger/år en tid framåt för att vara säker. Tills smittan är utrotad. Men det kommer att ta tid då det finns så många antivaxare som håller sjukdom vid liv.

UlrikaD
2022-08-03, 04:32

#23 För att 3 är bättre än ingen?
Sen är det väl det som erbjudits hittills den flesta befolkningen.

Fridaaaa
2022-08-03, 08:43

#23 Smittan kommer tyvärr alltid finnas, precis som influensa mm. Men kommer bli mildare och mildare, precis som den blivit

CasaRamon
2022-08-03, 14:12

#25: Jag håller inte med dej där. I Sverige har flera sjukdomar försvunnit genom vaccinering, som: polio, difteri, kikhosta, mässling, påssjuka, röda hund m.fl
Så jag kan inte se, att även Covid ska kunna utrotas, om alla som kan , tar sina vaccinationer.

CasaRamon
2022-08-03, 14:16

#26: ……även Covid INTE ska kunna utrotas…….ska det stå. hade för bråttom i skrivandet.

Fridaaaa
2022-08-03, 16:55

#26 Inte många som försvunnit 100%, men covid tror jag kommer bli lite som säsongsinfluensan ect. Vissa forskare har samma gissning men sånt bara framtiden kan utvisa. Mässlingen & röda hund är inte utrotad, men ovanlig i Sverige.

Just nu kommer jag inte ta mer Vaccin, mer än mina tre, förrän de hittat orsaken till bland annat min svullna fot. För att vara 100% säker

• Redigerat 2022-08-03, 16:56 av Fridaaaa
annia1
2022-08-04, 02:35

CasaRoman #26 och 27 covid kommer inte kunna utrotas inte ens från sverige.

För att kunna utrota covidviruset så måste hela världens befolkning bli vaccinerade samtidigt och det mot den stam som cirkulerar vid just den tidpunkten. Och det är inte möjligt att ta fram Vaccin mot en stam som finns i framtiden utan Vaccin mot covid ligger alltid steget efter.

Med tanke på att människor reser så räcker det inte med att alla svenskar vaccinerar sig för svenskar reser till andra länder och det kommer hit turister och arbetare från utlandet, som då kan ha en muterad variant av viruset med sig hit. Och svenskar som reser utomlands kan få en muterad variant i utlandet.

Covidviruset muterar ständigt och det är ju därför som viruset utvecklat sig så det går förbi Vaccin och mot den immunitet som de som varit sjuka haft.

Dom kan inte ens säga att det uppdaterade Vaccin, som är på gång att godkännas nu och som kommer senare i höst kommer ge tillräckligt med skydd och det eftersom viruset kan hunnit mutera till en ny variant som går förbi det vaccinet. Det dom antar gällande det nya uppdaterade vaccinet att det åtminstone även fortsättningsvis ska ge bra skydd mot svår sjukdom och död. Och dom hoppas, OBS hoppas att det ska ge bättre skydd mot att bli smittad, men det står än så länge skrivet i stjärnorna.

Alla experter är hittills överens om att covid kommer bli som influensa. Att de som idag rekommenderas ta influensavaccin kommer bli rekommenderade att ta mot covid, alltså en spruta varje år.

Dom sjukdomar som du räknar upp är i huvudsak barnsjukdomar och dom vaccinerar man barn emot. Och dom sjukdomarna kommer av annat sorts virus än covid. Den sorts virus som ger upphov till barnsjukdomarna muterar inte på samma sätt som covidviruset. För hade dom virusen muterat på samma sätt som covid så hade de sjukdomarna inte varit sällsynta idag.

Så covid får vi lära oss att leva med.

Och för min del så kommer jag inte ta 4:e sprutan. I alla fall inte den variant som dom först kommer använda till hösten. När den uppdaterade varianten släpps så ska jag tänka över det. Men att jag sannolikt låter bli är för att jag fått besvär av alla mina sprutor även om problemen varit övergående. Om min mamma fortfarande lever när 4:e blir aktuell då är det större sannolikhet att jag tar, men är hon borta så kommer jag inte ta fler sprutor.

.

• Redigerat 2022-08-04, 02:39 av annia1
Fridaaaa
2022-08-04, 07:29

#29 Bra skrivet!

Draknästets_Reptiler
2022-08-04, 10:07

#29 Håller nog med dig här. Jag tror inte att Covid kommer försvinna helt och hållet, den kommer ligga kvar som en säsongsinfluensa.

Däremot så tror jag nog att sjukdomsförloppet kan mildras genom vaccinationer. Jag har fått 4 sprutor, kommer nog förmodligen att ta den 5 också om det kommer på tapeten.

Är dock väldigt tveksam till att pojkarna som är mellan 20 och 30 skall ta fler än de tre de redan har fått.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Condor
2022-08-04, 15:37

Om samtidigt alla på jorden klarar av att inte bli smittade inom en tidsperjod på 3 veckor, skulle viruset försvinna. Men eftersom somliga inte klarar av det, måste andra klara av det i åratal.

CasaRamon
2022-08-04, 17:48

#29: Jag håller inte med dej. Inte ens "experterna" vet hur framtiden blir vad det gäller Covid, allt är bara en gissning. Men då många INTE vaccinerar sej, så kommer vi INTE att kunna utrota sjukdomen.

Fridaaaa
2022-08-04, 18:53

#33 Kommer inte minska med allt resande heller
Och många som fortfarande inte stannar hemma vid symtom, skiter i att testa sig mm. Det är mycket som är större bov än folk som inte vill ta 4e sprutan elller fler

annia1
2022-08-04, 23:04

Draknästets_Reptiler #31 man kan ju hoppas att det fortsätter gå åt det mildare hållet. Det som är nackdelen för tillfället är att den variant vi har nu ökar sommartid, det är en tid då viruset normalt sett minskar. Vilket det gjorde de två senaste somrarna, visst då hade vi restriktioner, men ändå. Vi kan bara vänta och se. Så vi får se i höst när det enligt "reglerna" ska öka och vilka varianter som finns då.

Condor #32 du kan glömma att viruset skulle försvinna om alla kan undvika att bli smittade på tre veckor.
Först så är det så att personer med nedsatt immunförsvar har aktivt virus kvar i kroppen under längre tid än andra. Så tre veckor räcker inte hos dom.

Men huvudorsaken till att det inte kommer försvinna är ursprunget. Det som sagts är att det ursprungligen är ett virus som finns hos fladdermöss. De har fortfarande viruset kvar så det kan återigen spridas från dom och mutera på nytt via nåt annat djur sen till människor igen.
Men sen är det också att många andra djur har under pandemin blivit smittade från människor. Det experterna inte är säkra på om djuren som blivit smittade av människor i sin tur kan smitta människor.

Så glöm att det skulle försvinna.

CasaRoman #33 du har rätt i att dom inte vet hur det ser ut i framtiden. Men det handlar inte om hur många som vaccinerar sig utan om vaccinet skyddar dig mot att bli smittad.
Som det är idag så går viruset förbi vaccinet. Vilket innebär att alla som är vaccinerade kan bli smittad, bli sjuka och i sin tur kan smitta andra.
Om det nya uppdaterade vaccinet som ska komma mot slutet på året skyddar mot att bli smittad då kan antalet smittade minska, men det kommer inte utrota viruset i alla fall eftersom det kommer komma nya varianter.

Som det är idag så blir det lika många vaccinerade som ovaccinerade som blir smittade och sjuka eftersom viruset går förbi vaccinet.

Vaccinet gör det som det var avsett att göra. Skydda mot svår sjukdom och död, på samma sätt som influensavaccinet gör. Det var ingen som räknade med att det dessutom skulle skydda mot att bli smittad. Och så länge det skyddar mot svår sjukdom och död så kommer alla länder vara nöjda.

.

• Redigerat 2022-08-04, 23:11 av annia1
Condor
2022-08-05, 09:23

#35:

Det där var bara teoretiskt, för inte går det att organisera att alla människor i världen samtidigt lever så att de inte smittas i 3 veckor.

Om fladdermössen skulle spela en roll, skulle vi fortfatande ha andra varianter än omikron i omlopp (den ursprungliga varianten), så den risken är inte så stor. Utom om kineserna fortsätter att äta fladdermöss. Dom med nedsatt imunförsvar är ändå isolerade i sjukhus och får antikroppsmedicin i den "moderna världen". I den tredje världen, med sämre sjukvård, brukar dom dö.

CasaRamon
2022-08-05, 13:08

#36: Man har ju nu konstaterat att ursprunget till Corona kom från Wuhan. Från vilda djur som säljs på matmarknaden. Man önskar att det skulle bli förbjudet att sälja dessa. Och att det kontrolleras.
Jag var på en resa till Phuket, Thailand, och besökte Phuket town. Gick förbi en matmarknad som jag tänkte gå in i, men när jag såg alla stora råttor som sprang omkring, och alla dessa burar med olika djur, då backade jag . Gräsligt. Stackars djur. Beklämmande.

annia1
2022-08-06, 01:41

#36 och #37
Nu är det länge sen jag läste det så tänker inte ens leta.
Det är konstaterat att ursprungsviruset är ett virus som finns hos fladdermöss. Sen har det hamnat på matmarknaden. Där har viruset gått över till ett annat djurslag (kommer inte ihåg om det ens nämnts vilket) och i det djuret muterat så det sen har kunnat spridas till människor.
Så har det hänt en gång så kan det hända flera gånger. Så ja, fladdermöss är i detta fall avgörande.

3 veckor skulle inte räcka. (Även om det gick att genomföra rent praktiskt). Det var min poäng.

Omikron är inte den ursprungliga varianten av covid. Under de här åren så har det funnits flera olika varianter eftersom viruset muterar i människan och när det är en större förändring så får de nya egna namn.
Om omikron muterar i större grad så kommer den nya varianten få ett nytt eget namn.

Att de med nedsatt immunförsvar skulle vårdas på sjukhus. Glöm det, för det finns inte så många platser på sjukhus så att det räcker för alla.

Håller med om att den sortens matmarknad som tex i wuhan skulle förbjudas.

.

Condor
2022-08-06, 12:11

#38:

Men tänk hur länge viruset kanske redan finns i fladdermöss, kanske hundratals år eller längre och det var en slump att det hoppade över till människor. Fladdermöss är ju bärare av en hel del andra virusar, som teoretiskt också skulle kunna hoppa över till människor, eftersom fladdermöss har ett protein i salivet (MTX proteinet), som hämmar immunförsvaret av både människor och djur och gör det lättare för viruset att hoppa över till dessa.

Nu när vi har omikron, hamnar inte lika många på sjukhus längre, så om det inte kommer nya farligare mutationer, tror jag nog att vi i den moderna världen har plats för alla med nedsatt immunförsvar på sjukhusen. En annan sak är det i Afrika eller andra länder i den tredje världen. Där har dom inte ens resurserna att testa alla misstänkta fall.

annia1
2022-08-06, 23:13

Nu blir det här sista svaret från min sida i den här tråden.

Condor #39 Viruset har funnits hos fladdermöss under låååååååååååååång tid, men det är första gången dom sett att det, via ett annat djur, har muterat så att det kan föras över till människor. Och ja det kan hända igen med andra virus.

Nej det finns inte tillräckligt med plats på sjukhus för alla som har nedsatt immunförsvar inte ens om dom tar bort alla patienter.

Det spelar ingen roll vilka teorier du kommer med, ja det är bara teorier och dom håller inte från start till mål.

Så länge smittan kommer från naturen så går den inte att stoppa/utrota, man kan ev minska ner smittspridningen av covid under ett tag, men det är bara ett tag sen tar det fart igen. För det räcker med att en enda person träffar på ett djur igen som har viruset. Och som det är idag så vet dom inte hur många andra djur som kan sprida viruset.
Och vi kommer i framtiden få nya smittor, bla nya pandemier likt denna, som kommer från naturen det kommer vi inte ifrån.

När det gäller farligare varianter, ja den risken finns att det muterar åt det hållet igen. Det får framtiden utvisa.

Göra ett tillägg. När det gäller Vaccin. När ett virus muterar/förändrar sig ofta så kan inte Vaccin stoppa det. Det Vaccin kan göra och är tänkt att göra är att den som är vaccinerad inte ska bli svårt sjuk eller riskera att dö. Sen är det ibland att det också kan minska risken från att bli smittad överhuvudtaget, men det ligger på plus sidan så att säga för man kan aldrig säga säkert då alla människor är olika.

.

• Redigerat 2022-08-06, 23:36 av annia1
OberonsMatte
2022-08-07, 00:04

Jag har fått 3 sprutor hittills , jag haft covid och jag kommer självklart fortsätta ta alla vaccinationer jag rekommenderas att ta.

Sajtvärd Katter iFokus

Condor
2022-08-07, 12:01

#40:

Det ör ju just det som är poängen, att viruset har funnits lång tid och har först hoppat över till människan nu. Därför anser jag att risken att det händer igen är ganska liten, så om man skulle få bort viruset från människorna, skulle smittning via djuren inte vara en stor risk.

Men hur som helst, så tror jag också att vi inte blir av med viruset. Det var bara en teoretisk möjlighet, att alla ser till att inte smitta sig inom en perjod av 3 veckor.

Anledningen till att det inte försvinner är inte att vi i den moderna världen inte skulle ha resurser att lägga in alla smittade med nedsatt immunförsvar. Det hade vi nästan hela tiden. Bara i början av pandemin och när delta mutationen kom hade vi problem en tid. Men i den tredje världen har dom inte resurserna och därför skulle det inte gå att lägga in alla smittade med nedsatt immunförsvar på sjukhus där. Det är just därför som det inte är möjligt att få bort viruset genom möjligheten som jag talar om. Men det skulle kunna fungera om alla länder i världen skulle ha en sjukvård som vi har och alla ser till att inte smitta sig under en tidsperjod av 3 veckor.

Att det alltid kommer nya smittor håller jag med om, men nu talar vi om covid.

Fornöga
2022-08-18, 09:28

FHM rekommenderar höstdos (från 1 september). För äldre och övriga i riskgrupper rekommenderas en femte dos om det gått fyra månader sedan dos fyra.

(Länkartikeln handlar främst om RVG och Halland, men rekommendationerna gäller nationellt.)

Drar mina strån till stacken som medis på Debatt iFokus och Nostalgi iFokus.

Guide till vaccination mot corona med höstdos 2022 i Göteborg, Västra Götaland och Halland. Så kan du boka tid, drop-in och ta dos 4 – trots (?) rekommendation.
  • Redigerat 2022-08-18, 09:33 av Fornöga
CasaRamon
2022-08-18, 10:00

#43: Här i Uppsala har man inte kommit igång ännu. Men borde starta i september. Bokar direkt.

Upp till toppen